آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / طرح ملی زعفران این هفته به مجلس می رود / طلای سرخ اقتصاد مقاومتی را معطر می سازد

طرح ملی زعفران این هفته به مجلس می رود / طلای سرخ اقتصاد مقاومتی را معطر می سازد

طلای سرخ ایران اقتصاد مقاومتی را معطر می سازد

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه طلای سرخ ایران می تواند یکی از فرصت های اقتصاد مقاومتی درکشور را رقم بزند، گفت: بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود،ولی برای صادرات آن ارتباط مستقیمی با کشورهای مصرف کننده نداریم و این به دلیل کم کاری درصنایع تبدیلی و برندسازی ما است.


نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسته بندی زعفران ایران باید جدی گرفته شود،افزود:به دلیل بی تدبیری وبی برنامگی سود یکسال زحمت کشاورزان به جیب دلال ها می رود. نخستین قدم برای زعفران ایرانی این است که  کار کارشناسی برای برندسازی آن صورت گیرد تا سود واقعی محصول به دست خود کشاورزان برسد.

وی ادامه داد:نخستین وظیفه ما این است تا بازارهای جهانی زعفران را مدیریت کنیم ولازمه آن آموزش های لازم و ارایه برندهای معروف و مطابق با استانداردهای جهانی است .

عضوکمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس تاکید کرد:اینجا وظیفه دولت و صندوق حمایت ازمحصولات کشاورزی است که به موقع عمل کنند تا زعفران ایران تبدیل به برند جهانی شود.


سطح برداشت زعفران با ارگانیک کردن تا ۳۰ کیلو در هکتار افزایش می یابد

خسروی سهل آبادی با بیان اینکه متوسط برداشت هر هکتار زعفران ۴ کیلوگرم است، یادآور شد: با استفاده ازروش های نوین آبیاری، ارگانیک کردن محصول زعفران و آموزش های لازم به کشاورزان می توان سطح تولید هرهکتارزعفران را تا ۳۰ کیلو گرم هم افزایش داد.

 

جهاد کشاورزی الگوی مناسبی برای بهره برداری زعفران ارایه دهد

این نماینده مردم درمجلس نهم با انتقاد ازاینکه نباید پیاز زعفران در شهرهای که از میزان آب خوبی برخوردار هستند کاشت و برداشت شود، گفت: زعفران بیشتر با هوای گرم و زمین های کم آب سازگارتر است و این محصول به یک دهم آبیاری چغندرقند نیاز به آب دارد.

خسروی ادامه داد:شهرهایی که دارای منابع آبی مناسب و خوبی هستند اقدام به بهره برداری از این محصول نکنند. کاشت زعفران در این گونه شهرها به مصلحت نیست و وزارت جهاد کشاورزی از این اقدام جلوگیری کند و الگوی مطابق با آن مناطق را توسعه دهد.


لزوم توجه به برند سازی زعفران و کوتاه کردن دست دلالان

وی افزود: با توجه به اینکه درسال های اخیر با پدیده خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم می توانیم، محصول زعفران را که نیاز به آبیاری زیادی ندارد را در داخل گسترش دهیم و از صادرات غیررسمی و بی رویه پیاز زعفران به کشورهای همجوار همچون افغانستان خودداری کنیم.

سهل آبادی با بیان اینکه محصول زعفران هرساله نزدیک به هزاران فرصت شغلی درتربت حیدریه ایجاد می کند،‌تصریح کرد:صادرات پیاز زعفران به افغانستان یک تهدید است و باید مراقبت کنیم تا برند زعفران را از دست ندهیم.

وی با پرداختن به نوسانات بهای زعفران در ماه های اخیر،ادامه داد: قیمت زعفران در زمان بهره برداری محصول به ۵ میلیون تومان در هر کیلو به فروش می رسد؛ ولی متاسفانه با وجود دلالی های مختلف و نبود نظارت از سوی جهاد کشاورزی شاهد افزایش بهای طلای سرخ تا ۷ میلیون تومان هستیم که این امر به ضرر کشاورز تمام می شود و با ایجاد برنامه های مدون می توان این افزایش قیمت را به سمت کشاورزسوق داد.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش بینی کرد که با آموزش های لازم در چگونگی کاشت،داشت و برداشت این محصول که درخراسان رضوی انجام می گیرد،می توان برداشت طلای سرخ این استان در سال جاری را افزایش داد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به جشنواره زعفران که اخیرا در بعد بین المللی در خراسان رضوی برگزار شد، گفت: همایش ملی توسعه تجارت زعفران  درحالی  با حضور مسئولان وزارت خانه های مرتبط در تربت حیدریه برگزار شد که جشنواره عکس آن با استقبال خوب عکاسان داخلی و خارجی همراه شده و حتی سفیر  اندونزی درتهران که عکاس حرفه ای است دراین جشنواره حضور داشت.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.