آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / تلاش برای افزایش بودجه پژوهش

تلاش برای افزایش بودجه پژوهش

IMG_74241-عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاش می کنند میزان بودجه پژوهشی را برای سال ۹۴ افزایش دهند.

وی افزود : در این زمینه پیشنهادهایی هم در کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده است. از آنجا که هنوز بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در مجلس ادامه دارد، کمیسیون آموزش، کلیه پیشنهادهای نمایندگان را بررسی و سپس برای افزایش بودجه پژوهش تصمیم گیری خواهد کرد. در هر حال سیاست کلی این کمیسیون حمایت از پژوهش در کشور است.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی افزود: باید نظارت وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین نظارت مجلس شورای اسلامی بر امور پژوهشی کشور جدی باشد تا بودجه تخصیص یافته به امور پژوهشی در لایحه بودجه سال ۹۴ تحقق پیدا کند.

وی تأکید کرد: باید امور پژوهشی کشور را ساماندهی و مهندسی کرد، به طوری که پژوهش هایی که در کشور انجام می شود، در حوزه هایی متمرکز باشد که واقعاً بخشی از نیازها و مسائل جامعه را به طور میدانی بررسی کرده باشد.

نماینده مردم شهرستانهای تربت حیدریه مه ولات و زاوه  تصریح کرد: ۱۰ درصد افزایش اعتبارات پژوهشی در لایحه بودجه سال ۹۴ پیش بینی شده، اما مهم ترین موضوع در بحث اعتبارات پژوهشی این است که همین ۱۰ درصد اختصاص یافته تحقق پیدا کند.

خسروی یادآور شد: نباید اتفاقی که در بحث بودجه پژوهشی پیش از این رخ داده است، دوباره تکرار شود، طبق برنامه پنجم باید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به ۳ درصد افزایش یابد اما عملاً این رقم تحقق پیدا نکرده و به یک درصد هم نرسیده و مجموعه بررسی ها حاکی از آن است که این رقم کمتر از نیم درصد است و اکنون که تنها یک سال تا پایان برنامه پنجم باقی مانده، عملاً به دوسوم اهداف خود در بخش پژوهش نرسیده ایم.

خسروی در ادامه تأکید کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، باید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به ۴ درصد و حتی بیشتر برسد، اما در لایحه بودجه ۹۴ شاهد تنها ۱۰ درصد افزایش اعتبارات پژوهشی هستیم. اکنون در هر حال مهم ترین مسئله در این عرصه تحقق کامل بودجه پژوهشی است. ضمن این که پژوهش هایی که در کشور انجام می شود باید واقعاً پژوهش های کاربردی، میدانی و بر اساس نیاز کشور باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم. هر سال تقریباً یک میلیون پایان نامه و رساله نوشته می شود که خروجی دانشگاه های کشور است و در واقع یک نوع تحقیق و پژوهش است اما این پایان نامه ها و رساله ها باید به سمت رفع نیازهای کشور سوق داده شود. باید امور پژوهشی به گونه ای ساماندهی و مهندسی شود که بتواند نیازهای کشور را رفع کند.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.