آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / اشتغال ۲۰ هزار نفر در منطقه تربت حیدریه وابسته به زعفران است

اشتغال ۲۰ هزار نفر در منطقه تربت حیدریه وابسته به زعفران است

DSC02052-NXPowerLite21نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال ۲۰ هزار نفر در منطقه تربت حیدریه وابسته به زعفران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، ابوالقاسم خسروی سهل آبادی در سومین همایش ملی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی زعفران که شامگاه ۶ آذر ماه برگزار شد، اظهار کرد: از ۶۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۲۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات است و این محصول عامل اشتغال ۲۰ هزار نفر در این شهرستان‌هاست.

وی با بیان اینکه باید از زعفران و زعفران‌کاران حمایت شود، تصریح کرد: تا وقتی چشممان به سایر کشورها باشد نتیجه ای نخواهیم دید.

خسروی بحث کشاورزی را محور اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این بخش ۶۰ درصد اشتغال جامعه را تامین می‌کند و در تحقیقات به عمل آمده ۹۰ درصد معیشت روستائیان منطقه تربت حیدریه از طریق این محصول و زعفران تامین می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستائیان به شهرها، گفت: هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار حاشیه‌نشین در مشهد وجود دارد که اگر زمینه‌های لازم را برای زندگی مردم در روستاها فراهم نکنیم شاهد افزاش جمعیت حاشیه نشین خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ما در روستاها اگر همه امکانات را فراهم کنیم اما  اشتغال که عامل اصلی  ماندگاری مردم در روستاست ایجاد نشود تمامی کارها بی‌فایده است.

خسروی ادامه داد: از ۷۰ درصد جمعیت روستایی ایران در گذشته تنها ۳۰ درصد در روستاها باقی مانده و بقیه به شهرها مهاجرت کردند.

مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه بازارهای مصرف توجه به سلیقه مصرف‌کننده و پژوهش‌های علمی در زمینه زعفران خواص و کاربردهای متعدد آن می‌تواند در گسترش صادرات این محصول و ارز آوری آن اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: زعفران برای خراسان رضوی محصولی استراتژیک است که بهترین سازوکاری را با اقلیم ما دارد و از نظر میزان اشتغال و درآمد تاثیر به سزایی گذاشته  است.

مزروعی ابراز امیدواری کرد: با کمک مجمع نمایندگان مجلس در استان بتوانیم طرح ملی زعفران را که حدود ۲۳۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در سطح استان اجرا کنیم.

وی افزود: ۴۷ درصد از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در غالب تسهیلات ۳۸ درصد از سوی بخش دولتی و ۱۵ درصد آورده بخش خصوصی است، طرح ملی زعفران به ایجاد تحول در زعفران استان کمک می کند و دیگر نگرانی برای موضوع رقابت در بازار نخواهیم داشت.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.