آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / گسست ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را معضل جدی فضای علمی و آموزشی کشور است

گسست ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را معضل جدی فضای علمی و آموزشی کشور است

خسروی، گسست ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را معضل جدی فضای علمی و آموزشی کشور عنوان کرد.

تولید یک میلیون پایان‌نامه غیر کاربردی در سالابولقاسم خسروی‌سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ جامعه خبرگزاری‌ میزان، در مورد اخباری پیرامون تعطیلی بیش از ۵۰ درصد از دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: ضعفی که بین ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور و جود دارد، یک مقوله بسیار تاثیر گذار در تجاری سازی علم در کشور محسوب می شود و این در حالی است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه از دغدغه‌های اصلی جامعه است، چنانچه مقام معظم رهبری همواره بر کاربردی و روز آمد شدن علم و دانش در پیکره اجتماع، تاکید داشته و دارند.

وی با انتقاد از تعطیلی ۵۰ درصدی دفاتر ارتباط صنعت و دنشگاه افزود: همراهی صنعت و دانشگاه یکی از راه‌های رسیدن به توسعه اقتصادی است و باید ارتباط مستقیمی میان نیاز صنایع کشور و خروجی دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، چنانچه این ارتباط مخدوش و یا قطع شود، امیدی به پیشرفت درونگرا وجود ندارد.

خسروی ارتباط هدفمند بین صنعت و دانشگاه را مهمترین برنامه های اعلامی از سوی وزیر علوم معرفی کرد و ادامه داد: وزیر علوم درمجلس اعلام کردند که قصد دارند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را احیا و ارتقا ببخشند که متاسفانه خبر تعطیلی ۵۰ درصدی دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه، خلاف آنرا ثابت می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:حوزه دانشگاه و صنعت، باید برنامه‌ریزی مشترک در حوزه آموزش و ساماندهی نیروی انسانی در عرصه‌های مختلف انجام دهند و زمینه تحصیل هدفمند را فراهم کنند. در غیر این صورت با موج مدارج دانشگاهی بدون پشتوانه مواجه خواهیم شد.

خسروی تاسیس دانشگاه های نسل سوم و کار آفرین را ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: مادامی که دانش نظری بدون توجه به نیاز روز جامعه در دانشگاه ها تولید می‌شود، نمی توان به ارتباط موفق و عملی بین دانشگاه و صنعت امیدوار بود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تولید دانش‌نامه‌های غیر کاربردی در دانشگاه های کشور گفت: در سال، حدود یک میلیون پایان نامه نظری و کتابخانه ای در مقاطع دکتر و ارشد تولید می شود و این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ تدبیری در راستای هدفمندی و نزدیکی انها به نیازهای روز جامعه وجود ندارد.

وی ادامه داد: خروجی دانشگاه‌ها باید برآیندی از نیاز صنایع، بخش دولتی و بخش خصوصی باشد تا در زمینه کارآفرینی و اشتغال برای متخصصان دانشگاهی با مشکلات عدیده مواجه نشویم. این در حالی است که در شرایط کنونی متخصصان دانشگاهی در بسیاری از رشته‌های تحصیلی اشباع شده‌اند و هیچ فرصت شغلی مناسب با حوزه تخصصی ایشان وجود ندارد.

خسروی تصریح می کند : مطالعات نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته، ارتباط و همکاری بین صنعت و دانشگاه از پشتوانه قوی ‏برخوردار است. در این کشورها بیشتر تحولات صنعتی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آغازمی‌شود.
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با هشدار در زمینه گسستگی ارتباطی بین صنعت و دانشگاه تصریح کرد: این گسستگی باعث وابستگی صنعتی، بهره برداری نامطلوب از منابع طبیعی، اتلاف سرمایه های اجتماعی و نظایر آن شده و ادامه چنین ‏وضعیتی چالش های اجتماعی و اقتصادی فراوانی از جمله معضل بیکاری را به دنبال دارد.

وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت ارتباطات گسترده و هدفمند بین صنعت و دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت یک سیستم نظامند در کشور به طریقی نهادینه شود تا جنبه‌های علمی، فنی، اقتصادی و فرهنگی آن مانند هر سیستم نظام‌مند دیگر مشخص و شفاف باشد.

به گزارش میزان، پیشتر فرهاد سلطانی فر، مدیر ارتباط با صنعت وزارت علوم از تعطیلی ۵۰ درصدی دفاتر ارتباطی بین صنعت و دانشگاه در دانشگاه های کشور به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها و کمبود نقدینگی در بخش صنعت خبر داده بود. مشکلاتی که کاهش میزان مراجعه به دانشگاه ها از سوی صنعتگران را به دنبال داشته تا جایی که اکنون دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها در سال‌های اخیر از ماموریت اصلی خودشان که ساماندهی پروژه های مورد نیاز صنعت است  ؛ بسیار دور شده‌اند.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.