آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / توسعه صنایع شهرستان به ویژه طرح فولاد تربت حیدریه در اولویت است

توسعه صنایع شهرستان به ویژه طرح فولاد تربت حیدریه در اولویت است

 درگفتگوی تفصیلی با نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

نجات صنایع شهرستان از ورشکستگی در اولویت است

2

خبر نگار هادی مرادی:

دکتر ابولقاسم خسروی، نماینده اصولگرای شهرستان در خانه ملت در نشست صمیمی با تحریریه هفته نامه حیدر،پاسخگوی سوالات متعددی در حوزه مسائل اصلی شهرستان و البته استان بود.

از نظر وی تقویت واحد های صنعتی و کمک به بهتر دیده شدن تولیدات بومی شهرستان از اهمیت زیادی برخوردار است.توسعه فضای دانشگاهی و رفع موانع پیش روی برند اصلی شهرستان یعنی” زعفران” نیز به یکی از تلاش های مستمر وی تبدیل شده است.

بررسی اجمالی عملکرد سه ساله وی و همچنین ابهام زدایی از برخی موضوعات از جمله وضعیت حضور وی در انتخابات پیش رو، ضرورت وحدت اصولگرایان و نیز مدرک دکترای وی را در گفتگوی زیر بخوانید.

 

*به‌عنوان اولین سؤال با توجه به اینکه سه سال از انتخاب شما به‌عنوان نماینده شهرستان تربت‌حیدریه در مجلس می‌گذرد،می‌خواهم بدانم چه احساسی از این انتخاب و خدمت در این چند سال دارید؟

در این سه سالی که افتخار خادمی مردم شهرستان تربت‌حیدریه را در خانه ملت بر عهده داشتم، پیوسته اندیشه و فکرم این بوده که با مدیریت جهادی از همه فرصت‌ها و امکانات و توانمندی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جهت خدمت درخور شأن مردمی که هزار شهید تقدیم این انقلاب کرده‌اند انجام دهم.

در این مدت سه سال تمام تلاشم در کنار وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر امور مختلف و شرکت در حدود ۸۳ طرحی که به امضای خودم رسیده و بررسی‌شده، یک مقدار از وقتم را در خدمت معلمان عزیز در استان‌های مختلف و بررسی نظرات همکاران فرهنگی، طراحی و بحث اجرای سند بنیادین آموزش‌وپرورش که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و نسخه شفابخش نظام تعلیم و تربیت است، اختصاص دادم.

*به‌طور مشخص می‌خواهم بدانم که تأثیرگذاری مستقیم حضرت‌عالی در قوانین مصوب مجلس چقدر بوده است؟

پیگیری تصویب طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، طرح ساماندهی نظام فنی و حرفه‌ای، ساماندهی کنکور سراسری، طرح بیمه روستائیان که واقعاً نیاز ضروری این قشر است و بحث‌های دیگری که در حوزه اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری پیگیری و تصویب کردیم.

توسعه علمی شهرستان در ابعاد مختلف ازجمله دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان که در کیفیت بسیار خوبی در شهرستان ایجادشده است.

*در حوزه انتخابیه خود چقدر به مطالبات شهروندان پاسخ داده‌اید؟

تربت‌حیدریه در مرکز ۱۲ شهرستان و یک‌میلیون جمعیت قرار دارد، شاهراه اتصال شمال به جنوب کشور است و ازنظر فرهنگی موقعیت برتری در استان دارد، ازنظر تولیدات کشاورزی نیز شاهد تولید یک‌صد تن زعفران و بخش عمده ابریشم کشور و همچنین ۷۲ هزار تن پسته در شهرستان مه ولات هستیم.

هرچند دولت در تنگنای تحریم و کمبود اعتبارات عمرانی قرار داشت و شرایط برای توسعه بر مبنای برنامه مشخص، میسر نشد اما در بسیاری از حوزه‌ها شاهد افزایش تولید و ارتقای شاخص‌های توسعه در سطح شهرستان بودیم.

