آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار تربت حیدریه / گوشه ای از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تربت حیدریه

گوشه ای از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تربت حیدریه

Untitledبه گزارش هفته نامه نوید تربت ، ۲۱ الی ۳۱ فروردین ماه به نام دهه حساب ۱۰۰ امام نامگذاری شده است.

به همین بهانه به سراغ آقای اصغرکوهسرخی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت حیدریه رفتیم تا در جریان فعالیتهای انجام گرفته توسط این نهاد باشیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت حیدریه گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کیی از نهادهایی است که به فرمان امام راحل پس از ۵۹ روز از پیرزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاسیس شد و به عنوان یک نهاد عمومی مردمی در خدمت مردم قدرشناس و مومن نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد که در ادامه واگذاری مسئولیتهای جدید، به خاطر کارنامه درخشان خود هر روز پر توان تر در خدمت رهبری و مردم خواهد بود.

لذا در سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با حمایت مسئولین شهرستان با تمام توان خادمیِ مردم شریف و ولایتمدار شهرستان تربت حیدریه را برای خود افتخار میداند.

کوهسرخی عملکرد و فعالیتهای انجام گرفته در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت حیدریه را به شرح ذیل برشمرد:

  تهیه و اجرای طرح هادی : طرح هادی روستایی به منظور ایجاد زمینه توسعه و عمران، تامین عادلانه امکانات و همچنین هدایت و توسعه روستاها برای یک دوره ۱۰ ساله تهیه می شود که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی و نیازمندیهای عمومی روستا تهیه و اجرا می گردد. در شهرستان تربت حیدریه در این مورد اقدامات ذیل صورت گرفته است: الف ( تصویب طرح هادی در ۱۱۳ روستا که تا پایان سال ۹۴ به ۱۲۱ روستا با شاخص ۱۰۰ درصد خواهد رسید. ب ( اجرای طرح هادی در ۴۴ روستا با شاخص ۳۶ درصد. ج ( بازنگری طرح هادی در ۱۶ روستا که ۱۱ روستا مصوب گردیده است. از ۴۴ روستای شهرستان که طرح هادی در ان در حال اجرا است در ۳۱ روستا فاز اصلی ۱۰۰ در صد به اتمام رسیده است و ۱۳ روستا با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ در صد وجود دارد که اولویت بنیاد اتمام این طرحهاست ضمن اینکه در سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال در قالب ۱۲ طرح هادی و دوخانه عالم اعتبار عمرانی داشته ایم وبا روند اعتبارات فعلی حدود سه سال طول میکشد تا طرحهای نیمه تمام به بهره برداری برسد.

   -۲طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب برنامه چهارم و پنجم توسعه به عنوان طرح پیشگیری و کاهش خسارت در زندگی روستائیان ، طرح بهسازی و نوسازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مدیریت فنی و پشتیبانی در سطح کشور به تصویب رسانده است. بر همین اساس هر ساله با ابلاغ اعتبار از سوی دولت، بنیاد مسکن پس از طی مراحل قانونی متقاضیان را جهت دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی می نماید. در شهرستان تربت حیدریه از سال ۱۳۸۴ تا کنون تعداد ۷۱۵۰ پرونده در بانکهای عامل منجر به انعقاد قرارداد شده که از این تعداد ۵۸۶۴ واحد مسکونی پایانکار خودرا اخذ نموده اند. تربت حیدریه دارای ۱۹ هزار و ۴۹۳ مسکن روستایی است که از این تعداد ۶۵۰۲ واحد معادل ۳۳ در صد با دوام و ۶۷ درصد باقیمانده کم دوام و بی دوام هستند که نیاز به بازسازی دارند. )عکس واحد مسکن روستایی )روستای نوغاب(

  –۳ مسکن مهر : با شروع پروژه عظیم مسکن مهر، با توجه به تجارب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت مسکن مهر در شهرهای کوچک زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت با مصوبه دولت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار گردید. مسکن مهر در شهرستان تربت حیدریه در سه شهر به تعداد ۱۲۶ واحد با اراضی خود مالک و ۹۹ ساله با زیربنای ۱۲۶۰۰ مترمربع در حال اجرا می باشد که در اراضی خود مالک تعداد ۳۲ واحد به اتمام رسیده است و تعداد ۹۴ واحد در شهر کدکن با پیشرفت فیز کیی ۷۷ درصد د ر ح ا ل ا ح د ا ث می باشدکه در صورت تکمیل آورده متقاضیان، بزودی به اتمام رسیده و واگذار می گردد. )عکس ۹۴ واحدی شهر کدکن(

 مسکن شهری : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به فرمان تاریخی امام )ره( ،تولید انبوه مسکن شهری و حمایتی را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا تعداد ۴۲۰ واحد مسکونی و ۳۱ واحد تجاری در سطح شهرستان احداث گردیده است. در سال گذشته ۳۹ واحد احداثی در شهرک ولی عصر آماده واگذاری شد که تا کنون ۲۶ مورد واگذار و ۱۳ واحد آماده واگذاری به متقاضیان است. ) عکس مجموعه ۱۴۷ واحدی شهرک ولیعصر)

