آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / لزوم ایجاد بورس بین المللی زعفران در ایران/حمایت دولت از کشت کالاهای استراتژیک مثل زعفران ضعیف است

لزوم ایجاد بورس بین المللی زعفران در ایران/حمایت دولت از کشت کالاهای استراتژیک مثل زعفران ضعیف است

خسروی سهل آبادی:
لزوم ایجاد بورس بین المللی زعفران در ایران/حمایت دولت از کشت کالاهای استراتژیک مثل زعفران ضعیف است
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکبد بر لزوم ایجاد بورس بین المللی زعفران در ایران، گفت: حمایت دولت از کشت کالاهای استراتژیک مثل زعفران ضعیف است.

IMG_74241-ابولقاسم خسروی سهل آبادی در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت با یادآوری اینکه در فصل برداشت زعفران در استان خراسان رضوی وجنوبی قرار داریم، گفت: سالانه حدود ۲۵۰ تن زعفران در کشور تولید می شود.

۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود/ ۹۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم محصول کشت زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوهدر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، افزود: از آنجایی که سالانه ۱۵۰ تن زعفران تولیدی ایران  به ۴۰  کشور دنیا صادر می شود از این محصول به عنوان طلای سرخ یاد می کنند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: زعفران به لحاظ ارزآوری و ایجاد اشتغال یک کالای استراتژیک محسوب می شود که از قبل کشت این محصول ۹۰۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم  ایجاد شده است.

خسروی سهل آبادی گفت: بر این اساس از دولت انتظار داریم در سالی که به نام اقتصاد، فرهنگ و مدیریت جهادی نام گرفته به این نکته توجه کنند که بستر اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از کشاورزی و تولید از جمله کشت زعفران است.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت تولید زعفران در ایران اگر تدبیر جهادی داشته باشیم،  ایران می تواند و باید  صاحب بورس بین المللی زعفران باشد و برند زعفران در بازارها دنیا باید در اختیار ایران باشد.

حمایت دولت از کشت کالاهای استراتژیک مثل زعفران ضعیف است

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در حالی که  ایران در سال ۲۵۰ تن زعفران تولیدی دارد، کشوری مثل اسپانیا سالانه حدود ۵ تن زعفران تولید می کند،  حدود ۱۰۰ تن زعفران سالانه به بازرهای دنیا صادر می کند؛ این نشان دهنده همت و اهتمام ضعیف در حوزه حمایت از زعفران است.

خسروی سهل آبادی با تاکید بر حمایت از زعفران کاران به منظورایجاد اشتغال،  ارزآوری و استقلال اقتصادی، گفت: این مهم با  تدبیر جهادی امکان پذیر است و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید اعتبارات پژوهشی خود را به سمت مراکز صنعتی وتولیدی کشاورزی هدایت کنند تا یافته های تحقیقاتی آنها منجر به توسعه کشاورزی و تولید محصولات استراتژیک شود.

محور رساله های دانشجویی دستیابی به راه های توسعه تولید و کشاورزی باشد

  وی با یادآوری اینکه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزاردانشجو در سال حدود یک میلیون پایان نامه و رساله ارشد و دکترا ارائه می کنند، تصریح کرد:  در جهت حمایت از تولید، استعدادها و توانمندی های اقتصادی و اجتماعی  باید مراکز تحقیقاتی در خصوص حوزه تولید و کشاورزی پژوهش کنند چرا که با این کار قطعا توفیقات بسیار بزرگی در عرصه جهاد اقتصادی خواهیم داشت.

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه با بیان اینکه ورود بعضی کشورها مثل افغانستان وچین در عرصه تولید عفران تهدیدی بزرگ برای اعتبار بین المللی زعفران که در اختیار این است محسوب می شود، گفت: این مشکل با روش صحیح قابل کنترل است باید دقت داشت با توجه به اینکه با کیفیت ترین زعفران جهان متعلق به ایران است اگر زعفران ایران  با تولیدات افغانستان و چین مخلوط شود،  تهدید بزرگی است که باید با نگاه عمیق و کارشناسی و جامع از این اتفاق پیشگیری شود./

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.