آخرین اخبار
خانه / آموزش و پرورش / نگاه مصرف‌کنندگی به آموزش و پرورش مانعی در راستای نیل به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴

نگاه مصرف‌کنندگی به آموزش و پرورش مانعی در راستای نیل به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با اشاره به اهمیت جایگاه وزارت آموزش و پرورش، نگاه مصرف‌ کنندگی به این مهم را مانعی در راستای نیل به افق چشم‌ انداز ۱۴۰۴ دانسته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛  ابوالقاسم خسروی سهل آبادی نماینده ادوار مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در دوره نهم طی یادداشتی به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در کشور پرداخته و معتقد است “تاکید صرف بر آموزش، کاهش تدریجی فعالیت ‌های پرورشی، اصرار ناخواسته بر حافظه محوری و انکار ناخواسته خلاقیت و پژوهش و تفکر واگرا، نادیده‌ انگاری دانشگاه فرهنگیان در ردیف بودجه و از همه درد آور تر، نگاه مصرف ‌کنندگی به آموزش و پرورش، ما را از نیل به افق چشم ‌انداز ۱۴۰۴ باز داشته است.”

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در هفته های گذشته، سریال «همه‌ چیز آنجاست» با موضوع خوب، پرداختن به سوژه مناسب، همراه با بازیگران توانمند، توجه بینندگان زیادی را به خود جلب کرده بود و من نیز مشتاق بودم که بدانم عنوان سریال، ناظر به چیست؛ یعنی منظور از «همه‌ چیز» و «آنجاست»  چه می ‌تواند باشد؟ در قسمت ۴۸ سریال، پدر و مادر مهدی که از شکست اقتصادی و اجتماعی و گسست‌ های عاطفی و روانی خسته شده بودند، با این سؤال مواجه شدند که چرا فرزندانشان در چنین شرایط نابسامانی گرفتار شده اند ؟و چرا  از این تاریکی ملال‌ آور، رهایی نمی یابند؟. در یک دیالوگ طلایی، راز همه این گرفتاری ‌ها و علت اصلی تشویش‌ ها برملا شد و پدر مهدی اشاره کرد که ما بی‌ دلیل از خانه پدری و کانون عاطفی و پایگاه پیوند خانوادگی مان روی گرداندیم و این‌ همه، تاوان ناسپاسی و قدر نشناسی ماست.

رنجی که می‌ بریم از تنگی قفس    کفران نعمتی است که در باغ کرده‌ ایم

در ادامه به این قانون نانوشته آفرینش دست یافتند که درمان ‌های سطحی و مقطعی دیگر جوابگو نیست و باید به ریشه پرداخت که هر کس به جای درمان ریشه‌ ها، اسیر شاخه‌ ها و میوه ‌ها شود، بازنده ‌است !!

 راستی خانه پدری ‌مان و اصلی ‌ترین مرکز حیات بخش و هستی آفرین کجاست و ما با کدام بهانه واهی از آن روی گرداندیم که به اینجا رسیده‌ ایم؟!

و جواب این است که خانه پدری ما «آنجایی» است که همه چیز، مستقیم یا غیرمستقیم از سیاست و اقتصاد و فرهنگ گرفته تا ورزش و صنعت و آموزش عالی و… به آن بر می ‌گردد!

همان حلقه مفقوده‌ ای که انکار سهوی آن هم می ‌تواند آسیب‌ های جبران ‌ناپذیری به سرنوشت کشورها وارد کند چه برسد به سیاست ‌زدگی و رفتارهای قبیله ‌ای و کشمکش ‌های حزبی!

«آنجا» همان جایی است که امام علی(ع) در توصیف جایگاه رفیع آن فرمود: کسی که به من حرفی بیاموزد، مرا بنده خویش ساخته است.

آنجایی که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) فرمود: اگر کسی به دست تو هدایت شود بهتر از تابش خورشید بر تمام ذرات عالم است.