مسکن خیرین : انجمن خیرین مسکن ساز ایران به منظور پشتیبانی از فعالیت های مردمی خیرین مسکن ساز و اشاعه فرهنگ مشارکت و جلب کمکهای مردمی جهت ساخت مسکن ارزان قیمت در سال ۸۶ به صورت NGO شروع به کار نمود. در شهر تربت حیدریه ۲۲۰ واحد طرح مسکن خیرین با نظارت و پی گیریهای بنیاد مسکن توسط انجمن خیرین مسکن ساز)مهندس حسینعلی زاده( در شهرک ولی عصر اجرا گردیده است. قابل ذکر است که ۲۲۰ واحد مسکن خیرین آماده واگذاری می باشد لذا تقاضا داریم خریداران نسبت به تکمیل آورده اقدام نمایند. )عکس ۲۲۰ واحد ی خیرین مسکن ساز )شهرک ولی عصر(

  تملک و واگذاری زمین های روستایی : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور تامین زمین جهت احداث مسکن روستایی، اراضی مستعد روستا را شناسایی و پس از الحاق به اراضی محدوده روستا نسبت به تملک و تهیه طرح تف کیکی با هدف تامین زمین مسکونی جهت عمران و نوسازی و هدایت و توسعه کالبدی روستا اقدام می نماید.به همین منظور ۸۲ هکتار زمین در ۲۳ روستا با همکاری اداره منابع طبیعی تملک شده و آماده واگذاری به متقاضیان واجد شرایط می باشد.

 ۷- صدور اسناد اماکن روستایی : صدور اسناد مال یکت روستایی به استناد قانون برای کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار با هدف ساماندهی نظام مال یکت اراضی واقع در بافت مسکونی روستا و امکان بهره گیری روستائیان از تسهیلات بانکی و افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک واقع دروستا اجرا می گردد. دراین راستا تعداد ۷۸۱۱ جلد سند اماکن مسکونی روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک در شهرستان تربت حیدریه صادر شده است که در سال ۹۳ بنیاد مسکن شهرستان موفق به کسب رتبه برتر در صدور اسناد روستایی شده است. قابل ذکر است در ۸۳ روستای تحت پوشش ۹ هزار و ۴۱۶ پرونده به اداره ثبت ارسال گردیده که تاکنون ۸ هزار و ۴۰۵ رای صادر و ۷ هزار و ۸۱۱ جلدسند مالکیت صادر گردیده است.

 ۸- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور ارتقاء یکفیت واحدهای مسکونی روستایی از ابزار اعطای تسهیلات جهت تعمیر و یا احداث حمام در خانه های روستایی استفاده می کند. به همین منظور مبلغ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه به تعداد ۱۹۰ متقاضی در سال گذشته جهت تعمیر و یا تکمیل واحدهای مسکونی ، احداث حمام و کمک به بازگشایی مسیر جهت اجرای طرح هادی با همکاری بانکهای عامل پرداخت گردیده است که در مجموع ۴ هزار و ۹۹۵ فقره تسهیلات فوق تا کنون پرداخت گردیده است. قابل ذکر است که وام مسکن روستایی در سال جاری ۱۵ میلیون تومان با کار مزد ۵ درصد دوران ساخت و باز پرداخت ۱۵ ساله می باشد.لذا متقاضیان روستایی می توانند جهت دریافت تسهیلات و احداث واحد مسکن مقاوم به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه نمایند.

 ۹ نظام فنی روستایی : در راستای نظارت و کنترل یکفی واحدهای احداثی مسکونی روستائی طرح نظام فنی روستائی با هدف ترویج اصول فنی ساختمان سازی در روستاها ، هدایت بافت فیز کیی روستا بر اساس طرح هادی ، ارتقاء یکفیت ساخت و ساز و استفاده از مصالح استاندارد ، شناسایی و بکارگیری نیروهای بومی مجرب در امر ساخت وساز شکل گرفت. به همین منظور دفتر نظام فنی شهرستان با ۱۴ نفر کارشناس و کاردان که پس از طی دوره آموزشی و آزمونهای مهارت سنجی بکارگیری شده اند درقالب بخش خصوصی تاسیس و تعداد ۲ دفتر طراحی و ۲ دفتر مجری جهت تهیه نقشه و اجرای واحدهای مسکونی روستایی فعالیت می نمایند

. -۱۰ حساب ۱۰۰ امام مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هیئت امنای حساب ۱۰۰ امام در شهرستان تربت حیدریه فعال شده است و چنانچه خیری قصد داشته باشد در روستا های شهرستان برای محرومین مسکن بسازد به شرط تعریف پروژه وزمانبندی، علاوه بر پرداخت تسهیلات مسکن روستایی یک دستگاه سازه ۶۰ متری نیز توسط بنیاد مسکن بصورت رایگان تحویل خیر میشود و حتی در صورتیکه بنیاد در آن روستای مورد نظر زمین داشته باشد بصورت رایگان در اختیار وی قرار میدهد. مردم عزیز میتوانند از طریق شماره گیری # ۵* ۷* ۷۳۳ * نسبت به واریز وجوه خود به حساب ۱۰۰ امام اقدام و در این کار خداپسندانه شریک شوند.

 سایر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تربت حیدریه

: -۱ تهیه طرح تفضیلی روستاها

 -۲ اجرای خانه عالم در روستای حصار و دافی که بهره برداری شده و در روستاهای فهندر و سرهنگ در دست اجرا می باشد

. -۳ تولید ، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی در راستای ماده ۵ قانون اساسنامه بنیاد مسکن

. -۴ اجرای طرح گردشگری مسیر آبشار رودمعجن.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.