آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / رتبه نخست ایران در فرار مغزها، خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور/ محقق نشدن بودجه پژوهش

رتبه نخست ایران در فرار مغزها، خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور/ محقق نشدن بودجه پژوهش

84741_Origخسروی سهل آبادی با انتقاد از سوءمدیریت در بهره گیری از نخبگان مطرح کرد:
رتبه نخست ایران در فرار مغزها، خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور/ محقق نشدن بودجه پژوهش
عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است در شرایط پسابرجام می‌توان با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت نخبگان کشور را برای پیشبرد اهداف اقتصادی به‌کار گرفت.
رتبه نخست ایران در فرار مغزها، خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور/ محقق نشدن بودجه پژوهش
ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از کسب رتبه نخست ایران در بین کشورهای جهان در زمینه فرار مغزها گفت: هزینه‌ای که سالیانه از قبال فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از کشور می‌دهیم خسارتی است که به هیچ‌وجه جبران‌پذیر نیست چرا که باید هر ساله برای تربیت و پرورش نخبه‌ای جدید در کشور سرمایه‌گذاری کرده و فرصت قائل شویم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: متأسفانه بعد از هزینه‌ای که برای رشد و پرورش یک نخبه می‌دهیم به راحتی با عدم استفاده از ظرفیت ایجاد شده و عدم حمایت از آنها باعث می‌شویم آنها بار خود را از کشور ببندند و از علم و اطلاعات خود برای پیشرفت کشورهای دیگر استفاده کنند.

 

مهاجرت علمی دانشمندان با هدف بازگشت یا ارتباط با داخل، اشکال ندارد

وی در ادامه سوءمدیریت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و سایر نهادهای علمی کشور را مهم‌ترین عامل اتفاق ناگوار مهاجرت نخبگان دانست و بیان کرد: مهاجرت دانشمندان اگر با هدف مهاجرت علمی باشد و زمانی به کشور بازگردند یا ارتباط خود را در خارج از کشور با داخل حفظ کنند می‌تواند مفید باشد.

خسروی سهل‌آبادی ادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضاییه باید به سمتی حرکت کنند که از نخبگان حمایت شود نه اینکه شرایط آنقدر بر آنها تنگ بیاید که فرار را بر قرار ترجیح دهند لذا لازم است حمایت های مالی و علمی به معنای تأمین زیرساخت‌ها برای فعالیت آنها فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه به تعداد بالای درخواست دانشجویان برای خروج و تحصیل در کشورهای خارجی اشاره کرد و بیان داشت: باید توجه کرد که خروج این افراد از کشور باعث بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله مشکلات فرهنگی می‌شود که لازم است به جای اینکه راضی به تحصیل آنها در دانشگاه‌های سطح پایین خارجی شویم، شرایط تحصیل در داخل را برایشان فراهم کنیم که در نهایت بتوانیم خروجی مناسبی نیز از این مسیر داشته باشیم.

 

ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی لازمه تقویت اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور

وی در ادامه اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی به مراکز تولیدی و صنعت را یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان مجلس از زمان معرفی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و اذعان داشت: برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی لازم است شرکت‌های دانش بنیان را فعال کرده و مناطق علمی و فناوری را در حوزه نظری و عملی رشد دهیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید ۳ درصد از اعتبارات سازمان‌های دولتی به بحث پژوهش اختصاص می‌یافت، اظهار داشت: متأسفانه هنوز به این افق نرسیده‌ایم در حالی که حتی فراتر از آن مقام معظم رهبری نظر روی اختصاص ۵ درصد از اعتبارات به حوزه پژوهش در کشور دارند، از این رو انتظار داریم دولت برای مراکز کلان متولی علم و پژوهش در کشور برنامه‌ریزی قوی در برنامه ششم توسعه کشور داشته باشد.

به گزارش خانه ملت، در اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش‌بنیان مطرح شد که سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار بابت مهاجرت نخبگان به کشور زیان وارد می‌شود و این رقم معادل ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی است./

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.