می‌توانید مثال بزنید؟

در بحث زعفران به لحاظ علمی، دو همایش بزرگ دانشگاهی برگزار کردیم و بزرگ‌ترین پژوهشکده زعفران کشور را در این شهرستان مستقر نمودیم. برای اولین بار زعفران ارگانیک را که به سوددهی بیشتر این محصول کمک می‌کند در شهرستان زاوه تولید شد، راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز بسته‌بندی زعفران کشور و…

با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران کشور در این شهرستان است، اما همچنان به‌حق خود نرسیده است، در این خصوص اقدامی صورت گرفته است؟

صندوق حمایت از محصولات کشاورزی را در مجلس تصویب کردیم که محصولات زیادی ازجمله زعفران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کمک به خرید زعفران با مشارکت تعاونی‌های شهرستان.

در مورد ابریشم چی؟

واردات بی‌رویه نخ ابریشم و حضور دلالان در این بخش نیز اختلال ایجاد کرده است و درواقع به کارگاه‌های ابریشم‌کشی توجه کامل نمی‌شود. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنایع‌دستی در این بخش مسئول هستند اما متأسفانه از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

این بلاتکلیفی تا کی ادامه خواهد داشت؟

در جلسات متعددی، هم به‌صورت سؤال در مجلس و هم سؤال کارشناسی از وزرای صنعت و جهاد، آن‌ها را موظف و دعوت به همگرایی و چاره‌جویی در این خصوص کردیم. همایش بزرگ ابریشم؛ طلای سفید را نیز با حضور مسئولان رده‌بالای مربوطه در شهر بایگ برگزار کردیم تا متولیان اصلی در کنار تولیدکنندگان واقعی حضور یابند و از نزدیک موضوع را بررسی نمایند.

شخص وزیر محترم جهاد کشاورزی مسئولیت ساماندهی این تولید را برعهده‌گرفته است و به نظر می‌رسد این موضوع خبر خوشی باشد برای ابریشم کشان شهرستان که مشکلات بیمه‌ای و وام‌هایشان تا حدودی از این طریق رفع شده است.

بسیاری از صنایع شهرستان با مشکلاتی ازجمله کمبود منابع مالی و ضعف درفروش و حتی صادرات محصولات خود مواجه هستند، برای بهبود این مقوله چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

همین‌طور است، برخی از صنایع بزرگ شهرستان ازجمله همین کارخانه کاشی زرین با اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ۴۰۰ نفر به خاطر کمبودهای مالی در آستانه ورشکستگی قرار داشت و حقوق کارکنانش ماه‌ها به تعویق افتاده بود، تلاش کردیم تا با طرح موضوع در بین سرمایه‌گذاران و پیدا کردن سرمایه گزار دلسوز و مورد اعتماد، از تعطیلی آن جلوگیری شود و امروز این کارخانه در بین ۱۰ تولیدکننده برتر کاشی در کشور است.

در بقیه صنایع چطور؟

فاز سوم کارخانه کائولن در حال راه‌اندازی است، کارخانه طلا که با مشکل منابع معدنی مواجه بود، با پیگیری جدی مشکلش برطرف شده است. توصیه مجلس به دولت این بوده است که از صنایع مولد و اشتغال‌زا که به دلیل تغییر قیمت ارز و تحریم و… با مشکل مواجه شده‌اند را حمایت و از ورشکستگی برهانند.

کارگروه حمایت از تولید و اشتغال شهرستان هم هر هفته تشکیل می‌شود و علاوه بر آن گاهی به‌صورت حضوری در برخی از واحدهای تولیدی حضور می‌یابیم و احوالشان را جویا می‌شویم.

در خصوص مجتمع فولاد هم اگر توضیحی دارید، ارائه بفرمایید.

در بحث مجتمع فولاد در شهرستان تربت‌حیدریه ۳ مجموعم مدعی ساخت فولاد هستند. بنیاد مستضعفان، بانک ملی و مجتمع فولاد بخش رخ که این مورد آخر آماده گشایش آل سی است، سپرده‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بانک ملت، کنسرسیوم پنج بانک بزرگ کشور برای اجرای این پروژه ملی، تأمین ۴۵۰ هکتار زمین، خرید دو حلقه چاه عمیق، انعقاد قرارداد با ایتالیا و در کل همه تضمین لازم برای ساخت این مجتمع انجام‌شده است زیرساخت‌های آب، برق، راه‌آهن و ۳۰ درصد عملیات ساختمانی آن به پایان رسیده است و با تکمیل آن تحول عظیمی در صنعت و اشتغال شهرستان و استان رقم می‌خورد.

