آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / تنها یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش اختصاص یافته است

تنها یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش اختصاص یافته است

عضو کمیسیون آموزش:
تنها یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش اختصاص یافته است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:تنها حدود یک درصد از اعتبارات دستگاههای دولتی به امر پژوهش طی سالهای گذشته اختصاص یافته است.
ابوالقاسم خسروی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه دستگاهها و وزارتخانه ها موظف هستند سه درصد از سهم اعتبارات خود را در حوزه پژوهش هزینه نمایند.

وی اظهارکرد: این در حالی است که افزایش این سهم به پنج درصد از کل اعتبارات دستگاهها از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و مندرج در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و نشاندهنده اهمیت امر پژوهش است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تا کنون بهای جدی به حوزه پژوهش داده نشده و به رغم اینکه دستگاهها باید سه درصد سهم اعتبارات خود را در این حوزه هزینه نمایند تا کنون تنها کمتر از یک درصد در این رابطه صرف شده است.

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه امسال سال پایانی اجرای برنامه پنجم توسعه است، در قالب لایحه پیشنهادی بودجه نیز اعتبارات حوزه پژوهش همانند گذشته همان سه درصد تخصیص داده شده است.

وی تاکید کرد: از جمله مهمترین پیگیری های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ،تحقق هزینه کرد سه درصد از اعتبارات دستگاههای کشور در حوزه پژوهش است .

خسروی با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیقات در پیشبرد امور کشور، بیان کرد:روال کشورهای توسعه یافته بر این است که قبل از اجرای هر پروژه از نظر توجیه اقتصادی و دیگر جوانب طرح بررسی شود تا عملیات اجرایی طرح و یا پس از اجرا دچار مشکل نشود.

وی تصریح کرد:این همان چیزی است که در کشور ما بسیار کمرنگ است و بعضا در اجرای پروژه ها اصلا وجود ندارد.

این نماینده گفت:در کلیه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دچار معضلاتی هستیم که در صورت انجام پژوهش و تحقیقات قبلی به هیچ وجه دچار این مسائل نمی شدیم.

وی ادامه داد:هم اکنون چهارو نیم میلیون دانشجو در دانشگاههای مختلف زیر نظر وزارت علوم تحصیل می کنند و ۷۷۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور بیکار هستند.

او با بیان اینکه این تعداد اگر دارای مدرک دیپلم و یا کمتر از دیپلم بودند دارای شغل بودند و بیکار محسوب نمی شدند، افزود: لازم است وزارت علوم در زمینه توسعه رشته های دانشگاهی و جذب دانشجو کار پژوهشی انجام دهد تا همانند امروزجامعه دچار معضل بیکاران تحصیل کرده نباشد.

وی بیان کرد: تنها ۱۵ درصد از کل چهار و نیم میلیون جمعیت دانشجوی کشور در دانشگاههای دولتی تحصیل می کنند و الباقی هزینه های خود را خودشان پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: با این همه جمعیت دانشجو و تحصیل کرده معضل دیگری در حوزه پژوهش داریم و آن این است که پژوهشهای کشورمان به هیچ وجه کاربردی و عملیاتی نیست.

خسروی گفت: باید دانشجویان و افراد تحصیل کرده به سمتی هدایت شوند که انجام کارهای تحقیقاتی و مقالات موثر و مفید برای کشور و در موضوعات مورد نیاز را کار کنند.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.