آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / گزارش سفر نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به کشور ژاپن

گزارش سفر نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به کشور ژاپن

گزارش مختصر سفر نمایندگان محترم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات  

مجلس شورای اسلامی به توکیو

جناب آقایان جواد هروی (رئیس کمیته آموزش عالی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم شریف خراسان جنوبی-قاینات)،  ابوالقاسم خسروی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم شریف تربت حیدریه)،رضا صابری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم شریف گلستان) و فرهاد بشیری (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم شریف پاکدشت) به همراه آقای بزرگ نژاد دبیر کمیسیون، از تاریخ یکشنبه ۰۴/۰۵/۱۳۹۴ الی جمعه ۰۹/۰۵/۱۳۹۴ ضمن سفر به توکیو از مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی ژاپن بازدید و با مقام پارلمانی مجلس نمایندگان و دیگر مقامات رسمی وزارت آموزش و پرورش و مربوطه در این کشور دیدار و گفتگو کردند.با توجه به درخواست نمایندگان محترم برای بازدید از مراکز علمی و اموزشی برنامه سفر در سه محور تنظیم شد:

  1.       آشنایی با سیستم تحصیلی ژاپن در بخش آموزش ابتدائی، متوسطه و آموزش عالی
  2.       آشنایی با سیاست­گذاری­های آموزشی ژاپن که در وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری صورت می پذیرد.
  3.       ملاقات با مقامات پارلمانی و تبادل نقطه نظرات و دیدگاهها در خصوص مسائل آموزشیIMG-20150731-WA0004

برنامه کاری نمایندگان محترم شامل ملاقات با: رئیس کمیسیون آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری مجلس نمایندگان ژاپن، مدیرکل اموربین الملل دانشگاه واسدا، پرفسور ساکورایی رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه واسدا و رئیس شورای امور اسلامی، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه مطالعات خارجی توکیو، مدیرکل همکاری­های بین­الملل وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری، مدیرکل موسسه سیاستگذاری و تحقیقات آموزشی، بازدید از مدرسه ابتدائی اوئوموری هیگاهشی و دبیرستان پسرانه آزابو در توکیو و بازدید از مرکز فرهنگی و سفر یک­روزه به هیروشیما بوده است.

 ۱) ملاقات با رئیس کمیسیون آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری مجلس نمایندگان ژاپن

IMG_20150729_224736

در این دیدار دو طرف ضمن ابراز علاقه برای ادامه همکاری­های علمی بین دو کشور به­ویژه در بخش تحقیقات و فناوری بر سیاستگذاری های لازم در زمینه تسهیل و توسعه همکاری ها تاکید شد. در این نشست آقای دکتر هروی رئیس کمیته آموزش عالی؛ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر تقویت روابط دو جانبه در حوزه های ذیل تاکید کرد:

    • ·        تسهیل تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور
    • ·        ایجاد فضای مناسب برای تبادل محققین بین مراکز علمی و پژوهشگاههای دو کشور
    • ·        تبادل تجارب در عرصه های مختلف آموزشی به ویزه توریسم و گردشگری
    • ·        سیاستگذاری برای ایجاد دوره­ها و فرصت های مطالعاتی در موسسات و مراکز تحقیقاتی دو کشور
    • ·        تقویت کرسی های ایران شناسی و ژاپن شناسی در دو کشور و بهبود و ارتقاء کرسی های زبان فارسیIMG_20150729_224748

 

ایشان ضمن تاکید بر تقویت گروههای دوستی و پارلمانی بین ایران و ژاپن از آقای فوکویی دعوت کرد تا به منظور تقویت مناسبات پارلمانی بین دو کشور به ایران سفر نماید. در پایان نیز هیات محترم نمایندگان مجلس ضمن همراهی رئیس اداره روابط­ بین­الملل مجلس نمایندگان ژاپن، از ساختمان پارلمان بازدید و در مورد نحوه کار مجلس، برنامه زمانی، روند تصویب لوایح و تاریخچه قانون­گذاری در ژاپن از طریق ارائه بروشورها و سایر مستندات مربوطه توضیحاتی داده شد.

