آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / دلالی عامل اصلی نوسان نرخ زعفران است

دلالی عامل اصلی نوسان نرخ زعفران است

 IMG_7488 (1511)نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان متولی خاص و سودجویی دلالان در بازار زعفران باعث نوسانات شدید در قیمت این محصول شده است.

ابوالقاسم خسروی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله دلالان با خرید کلی زعفران همزمان با برداشت آن از زعفرانکاران، این محصول را در اختیار گرفته و سپس با قیمت زیاد آن را به بازار عرضه می کنند.

وی گفت: دولت طی یک سال محصول زعفران را بطور مستقیم از کشاورزان خریداری کرد که این امر باعث ثبات نرخ این محصول در کشور شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت در بخش زعفران ورود پیدا کند این محصول می تواند به تنهایی اقتصاد کشور را متحول و بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشد.

وی محصول زعفران ایران را پرطرفدارترین در بازارهای جهانی ذکر و بیان کرد: زعفران با عنوان طلای سرخ ارزش صادراتی بالایی برای کشور دارد و نباید از ارزش آن در بازارهای جهانی کاسته شود.

خسروی گفت: دولت می تواند با وارد نمودن زعفران به تالار صادراتی بورس جلوی نوسانات نرخ این محصول را گرفته و به قیمت واقعی، زعفران را به دنیا صادر کند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران خراسان رضوی نیز گفت: طی ۴۰ روز گذشته هر روز ۵۰۰ هزار ریال به قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار مشهد افزوده شده است.

غلامرضا میری افزود: ۲۰ فروردین ماه گذشته قیمت زعفران ۴۰ درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت بطوری که طی ۴۰ روز گذشته ۲۰ میلیون ریال به نرخ هر کیلوگرم زعفران افزوده شده است.

بیشترین زعفران جهان در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود.

سطح زیرکشت زعفران در جنوب خراسان رضوی ۲۱ هزار هکتار با توان تولید ۷۵ تن زعفران خشک در سال است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.