در مبحث فرهنگ موضوعات زیادی برای طرح سؤال وجود دارد، اما به‌طور مشخص در خصوص خارج شدن مالکیت اردوگاه دانش‌آموزی شهید حجتی از دست آموزش‌وپرورش و پیگیری‌هایی که تاکنون در این زمینه انجام داده‌اید، توضیحات شمارا بشنویم.

پارک شهید حجتی با ۶۰ هکتار وسعت و دارا بودن بهترین موقعیت مکانی و علی‌رغم توافق وزیر قبلی آموزش‌وپرورش با اداره کل منابع طبیعی، در حال حاضر به دلیل سوء تدبیر، در اختیار دانش آموزان نیست و به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش در این زمینه کوتاهی کرده است.

دقیقاً مشکل اردوگاه کجاست؟

آموزش‌وپرورش معتقد است که چون منابع طبیعی، این ملک را به‌صورت قطعی واگذار نمی‌کند، ما نمی‌توانیم در آنجا سرمایه‌گذاری کنیم درحالی‌که از ۳۰ سال قبل این واگذاری باید صورت می‌گرفت، این از خلأهای اساسی کشور است و یک مسئله حقوقی بین دو دستگاه دولتی!

و این دعوای زرگری متأسفانه باگذشت سه دهه از پیروزی انقلاب، تربت‌حیدریه که مرکزیت ۱۲ شهرستان را دارد از داشتن اردوگاه برای دانش آموزان محروم است.

در خصوص مشکلات آبی که سال گذشته کام مردم شهرستان را تلخ کرد، چه اقدامات زیربنایی صورت گرفته است؟

سال گذشته در تابستان با قطعی آب مواجه بودیم و در همین شرایط سخت، اعتباری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع این مشکل جذب کردیم و توانستیم به همراهی استاندار و مدیرکل آبفای استان نیاز آبی را همزمان در شهرهای تربت‌حیدریه، فیض‌آباد و بایگ را برطرف نماییم که انصافاً قدم بسیار مهم و اساسی بود.

از اعتبارات ماده ۱۸۰ که در اختیار نمایندگان مجلس است، چه میزان صرف حوزه انتخابیه شده است؟

البته امسال هنوز معلوم نیست که به چه صورتی توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ صورت بگیرد.

یعنی الآن دست شما خالی است؟

سال گذشته این پیشنهادها در دست مجلس بود و امسال هنوز مشخص نیست. اما سال گذشته از محل همین ماده مبلغ یک میلیارد تومان به‌منظور تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی اختصاص یافت و معادل همین رقم را وزیر ارشاد کمک کردند. امسال نیز تصمیم‌گیری در مورد این ماده در شورای برنامه‌ریزی فرمانداری صورت می‌گیرد.

شورای اداری شهرستان در برخی نهادهای مهم هنوز تغییری به خود ندیده است، این به معنی رضایتمندی از مدیران فعلی است؟

زمانی که بنده تصدی این مسئولیت بزرگ را بر عهده گرفتم، سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد بود و هرگونه تغییر بیشتر از یک سال دوام نمی آورد، بنابراین اگر وقتم صرف حذف و اضافه شدن برخی مدیران می‌شد، فرصت و انرژی زیادی از دست می‌رفت. در دولت جدید هم بر اساس تفکراتی که بعضاً در دولت وجود دارد، تغییر و تحولاتی در شهرستان انجام گرفت. این البته ازنظر من با شعار اعتدال و تدبیری که در دولت بود تطبیق نمی‌کرد.

در بحث وزارت کشور اما به‌اعتدال عمل شد. نیروهایی که کار و تلاش داشتند باقی ماندند، در بعضی موارد هم که فردی بازنشست شد، جایگزین برای وی معرفی گردید.