آنجایی که امام معصوم(ع) مشتی گوهر و مروارید را به معلم فرزندش هدیه داد و فرمود اکنون که به پسرم «سوره حمد» را آموختی شایسته است که دهانت را از جواهر لبریز کنم.

آنجاست که «کتاب منیه المرید» شهید ثانی، اساس‌نامه آموزش و پرورش کشور ژاپن می‌شود!!

آنجاست که در دیدار پروفسور سید محمود حسابی با حضرت امام خمینی (ره)، حضرت امام به محض ورود در جمع مدعوین، ابتدا به سمت مرحوم حسابی آمدند و وی را دعوت به نشستن کردند و سپس فرمودند: شما هفت نسل خدمت ارزنده به این مرز و بوم داشته‌اید و هفت نسل استاد و دانشجو برای کشور تربیت کرده‌اید؛ صلاح نیست که من پیش از شما بنشینم.

آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی می فرمایند : مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ماست. آینده کشور در دست‌های آموزش و پرورش و معلمان کشور است.  ثروت اصلی هر ملتی،‌نیروی انسانی آن است،‌آموزش و پرورش این ثروت را از حالت بالقوه به بالفعل در می‌آورد هیچ تحولی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت در آن نقش اساسی دارد.  آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است

آنجایی که اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.اگر سنگ بنای سرنوشت و آینده‌ کشور در گرو امروز دستگاه تعلیم و تربیت است باید قدر امروزهای فرداساز را بدانیم واز فرصت‌سوزی‌های جبران‌ناپذیر بپرهیزیم.

فرصت تعیین و معرفی وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد و سکانداری چهار ساله گسترده ترین حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت بسیار طلایی و سرنوشت ساز است آموزش و پرورش به سبب تعامل سازنده با بیش از نیمی از جمعیت کشور و نقش موثردر امورفرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ از جایگاه ویژه و تاثیر گذاری برخوردار بوده است آموزش و پرورش به عنوان وسیع ترین فصل مشترک حاکمیت و مردم با سرمایه عظیم   ۱۳میلیون دانش آموز  – یک میلیون معلم ، ۴۰ درصد از کل کارمندان دولت،  – ۳۶ هزار دانش آموز شهید – ۵ هزار معلم شهید – ۶۰ درصد رزمندگان دفاع مقدس – ۲۲ هزار جانباز- ۹۶۰۰ آزاده ، ۱۰۵هزار مدرسه -۵۵۰ هزار کلاس درس -۷۱۹ اداره آموزش و پرورش منطقه و یا شهرستان ،۳۲ اداره کل آموزش و پرورش-۹۸ پردیس و مرکز آموزشی دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش تنها نهادی است که حداقل ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم را داراست و یک تصمیم کوچک در این نهاد بر کل جامعه تاثیر می‌گذارد. این کثرت و وسعت نیست که آموزش و پرورش را مهم کرده بلکه آنچه که اهمیت دارد این است که دانش‌‌آموزان امروز آینده کشور را اداره می‌کنند.

برخی از بایسته های وزیر آموزش و پرورش : (البته در فضای سهم خواهی های گروههای تند سیاسی شاید آنچه به بجایی نرسد فریاد باشد اما وظیفه معلمی دیروز ، امروزو فردای ما اقتضا می کند به تکلیف عمل کنیم. )

توان و تجربه‌ مدیریت کلان فرهنگی و آموزشی از ویژگی‌‌های مهم و ضروری برای وزیر آموزش و پرورش است. او قرار است مدیریت کلان مجموعه‌ تعلیم و تربیت کشور را با تمام گستردگی آن را برعهده بگیرد و احراز این ویژگی به صرف حدس، گمان و احتمال؛ از بزرگ‌ترین خطاهاست. مسلّم است که مسئولیت و مدیریت کلان آموزش و پرورش عرصه‌ی آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی این و آن نیست. متأسفانه برخی از اشخاص فاقد برنامه با فشار برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد عرصه‌ی مدیریت ها می‌شوند که خسارات آن در آموزش و پرورش جبران ناپذیر است

پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب ، از دیگر ویژگی‌های حیاتی برای وزیر آموزش و پرورش پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب است. اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و آرمانهای امام راحل ره و رهنمودهای حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب و دارای روحیه مقاوم در برابر دشمنان از شاخصهای مهم وزیر آموزش و پرورش است.

