آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / بهره برداری از هوشمندسازی کنتورهای آب کشاورزی مه ولات با حضور وزیر نیرو

بهره برداری از هوشمندسازی کنتورهای آب کشاورزی مه ولات با حضور وزیر نیرو

81746316-70140880طرح هوشمندسازی کنتور چاه برقی کشاورزی روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور وزیر نیرو و نماینده مردم در مجلس در فیض آباد مرکز شهرستان مه ولات مورد بهره برداری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این مراسم گفت: این چاه به نمایندگی از هشت هزار و ۵۰۰ چاه هوشمندسازی شده مورد بهره برداری قرار گرفت.
محمدحسین جعفری هزینه هوشمندسازی هر چاه آب کشاورزی را ۴۵ میلیون ریال ذکر و بیان کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و مدیریت مصرف به میزان ۸۵۰ میلیون مترمکعب در برداشت آب از سفره های زیرزمینی خراسان رضوی صرفه جویی می شود.
وی افزود: خراسان رضوی با کاهش سالانه یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب حجم سفره های آب زیرزمینی مواجه است لذا بکارگیری کنتورهای هوشمند با توجه به افت منابع زیرزمینی نقش مهمی در کنترل اضافه برداشت آب و استفاده بهینه از منابع آبی دارد.
۶۰ درصد کسری و اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی در این خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است.
خراسان رضوی گرچه ۲،۷ درصد چاههای آب کشاورزی کشور را دارد اما بطور میانگین ۷،۲ درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می کند.
نصب کنتورهای هوشمند با همکاری و تعامل سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تاکنون برای ۹۰ درصد چاههای کشاورزی در سطح این استان اجرا شده است.
این استان ۲۵ هزار حلقه چاه آب دارد که از این تعداد ۱۶ هزار و ۶۲ مورد چاههای مجاز بوده و بقیه غیرمجاز است. از کل چاههای موجود نیز ۱۰ هزار و ۲۵ حلقه آن به صورت برقی و یا دیزلی کار می کنند.
وزیر نیرو در ادامه سفر خود به خراسان رضوی قرار است ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات ساخت سامانه فاضلاب شهری در شهرستان کاشمر نیز حضور یابد.

81746282-70140926 81746282-70140925

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.