آخرین اخبار
خانه / آموزش و پرورش / قلب رآکتور تعلیم و تربیت با سیمان پر می‌شود

قلب رآکتور تعلیم و تربیت با سیمان پر می‌شود

قلب رآکتور تعلیم و تربیت با سیمان پر می‌شود!
13960718001197_Test_PhotoH
ریشه این چالش‌ها و بحران‌ها در آموزش و پرورش ساختارهای غلط و اقدامات غیرکارشناسی و مصوبات احساسی با شعار دو دو یا چهار چهار و انگشت اشاره نماینده محترمی است که خلاف مصلحت نظام و مردم رأی می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۶ در صحن علنی مجلس و روزهای آغازین سال تحصیلی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با اصلاحات و الحاقات بعدی بررسی و در نهایت با ۱۶۰ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ رای مأخوذه تصویب شد.

نظرات کارشناسی ارائه شده به نمایندگان محترم مجلس در خصوص این طرح

«نظر کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش: “با توجه به نقش نیروی انسانی در فرآیند تعلیم و تربیت و ضرورت دارا بودن ویژگی‌ها و شایستگی‌های خاص برای حضور در سر کلاس درس و با عنایت به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که دغدغه فراوان رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان است، از ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان درخواست دارد تا این طرح را متوقف کنند.»

«جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح سخن گفت، تأکید کرد: تصویب این طرح عملاً به معنای تعطیلی دانشگاه فرهنگیان در سال‌های آینده است.»

این طرح پیش از این در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته بود که پس از جلسات متعدد با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی رد شد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی این طرح را به دلیل عدم احصا دقیق آمار جامعه هدف توسط وزارت آموزش و پرورش و فقدان نظر قطعی در این زمینه و همچنین مشخص نبودن بار مالی و … این طرح را رد کرده است.

«نظر کارشناسی معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر مغایرت طرح مذکور با قانون برنامه ششم توسعه و اشعار جز ۵ بند ج ماده ۱۲۱ آئین‌نامه داخلی این طرح را رد کرده بود.»

«رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به ارائه طرحی با عنوان «الحاق (ماده ۱۷ مکرر) به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی» به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش با وجود اینکه مطابق قانون، هیچ تعهدی به استخدام این افراد ندارد، ملزم به استخدام و به کارگیری ۱۲۰ هزار نفر از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و پیش دبستانی بدون آزمون است.

اسفندیار چهاربند با اشاره به آثار زیانبار این نوع جذب نیرو بر اجرای سند تحول بنیادین، عنوان کرد: مراجع قانونی ذی‌صلاح که شامل شورای عالی آموزش و پرورش، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه می‌شود به دلیل فقدان پشتوانه کارشناسی، ایرادهای اساسی و تخصصی و مشکلات ناشی از تامین منابع مالی، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش بیان کرد: طرح مذکور با سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش به ویژه در موضوع بهسازی و اعتلای منابع انسانی، از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی مغایر است. مخالفت صریح مراجع علمی فرهنگی، حقوقی و پژوهشی با این طرح و مغایرت آن با قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در زمینه مهندسی نیروی انسانی و ساقط شدن طرح تحول بنیادین، از جمله ضروریات تصویب نشدن این طرح در مجلس شورای اسلامی است.

چهاربند همچنین اجرای این طرح را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و ادامه داد: در صورت تصویب طرح و استخدام ۱۲۰ هزار نفر، آموزش و پرورش متکفل هزینه‌هایی مانند حقوق فوق‌العاده شغل، حق بیمه و حق سنوات می‌شوند، که این امر نه تنها معلم مورد نیاز آموزش و پرورش متناسب با جنسیت، رشته تحصیلی و محل خدمت را تامین نمی‌کند، بلکه ده‌ها هزار نیروی مازاد بر نیاز همراه با بار مالی سنگین بر آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد که عمدتا باید از منابع مالی مربوط به رتبه‌بندی، رفاهی و حق‌التدریس کسب شود، بنابراین اجرای این طرح آثار منفی بر معیشت معلمان خواهد داشت.

وی بی توجهی به عدالت استخدامی را نیز از نتایج دیگر اجرای این طرح دانست و اظهار کرد: با وجود بیش از ۴۰۰ هزار نیروی قراردادی در بدنه دولت و همچنین صدها هزار تحصیلکرده با مدارک کارشناسی ارشد و حتی دکتری متقاضی استخدام در آموزش و پرورش از طریق آزمون، استخدام افرادی خاص که بدون ضابطه در دوره پیش دبستانی و موسسات غیردولتی مجری سوادآموزی جذب شده‌اند و با وجود شرکت در آزمون‌های استخدامی پذیرفته نشده‌اند، دامن زدن به بی‌عدالتی و تبعیض در استخدام تلقی می‌شود.»

بنابراین نظرات، تمامی مراجع کارشناسی نظر مخالف خود را با این طرح اعلام کردند.

مصوبات بدون توجه به نظرات کارشناسی در خصوص آموزش و پرورش منحصر به مجلس دهم نیست

براساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش پرورش بیش از ۸۰ درصد منابع جذب و استخدام معلمین وزارت آموزش و پرورش از طریق حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی و … مسیرهایی غیر از نیروهای مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

«رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ۱۵ سال اخیر از مجموع ۳۳۰ هزار نفر جذب شده، ۲۷۰ هزار نفر بدون آزمون و گذراندن دوره تربیت معلم به ویژه در مقطع ابتدایی به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند که افت کیفیت تعلیم و تربیت، تضییع حقوق جوانان تحصیلکرده و افزایش هزینه‌های ناشی از تناسب نداشتن نیروهای جذب شده با نیازهای کمی و کیفی را در پی داشته است.»