دردمندی برای دین ، اسلام دین اداره‌ی جامعه است و برقراری حکومت بر اساس تعالیم آن از اهداف انقلاب اسلامی بوده است. اعتقاد عمیق به اسلام و برخورداری از درد دین و مسئولیت در قبال ترویج دین و فرهنگ اسلامی ازشاخص های مهم مدیریت کلان فرهنگی به صورت عملی (و نه در شعار) است. بی‌گمان هرچه شناخت وزیر آینده نسبت به دین و معارف اسلامی عمیق‌تر باشد، حرکت نظام تعلیم و تربیت بیشتر در مسیر اسلام و ارزش‌های آن خواهد بود.

رفتارها و انتصاب‌ها و عزل‌های سیاسی در دستگاه تعلیم و تربیت آن‌ها نیز جایی ندارد.

این در حالی است که  تاکید صرف بر آموزش، کاهش تدریجی فعالیت‌های پرورشی، اصرار ناخواسته برحافظه محوری و انکار ناخواسته خلاقیت و پژوهش و تفکر واگرا، نادیده‌انگاری دانشگاه فرهنگیان در ردیف بودجه و از همه دردآورتر، نگاه مصرف‌کنندگی به آموزش و پرورش، ما را از نیل به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باز داشته است.

وزیرآموزش و پرورش باید انسانی شایسته‌، وارسته‌، باعزمِ، مؤمن، انقلابی و با همت جهادی باشدبا توجه به سپری شدن زمان قابل توجهی از مهلت ۲۰ ساله‌ی نظام‌ برای رسیدن به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ شمسی (بر اساس چشم‌انداز بیست ساله‌) و برخی از فرصت سوزی‌های شکل‌ گرفته، برای اجرای بخشی از سیاست‌های مذکور،و ضرورت اجرای سند تحول بنیادی آموزش و پرورش و اساند بالادستی دیگر فرهنگی کشور اهمیت برخورداری وزیر آینده از روحیه‌ی پرکاری را مضاعف کرده است.

آقای رئیس جمهور هنوز یک سوم مدارس کشور نیاز به بازسازی و مقاوم سازش دارد، ۹۸ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق و هزینه های جاری می شود و امور فرهنگی و کیفیت بخشی و خلاقیت پروری و پژوهش در آموزش و پرورش مظلوم است، استخدام و ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش با چالش های جدی مواجه است ، ۹۸ پردیس دانشگاه فرهنگیان کشور هنوز اعتبار و بودجه یک دانشگاه در تهران را ندارد، معلمان معماران روح و اندیشه جامعه دغدغه معیشت دارند و از تبعیض ها و تفاوتهای پرداخت های دولت ها به شدت ناراضی هستند، آموزش پیش دبستانی یکی محورهای سند تحول شرایط مناسب ندارد.

به هرحال، وضع موجود ما ، معلول پیشینه ماست و اگر این روال ادامه یابد، به همان جایی می ‌رسیم که تاکنون رسیده ‌ایم لذا برای منفعت سالانه باید گندم کاشت، برای منفعت ده ساله باید درخت کاشت و برای بهره ‌مندی از منافع یک قرن و یک عمر باید، آدم‌ ها را به ثمر رساند و این مهم میسر نمی ‌شود مگر در آموزش و پرورش و با دست توانای معلم که «همه چیز آنجاست»

روزگاری شد و کس مرد ره عشق ندید      حالیا چشم جهانی نگران من و توست

خسروی سهل آبای نماینده ( ادوار) و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس دوره نهم

 

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.