آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / زعفران ایران نیازمند پوست اندازی علمی است

زعفران ایران نیازمند پوست اندازی علمی است

81824166-70276375تربت حیدریه- ایرنا- نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زعفران ایران نیازمند پوست اندازی علمی است گفت: در زمینه کاشت و فراوری زعفران هیچ کار فاخر علمی به چشم نمی خورد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ابوالقاسم خسروی روز سه شنبه در نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه افزود: هنوز بکارگیری شیوه های سنتی محصول زعفران در کشور رایج است که مسئولان امر باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی گفت: در کنار این موضوع، برند زعفران ایران و معرفی آن به جهان، حلقه مفقوده دیگری است که به زعفران کشور آسیب جدی وارد کرده است.
خسروی با بیان اینکه ۲۵ درصد اشتغال کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد افزود: اگر این بخش و به خصوص حوزه زعفران خوب مدیریت شود، برای کشور یک فرصت خوب اقتصادی به دست خواهد آمد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: سهم محصوی زعفران در صادرات این استان سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال می باشد و میزان اشتغالزایی آن نیز ۲۰۰ نفر روز در هکتار است.
مجتبی مزروعی افزود: با وجودی که در تربت حیدریه ۷۲ شرکت فعال در زمینه فراوری زعفران و ۱۵ شرکت تعاونی فعال در زمینه صادرات وجود دارد، اما سرمایه گذاری مطلوب در زمینه زعفران در استان صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: در حالی که ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی در کشور ۸۰ درصد است این رقم در استان خراسان رضوی ۳۵ درصد می باشد.
مزروعی گفت: بر اساس سند آمایش سرزمین، کشاورزی اولویت چهارم استان تعیین شده است و بر این اساس وظیفه داریم نگاه خود را به مقوله زعفران تغییر دهیم.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
در این استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵هزار خانوار در شهرستان تربت حیدریه سکونت دارند.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است که سالانه تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.