پس مجموعاً، از مدیریت کلان شهرستان رضایت وجود دارد؟

طبیعتاً ایده آل نیست ولی فکر می‌کنم دوستان تجربیاتی دارند و حدوداً از سه سالی که مسئولیت دارند، یک سال پایانی را من با همین نیروهای موجود کارکرده‌ام و راضی‌ام.افراد تقریباً معتدلی هستند، ممکن است به اقتضای شرایط، مقداری شرایط تفاوت کند، ولی من فکر می‌کنم که نیروهای موجود بهتر خواهند بود.

در رابطه با مدرک دکترای حضرت‌عالی یک مسائلی مطرح می‌شود این را هم یک توضیح بفرمایید.

در وزارت علوم آزمون برگزارمی شود که همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. بنده هم در آزمون دکترا شرکت کردم. دانشگاه دفاع ملی و بر اساس ضوابط مشخص و معلوم و مساوی. از نظر نمره علمی جزء ۵ یا ۶ نفر اول انتخاب شدم. در مصاحبه هم جزء رتبه‌های اول بودم..

چون رشته من از ابتدا مسائل فرهنگی و در مجلس هم وارد کمیسیون آموزش‌وپرورش شدم. در رشته‌ای هم که برای اولین بار در کشور این رشته فارغ‌التحصیل دارد، مدیریت راهبردی فرهنگی است. لذا اگر فرض کنیم که من هم در این دانشگاه نبودم یعنی قبول هم نمی‌شدم. کسی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات کار می‌کند ارتباطی با وزارت آموزش‌وپرورش دارد. در هفته ۲ ساعت حضور در جمع اساتید برجسته کشور که به‌روزترین مسائل فرهنگی کشور مطرح می‌شود تحلیل و بررسی می‌شود فکر نمی‌کنم که یک ضرورت نباشد.

یعنی از هیچ سهمیه خاصی استفاده نکردید؟

از هیچ سهمیه‌ای من استفاده نکردم. حتی سهمیه رزمندگان. علی رغم اینکه بنده هم جانبازم و هم رزمنده. همه روزنامه‌ها و سایت‌ها می‌دانند و می‌توانند بررسی کنند و الآن هم در مرحله تهیه رساله پایان‌نامه هستیم که که بازهم مسائل مرتبط به موضوعات فرهنگی کلیدی کشور است.

آیا شما را درصحنه انتخابات مجلس خواهیم دید ؟

من تا آخرین لحظه‌ای که این بار مسئولیت بر دوشم هست با تمام توان از همه لحظات و همه فرصت‌ها استفاده می‌کنم. به لطف خداوند وامداد الهی کاملاً اعتقاد دارم که اگر انسان بر اساس وعده حق خداوند خالصانه برای خدمت و دوری از خودخواهی دنبال منافع مادی باشد، دور از اینکه دنبال ثروت‌اندوزی و خودخواهی باشد، خدا هم قطعاً کمک می‌کند که ما در خدمت به مردم و ارائه آن وظیفه‌ای که بر عهده‌مان است ذره‌ای کوتاهی نکنیم.

 در انتخابات سال ۹۴ مجلس قطعاً حضور پیدا می‌کنم و با همه توان تلاش می‌کنم تا شرایط و تفکری بر مجموعه اصولگرایان کشور و شهرستان حاکمیت پیدا کند و به یک وحدت رویه برسیم، اگر اقتضاء و تکلیفی را تشخیص دهم قطعاً عمل می‌کنم.

با توجه به اینکه همگرایی بین اصولگرایان به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، ممکن است افرادی هم پیدا شوند که بگویند ما اصولگراتریم…

هر کس از این افراد که بگوید من اصلحم اتفاقی می‌افتد که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ افتاد. اگر به‌هرحال یک مجموعه بزرگ صاحب اندیشه و فکر و نخبگان اصولگرایی به وحدت برسند طبیعتاً اگر کسی از آن مجموعه حمایت نکند و در مسیر آن حرکت نکند ضربه خواهد خورد.

