آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / تولید ۲۰۰ تن زعفران در خراسان رضوی/ لزوم توجه به بازارهای جهانی

تولید ۲۰۰ تن زعفران در خراسان رضوی/ لزوم توجه به بازارهای جهانی

2علی اصغر رشید در سومین همایش ملی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی زعفران که بعدازظهر پنجشنبه برگزار شد اظهار کرد: لازم است وضعیت تولید زعفران تثبیت شود و این محصول از نظر کیفی و کمی در استان ارتقاء یابد و با تقویت عنصر رقابتی خود بتوانیم محصولی بهتر از دیگر کشورها به بازار عرضه کنیم.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به پیشینه خراسان بزرگ و تقسیم آن به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گفت: خراسان رضوی بزرگترین زیستگاه شرق کشور و معبر اقتصادی کشور است و با ۸۴۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان، بیشترین خطوط مرزی را در کشور داراست.

وی با اشاره به ظرفیت های تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در حوزه زعفران، بیان کرد: زعفران خراسان رضوی یک محصول استرا تژیک بوده ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب در تولید این محصول هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

مشاور استاندار خراسان رضوی برگزاری چنین همایش‌هایی را راهی برای انتقال اطلاعات و دانش‌های مربوط به کشت این محصول به عرصه تولید دانست و تصریح کرد: یافته های علمی در این همایش ها باید به صورت دستورالعمل های اجرایی تدوین شود و با برنامه ریزی آسیب ها را تبدیل به فرصت نماییم.

رشید شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از بزرگترین کمک ها برای مدیریت تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران خواند و تصریح کرد: ما باید در سطح استان از ظرفیت ۱۴ هزار نفری که عضو شوراهای شهر و روستا هستند استفاده کنیم و تجربیات و دانش آنها را در راستای حل مشکلات کشاورزی و بهبود تولید و عرضه زعفران بکار بگیریم.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از ۲۴۰ تن زعفران تولیدی ایران مربوط به خراسان رضوی است، گفت: ۲۰۰ تن از تولیدات زعفران در خراسان رضوی و ۴۰ تن در خراسان جنوبی تولید می شود که بخش زیادی از این ۲۰۰ تن زعفران خراسان رضوی مربوط به سه شهرستان نامبرده است.

وی بر ضرورت حفظ بنیه‌هایی که موجب توسعه روستاهای خراسان رضوی می شود تاکید و اذعان کرد: مسئولان ارشد استان باید به نحوی مطلوب مشکلات پیش رو را برداشته و بخش‌های تولید و صنعت هم باید حمایت لازم را داشته باشند.

رشید با اعلام اینکه دولت باید با حمایت از این بخش به توسعه آن کمک کند، گفت: بخش دولتی نیز برای توسعه روستاها دو وظیفه حاکمیتی و تصدی گری دارد که وظیفه حاکمیتی شامل موضوع مدیریتی، ساماندهی، بازاریابی و مبارزه با مشکلات تولید، صادرات، ارتقا و فناوری محصولاتی مانند زعفران است.

 مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت همراهی بخش خصوصی و دولتی در حوزه زعفران تاکید کرد: با کار جزیره ای نمی توان موفق شد بلکه باید همه درکنار هم ضعف ها را بر طرف کنیم.

رشید با اشاره به تولید زعفران در سایر کشورها، گفت: نباید نگران کاشت زعفران در استان و کشورهای دیگر باشیم بلکه باید عنصر رقابت‌پذیری را در استان تقویت کنیم.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.