 ۲) ملاقات با آقای موریتا قائم مقام امور بین الملل رئیس دانشگاه واسدا   

IMG_20150729_105628

در این دیدار که پروفسور ساکورایی، رئیس شورای سیاستگذاری علوم اسلامی ژاپن نیز حضور داشت آقای موریتا توضیحات جامعی را در مورد روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور ارائه نمود و برنامه های آتی این دانشگاه و روند انعقاد یادداشت تفاهم های همکاری بین دانشگاه متبوع با سه دانشگاه مهم ایران را تبیین نمود. ایشان ضمن ابراز علاقه مندی به تقویت همکاری های علمی و تحقیقاتی بین دو کشور از نمایندگان محترم مجلس خواست تا در راستای تسهیل سیاستگذاری­های آموزشی در این بخش مساعدت­های لازم را مبذول نمایند.

۴) دیدار با پرفسور ساکورایی و اساتید دانشکده مطالعات اسلامی IMG-20150731-WA0019

در این دیدار نمایندگان محترم مجلس ضمن بازدید از بخش ایران شناسی دانشگاه واسدا با پرفسور ساکورایی رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه واسدا و رئیس شورای علوم اسلامی گفتگو نموده و در مورد سلسله فعالیت­های انجام گرفته در بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه بحث و تبادل نظر کردند. همچنین جمعی از اساتید و محققین این بخش نقطه نظرات خود در مورد دشواری های موجود در حوزه مطالعات اسلامی را تبیین و تشریح کردند.

۳) بازدید از دانشگاه مطالعات خارجی توکیو و نشست با رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه

در این دیدار هیات محترم نمایندگان مجلس ضمن بازدید از فضای آموزشی دانشگاه، کتابخانه و سایر بخش­های مربوطه با رئیس و برخی اعضاء هیات­علمی ایرانشناسی این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند و مشکلات و مسائل مربوط به کرسی زبان فارسی و دلایل افول و عدم استقبال دانشجویان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در خصوص نقش وزارت علوم ایران و همچنین سیاستگذاری های موثر در این بخش به صورت مفصل گفتگو و راهکارهای اجرایی افزایش انگیزه دانشجویان ژاپنی برای فعالیت بیشتر در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

۴) ملاقات با مدیرکل همکاری های بین الملل و مسئولین بخش های سیاست گذاری علمی، آموزشی و تکنولوژی وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن

در این نشست که با هدف آشنایی نمایندگان محترم با سیاست ها و برنامه های علمی و آموزشی و تکنولوژی کشور ژاپن برنامه­ریزی شده بود مسئولین مربوطه در دو حوزه آموزش و پرورش و علم و فناوری از طریق ارائه بروشورها و نمودارهایی، مباحث مربوطه را تبیین IMG_20150729_215108کردند. در این جلسه مدیرکل همکاری­های بین­الملل وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و علم و فناوری ژاپن، بر تقویت همکاری­های دو کشور در بخش مراکز علمی و پژوهشی تاکید کرد و فعالیت ها و برنامه دهساله آموزشی این وزارت را مختصرا تبیین نمود و در ادامه کارشناسان مربوطه در مورد وضعیت کلی سیستم آموزش و پرورش و همچنین روند اجرایی امور در بخش علم و فناوری ژاپن و اهداف و برنامه­های آینده این وزارتخانه توضیحاتی را ارائه دادند. نمایندگان محترم نیز ضمن ارزیابی مطالب ارائه شده، سوالاتی را در راستای تقویت و توسعه هر چه بهتر سیستم آموزشی ایران و سیاستگذاری های مربوطه در بخش علم و فناوری مطرح کردند که از سوی طرف ژاپنی پاسخ های لازم ارائه شد.