چقدر با بقیه نمایندگان در مجمع نمایندگان استان مشارکت دارید در پیگیری مسائل استان؟

بنده و نمایندگان خدا را شکر یک مجمع متحد هستیم. هیچ‌گونه اختلافی در مجمع نمایندگان خراسان رضوی وجود ندارد. یک دوره من دبیر بودم و نمایندگان خراسان رضوی تمام جلسات را در سطح مسئولان استان پیگیری و برنامه‌ریزی می‌کردند. منتها اقتضای خراسان رضوی به‌عنوان یکی از استان‌های بزرگ کشور که حدود ۶ میلیون جمعیت دارد، وضعیت رضایت بخشی در توزیع اعتبارات ملی ندارد. ما سهممان ۸ درصد وسعت و جمعیت کشور است اما آنچه از اعتبارات کشور دریافت می‌کنیم حدود ۶ درصد است. این اتفاق به همه شهرستان‌ها صدمه می‌زند از طرفی مشکلاتی که در خود مشهد وجود دارد باعث می‌شود که زحمات خود استان خراسان رضوی مقداری در رسیدگی مورد غفلت قرار بگیرد. ما هنوز در کشور از آزادراه سهم بسیار کمی داریم قطار سریع‌السیری که باید در مسیر تهران مشهد باشد در مسیر اصفهان به تهران اجرا شد و هنوز در مسیر تهران مشهد متوقف است.

این وقفه، از اعتبارات است یا کلاً برنامه‌ریزی تغییر کرده؟

اولویت تهران مشهد بود اما اول تهران اصفهان اجرا شد. به نظرم می‌رسد که در این مسیر سخت باید همه نمایندگان محترم مجلس و استاندار و همه مسئولان تلاش کنند که استانی که پایتخت معنوی جهان اسلام است و ۳۰ میلیون زائر و مسافر دارد، به‌مراتب در اعتبارات دولتی وضعیت بهتری داشته باشد.

در مبحث حمل‌ونقل در جاده‌ها موفق نبودیم. ما هم جاده ریلی داریم به سمت افغانستان تربت رشتخوار. این الآن مسئله هست که این جاده مرگ جدید (تربت-رشتخوار-خواف) خیلی تلفات می‌دهد؟

جاده مشهد تربت فقط یک قسمت کوچکش مانده.۲ قسمتش در مدتی که بنده افتخار خدمت داشتم آسفالت شد. قسمت نهایی که منتهی می‌شد به تربت و قسمتی که به شهر فیض‌آباد مه ولات می‌رسید افتتاح‌شده است.در سفر هیئت دولت به خراسان رضوی ، وزیر راه در محل حضور پیدا کردند و دستور تکمیل آنجا را صادر کردند و ۲۲ میلیارد هزینه شد. قسمت باقیمانده از رباط سفید به‌صورت ۴ بانده خارج از محیط شهر ظرف مدت یک ماه دیگر افتتاح می‌شود.

مسیر تربت به باخرز و درنهایت تایباد تربت‌جام که تکمیلش ۱۰ سالی طول کشید، تقریباً در این مسیر ما حدود ۶ و نیم کیلومتر افتتاح داشتیم و یک بخش دو بانده شده است. حدود ۱۵ کیلومترش روکش آسفالت خوبی صورت گرفته و الآن هم قرارداد با پیمانکار بسته‌شده که ادامه‌اش ان شا الله تکمیل شود.

راه شهر کدکن که آن‌هم باز قصه بسیار طولانی دارد از بیش از ۱۰ سال پیش شروع شد، امسال ۲ تا قرارداد داشتیم که یکی در حال انجام است ولی بازهم کامل تکمیل نخواهد شد. آنچه تابه‌حال اتفاق افتاد بسیار خوب بود و من تشکر می‌کنم از وزیر راه در بحث روکش آسفالت راه‌های روستایی. همین سال ۹۴ هفت روستای منتهی به شهر روکش آسفالت شد. در شهرستان زاوه یکی از راه‌های بسیار مهم ۱۳ کیلومتر آسفالت شد و در شهرستان مه ولات هم ان شا الله سال آینده ما جشن آسفالت کامل را خواهیم داشت که روستایی بدون آسفالت نخواهد بود.

 

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.