آخرین اخبار
خانه / دسته‌بندی نشده / حاج آخوند ملا عباس راشد تربتی

حاج آخوند ملا عباس راشد تربتی

حاج آخوند ملا عباس راشد

44

عباس تربتی معروف به ملا عباس تربتی و حاج آخوند (متولد ۱۲۵۰ شمسی تربت حیدریه – وفات ۲۴ مهر ۱۳۲۲، مشهد) روحانی و عارف معاصر شیعه بود. وی در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دفن گردید.

خدمات وی در جریان زلزله ۱۳۰۱ تربت حیدریه معروف به زلزله خرق و غوزان منجر به ارسال پیغام آمریکایی‌ها و ابلاغ تلگراف تشکر رئیس الوزای وقت احمدشاه (مستوفی الممالک یا مخبر السلطنه) به وی گردید. در این زلزله وی کمکهای نقدی ارسالی آمریکایی‌ها را نیز نپذیرفت و رد کرد. وی در تربت حیدیه و مشهد فقه و اصول و فلسفه آموخت. استاد برجسته او در علوم عالی شیخ علی اکبر مجتهد تربتی (نماینده آخوند خراسانی) بود. ملا عباس به کار و زراعت نیز مشغول بود در عین حال آنچه مشهور بوده اهل کشف و کرامت بوده و در بحث و فقاهت نیز سختکوش بود. وی گاه ابیاتی از شاهنامه را نیز با گریه می‌خوانده استو وی در مقابل فعالیتهای دینی و مردمی خود اصلاً مزد نمی‌گرفت. مردم برای دادخواهی و شکایت از خوانین به او رجوع می‌کردند و او سعی در رفع گرفتاری آنها داشت. جامه کرباس و گیوه کارگری می‌پوشید. کنگره بزرگداشت وی در سال ۱۳۸۶ برگزار شد.

 در سال ۱۳۶۹ کتابی با عنوان “فضیلت‌های فراموش‌شده” به قلم فرزند وی حسینعلی راشد توسط انتشارات اطلاعات پیرامون وی با با دیباچه مفصلی از جلال رفیع چاپ گردیدکه در سال ۱۳۸۸ به چاپ سی‌ام رسید. کتابی دیگری با عنوان از تبار آسمان نوشته غلامعلی رشید دربارهٔ ایشان نوشته شده است که به خاطرات مردم تربت حیدریه از آیت عالم می‌پردازد.  وی در ۲۴ مهر ۱۳۲۲ درگذشت و در مشهد حرم علی بن موسی صحن آزادی دفن شد.

55

rashed copy

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.