IMG-20150731-WA0025

۵)ملاقات با رئیس موسسه سیاستگذاری و تحقیقات آموزشی وزارت آموزش، فرهنگ و علم و فناوری ژاپن

در این نشست ابتدا مدیرکل بخش مربوطه ضمن خوشامدگویی به نمایندگان محترم توضیحات کلی را در مورد شرح وظایف این موسسه بیان داشت. سپس رئیس دپارتمان اصلی موسسه درباره روند اجرائی امور توضیحات مفصل تری ارائه نمود. هدف اصلی موسسه بررسی کیفیت سیستم آموزشی و تطابق ان با اهداف مورد نظر وزارت آموزش و پرورش عنوان شد. این موسسه با انجام مطالعات تحقیقی، روند یادگیری و کیفیت سیستم آموزشی را در مقایسه با دیگر سیستم های آموزشی به ویژه سیستم آموزشی بین­المللی مورد بررسی قرار می دهد و اهداف­غایی سیستم آموزشی را با نیازها و مکانیسیم­های انگیزشی مربوطه در بخش آموزش های دبستانی و دبیرستانی تطبیق می دهد. در این نشست ارزشمند نمایندگان محترم نیز سوالات خود را در قالب مقایسه نظامهای آموزشی موجود در ایران و سیستم پایش آموزش در ژاپن مطرح و در این رابطه بحث و تبادل نظر کردند.

IMG-20150731-WA0027

۶)بازدید از مدرسه ابتدائی اووموری هیگاشی

نمایندگان محترم مجلس برای آشنایی بیشتر با فضاهای آموزشی به ویزه در بخش آموزش و پرورش از مدرسه ابتدائی اووموری هیگاشی بازدید و با مدیر این مدرسه به گفتگو پرداختند. در این نشست سیستم آموزش ابتدائی ژاپن از نزدیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مطالعه تطبیقی محدودی در این زمینه انجام پذیرفت. نحوه تعامل دانش آموزان با معلمین، ساعات آموزشی، پرداخت دستمزدها، بیمه و بازنشستگی، ساعات موظف رسمی، برنامه­ریزی فعالیت­های فوق برنامه و سیستم­های انگیزشی آموزشی از اهم موارد مطرح شده

IMG_20150729_224742

توسط نمایندگان محترم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود. در پایان نیز از ساختمان مدرسه، کتابخانه، سالن ورزشی، آزمایشگاه و لابراتوار علمی، کلاس­های درس و سایر فضاهای آموزشی بازدید به عمل آمد.

۷)بازدید از دبیرستان آزابو 

در این نشست که با حضور نمایندگان محترم مجلس، مدیر و معاون دبیرستان و مسئول اداری دبیرستان انجام شد، سیستم آموزش ژاپن در بخش تحصیلات متوسطه مورد بررسی قرار گرفت. تفاوت های بین سیستم های دولتی و خصوصی در سیتم آموزشی ژاپن، نقاط ضعف و قوت هر یک، تبیین جایگاه فرهنگ سنتی ژاپن در پایه گذاری سیستم نوین، محتوای کتب درسی، جایگاه بخش خصوصی در سیستم آموزشی و منابع تامین هزینه ها و روند انتخاب مسئولین دبیرستان در سیستم هیات امنایی مربوطه از جمله موارد مهم بررسی شده در جلسه بود.IMG-20150731-WA00110

۷)بازدید از مراکز سیاحتی و تفریحی در توکیو و سفر یک­روزه به هیروشیما  

از دیگر برنامه­های فرهنگی هیات محترم نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بازدید از مراکزسیاحتی و فرهنگی توکیو و همچنین برنامه­ریزی برای سفر یک­روزه به شهر هیروشیما بود که با هدف آشنایی هر چه بیشتر با آداب، رسوم و سنت کشور ژاپن انجام گرفت.

کوکب فائز – ۰۸/۰۵/۹۴

سفارت ج.ا.ا در توکیو 

فایل pdf این گزارش را از این لینک دانلود کنید: گزارش سفر به ژاپن

ضمنا لینک پیش رو، مروری بر آمار و اطلاعات کلی ژاپن و آخرین تحولات سیاسی اقتصادی و اجتماعی این کشور می باشد:ژاپن در یه نگاه

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.