آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / وضعیت بحرانی بودجه آموزش و پرورش / سهم آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۴ ناچیز است

وضعیت بحرانی بودجه آموزش و پرورش / سهم آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۴ ناچیز است

سهم ۲۳ هزار میلیاردی وزارت آموزش و پرورش از لایحه بودجه سال ۹۴ کشور که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده، با انتقادات زیادی مواجه گردیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، آذر ماه امسال از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا سهم بودجه پیشنهادی وزارتخانه‌ها در این لایحه مشخص شود.

سهم وزارت آموزش و پرورش از کل بودجه سال ۹۴ کشور بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که این رقم نسبت به بودجه سال ۹۳ این وزارتخانه ۲۱٫۴ درصد رشد نشان می دهد. این در حالی است که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در همایش خیرین مدرسه ساز که مهرماه سال جاری برگزار شد، متعهد شده بود در بودجه سال ۹۴، وزارت آموزش و پرورش بیشترین رشد بودجه ای را در میان دستگاه های اجرایی خواهد داشت اما بر خلاف این اعلام نظر، وزارتخانه های بهداشت و ورزش و جوانان به ترتیب با ۷۰٫۸ و ۵۳٫۵ درصد رشد در صدر لیست دستگاه هایی که بیشترین افزایش بودجه را داشته اند، قرار گرفتند.

این در حالی که وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون و ۸۵۸ نفر کارمند، وظیفه آموزش و تربیت ۱۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۳۶ دانش آموز را برعهده دارد و از این منظر یکی از بزرگترین وزارتخانه‌ها از لحاظ کمی و بار مسئولیتی به شمار می آید. بر این اساس و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرهنگیان نسبت به سهم این وزارتخانه در بودجه پیشنهادی دولت، نسبت به کمبود بودجه لازم جهت گذران امورات و انجام وظایف این وزارتخانه عریض و طویل گلایه دارند.

سهم ناچیز آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۴

ابوالقاسم خسروی یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سهم آموزش و پرورش از لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کشور را ناکافی دانست و افزود: دولت باید متناسب با مقوله بهداشت به آموزش کشور نیز توجه کند.

وی با بیان اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش تنها کفاف دستمزد و حقوق نیروها را می دهد، اظهار کرد: باید برای رفع مشکلات آموزشی کشور بودجه بیشتری برای سال آینده این وزارتخانه در نظر گرفته شود.

خسروی با تاکید بر اینکه بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش وضع خوبی نخواهد داشت٬ افزود: دولت باید بداند که بیشتر بودجه این وزارتخانه تاکنون صرف پرداخت حقوق شده و سایر امور مورد بی توجهی واقع شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش باید به نوسازی٬ تجهیز٬ استخدام نیروی جدید و دیگر مشکلات آموزشی توجه شود.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.