آخرین اخبار
خانه / آموزش و پرورش / ورود برخی جریان‌های سیاسی به صندوق ذخیره فرهنگیان سبب دست بردن به بیت‌المال شده است/ تنها با وزیر آموزش‌وپرورش غیرسیاسی مشکلات آموزشی کشور حل می‌شود

ورود برخی جریان‌های سیاسی به صندوق ذخیره فرهنگیان سبب دست بردن به بیت‌المال شده است/ تنها با وزیر آموزش‌وپرورش غیرسیاسی مشکلات آموزشی کشور حل می‌شود

ورود برخی جریان‌های سیاسی به صندوق ذخیره فرهنگیان سبب دست بردن به بیت‌المال شده است/ تنها با وزیر آموزش‌وپرورش غیرسیاسی مشکلات آموزشی کشور حل می‌شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دوره نهم گفت: وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم اگر از جنس معلمان فرهیخته، دانشمند و فراتر از سلیقه‌های سیاسی، باشد، امید مرتفع‌ شدن بخشی از مشکلات نظام تعلیم تربیت وجود دارد.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مشهد پیرامون انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم، اظهار کرد: اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند، باید به آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.

وی، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آموزش‌وپرورش در نگاه امام(ره) دارای اهمیت و جایگاه خطیری است که می‌فرمایند «فرهنگ، مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است … اگر فرهنگ اصلاح شود، یک مملکت اصلاح می‌شود، اگر قرار باشد جامعه اصلاح شود، این اصلاح باید از مدرسه و آموزش‌وپرورش آغاز شود».

نماینده ادوار و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز مسئله فرهنگ، تعلیم و تربیت را مسئله اول نظام، سنگ بنای آینده کشور و آموزش‌وپرورش را به‌مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی می‌دانند.

وی افزود: با کمال تأسف وزارت آموزش‌وپرورش در دولت‌های مختلف یکی از پر حاشیه‌ترین وزارتخانه‌های کشور بوده که وزرای آموزش‌وپرورش همیشه در معرض استیضاح قرار داشتند، معلمان که معمار روح و اندیشه جامعه اسلامی هستند دغدغه معیشت دارند و از تفاوت و تبعیض در پرداخت‏های دولت‌به‌کارمندان ناراضی هستند.

کسری بودجه سالانه ۴ هزار میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش در دولت‌های مختلف

خسروی با اشاره به کسری بودجه سالانه ۴ هزار میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش در دولت‌های مختلف، عنوان کرد: بیش از ۹۸ درصد بودجه جاری آموزش‌و‌پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود درحالی‌که هنوز یک‌سوم از دانش آموزان در فضای آموزشی تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است، خاطرنشان کرد: هنوز حدود ۱۰ هزار واحد آموزشی به‌صورت دو نوبته اداره می‌شود.

رئیس‌جمهور در عملکرد چهارساله وزارت آموزش‌وپرورش نمره قبول ندارد

نماینده سابق مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در چهار سال گذشته عملکرد نمره قبولی در حوزه وزارت آموزش‌وپرورش دریافت نمی‌کند، اظهار کرد: متأسفانه در طول تاریخ انقلاب بالاترین رقم تخلف مالی در کشور درجایی که متعلق به فرهنگیان و معلمان که جزء مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند، رخ‌داده است.

وی ادامه داد: اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم، اعتماد به هم‌حزبی‌ها و ورود برخی از جریان‌های سیاسی به صندوق ذخیره فرهنگیان باعث شد که برخی از این اعتماد سوء‌استفاده کرده و در راستای اهداف حزب و منافع شخصی خود دست به بیت‌المال ببرند.

خسروی، نبودن مسائل حوزه آموزش در اولویت برنامه‌های کلان دولت یازدهم را دیگر نقص عملکرد دولت حسن روحانی دانست و گفت: درصورتی‌که با حمایت مجلس شورای اسلامی از ابتدای دولت نهم و دهم تا پایان سال ۹۱، هشت هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت و ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی در استان‌های کشور احداث شد، یعنی از مجموع ۶۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی کشور، یک‌سوم آن در دو دوره قبلی احداث و بازسازی شد.

وی ادامه داد: روزانه بیش از ۵۰ کلاس درس ایمن یا مقام سازی شده است، ۲۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی، ۲۸ هزار و ۵۰۰ پروژه در قالب ۱۳۸ هزار کلاس، افزایش سرانه فضای آموزشی از۹۰مترمربع به۱۵۰متر انجام‌گرفته که در هیچ دوره‌ای از تاریخ آموزش‌وپرورش کشور به این میزان به تأمین فضای آموزشی استاندارد با تجهیزات متناسب با شرایط امروز دانش آموزان توجه نشده  بود.

دانشگاه فرهنگیان در دولت اصلاحات تقریباً منحل شد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یادگار شهیدان رجائی و باهنر در اثر نگاه‌های سیاسی و غیر کارشناسی در دولت اصلاحات تقریباً منحل شد اما با همت دکتر حاج بابایی، وزیر وقت وزارت آموزش‌وپرورش احیا شد که متأسفانه در دولت تدبیر و امید مورد بی‌مهری قرار گرفت.

وی به کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در چهار سال گذشته اشاره و عنوان کرد: ظرفیت پذیرش آن در دولت به‌اصطلاح تدبیر از ۲۵ هزار نفر در سال به ۵ هزار نفر تقلیل یافت، در چهار سال گذشته بدون مدیر و با سرپرستی بلاتکلیف اداره شد.

عزل و نصب‌های جناحی در دولت تدبیر و امید

خسروی به دیگر مشکلات ایجادشده برای سیستم آموزشی کشور در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: عزل و نصب‌های گسترده سیاسی و جناحی، تغییر بیش از سه هزار مدیر در آموزش‌وپرورش در دولت مدعی اعتدال، عدم اجرای صحیح و کامل نظام رتبه‌بندی معلمان درصورتی‌که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ولی با نبود تدبیر ناقص اجرا شد، از جمله مشکلات به وجود آمده در مسیر آموزش‌وپرورش کشور است.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت و وزارت آموزش‌وپرورش در مقطع حساس کنونی، یادآور می‌شود وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم اگر از جنس معلمان فرهیخته، فردی عالم، دانشمند و فراتر از سلیقه‌های سیاسی، کارآمد و با تجربه عملی در کسوت مقدس معلمی انتخاب شود، امید مرتفع شدن بخشی از مشکلات نظام تعلیم تربیت وجود دارد.

 

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.