همه آموزشیاران نهضت سواد آموزی به استخدام آموزش و پروش درآمدند

«رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه استخدام آموزشیاران در گذشته به ندرت انجام می‌شد،گفت: سال ۱۳۹۰ سال ویژه استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: سال آینده تعداد باقیمانده آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی نیز در صورت کسب شرایط لازم به استخدام این وزارتخانه می‌آیند. ۵۳۰ هزار نفر در کشور در مجموع شکل‌گیری نهضت سوادآموزی به صورت آموزشیار، کارمند، مشاور و صاحب نظر تاکنون در زمینه تعلیم و تربیت فعالیت داشته اند.»

تمامی این ۵۳۰ هزار بدون درنظرگرفتن نیاز آموزش و پرورش به جنسیت و رشته تحصیلی افراد جذب آموزش و پرورش شده اند.

«رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از استخدام و تعیین‌ تکلیف ۶۰ هزار آموزشیار این سازمان در آینده نزدیک با تصویب مجلس شورای اسلامی خبر داد.»

«جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی و معلمان حق‌التدریسی از سراسر کشور در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. در قانون تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، قانون‌گذار تاکید بر به کارگیری آموزش دهندگان تجمیعی دارد و بر این اساس حدود ۵۰ هزار نفر در نهضت سوادآموزی مشمول این قانون می‌شوند.»

مواردی از این دست اخبار در مطبوعات و رسانه‌ها فراوان است.

نگاهی به چالش‌های آموزش و پرورش

«وزیر آموزش و پرورش: کمبود نیرو در کنار مازاد نیرو»

آموزش و پرورش، چالش‌های قابل توجهی دارد؛ این وزارتخانه به گفته وزیرش هم‌اکنون ۵۸ هزار نیروی انسانی مازاد دارد که برخی از آنها در مدارس فقط حضور پیدا می‌کنند و این وزارتخانه سالانه حدود هزار میلیارد تومان برای حقوق آنها هزینه می‌کند، از طرفی همین وزارتخانه ۵۰ هزار نیرو مواجه است.

وجود ۱۰۰ هزار نیروی غیرکارآمد در آموزش و پرورش

این که هم‌اکنون در آموزش و پرورش ۱۰۰ هزار نیروی ناکارآمد وجود دارد، قوی‌ترین استدلال وزیر برای کنترل استخدام‌هاست.

«علی‌اصغر فانی گفت: به‌کارگیری نیروی انسانی جدید به هر عنوان ممنوع است، چون این وزارتخانه به‌اندازه کافی نیروی مازاد دارد.»

«مدیرکل آموزش و پرورش تهران با بیان اینکه بیشترین کمبود معلم شهر تهران مربوط به دوره ابتدایی و آموزگار است، گفت: تناسب جنسیتی معلمان در شهر تهران قابل قبول نیست و ۸۰ درصد جمعیت معلمان شهر تهران زن هستند در حالی که تنها ۵۰ درصد دانش آموزان تهران دخترند.»

۹۸ درصد بودجه جاری آموزش‌ و‌ پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود نظام آموزشی بیشتر مبتنی بر محفوظات است نه خلاقیت‌پروری و به کار ا‌نداختن قدرت تحلیل و تفکر برای یافتن پاسخ مسأله، نظام آموزشی مبتنی بر پژوهش نیست.

مشکلات مالی و بودجه‌ای در آموزش و پرورش باعث شده است که معلمانی که معمار روح و اندیشه جامعه اسلامی هستند، دغدغه معیشت داشته باشند و از تفاوت و تبعیض در پرداخت‏‌های دولت به کارمندان ناراضی باشند. چرا که سالانه آموزش و پرورش کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی دارد.

هنوز یک سوم از دانش آموزان در فضای آموزشی که نیازمند مقاوم‌سازی است، مشغول به تحصیل هستند و کماکان حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است و هنوز حدود ۱۰ هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبته اداره می‌شود.

ریشه این چالش‌ها و بحران‌ها در آموزش و پرورش ساختارهای غلط و اقدامات غیرکارشناسی و مصوبات احساسی و در یک کلام وقتی هزینه تصمیمات را مردم می‌پردازند با شعار دو دو یا چهار  چهار و انگشت اشاره نماینده محترم خلاف مصلحت نظام و مردم و بدون توجه به نظرات کارشناسی و فقط با نگاه به جلب رأی تصمیم می‌گیرند.

در اینجا یک مطلب لازم به یادآوری است و آن اینکه نیروهای عزیز حق‌التدریس و نهضت سوادآموزی فرزندان این ملت هستند و حقوقی دارند که نظام موظف است رعایت کند، اما چرا باید اقداماتی انجام شود که دود آن به چشم مردم برود؟!

خود این عزیزان اگر دانش‌آموز پسری دارند مثلا سال سوم دبیرستان رشته ریاضی برای تدریس درس ریاضی از آموزش و پرورش انتظار دارند معلم مرد، متخصص ریاضی، توانمند و … استفاده شود نه اینکه نیروی عزیز و فرزند این ملت ولی غیرمتخصص به او تعلیم دهد.

دانش آموز منطقه محروم و روستایی در پایه حساس و مهم ششم ابتدایی نیازمند دبیر متخصص است، چرا در یک شهرستان یک رشته مثلا معلم مرد یا زن رشته فیزیک ۵۰ نفر نیاز است ولی در کل آموزش و پرورش آن شهرستان تنها ۱۰ معلم فیزیک استخدام ده اند که در تمام سال متقاضی انتقال هستند و روزانه صد کیلومتر رفت و آمد می‌کند ولی در همین شهرستان رشته تحصیلی دیگری که به ۵۰ نفر نیاز است ۲۰۰ نفر وجود دارد، یعنی ۱۵۰ نفر مازاد، معنی این اتفاق این که وزارت آموزش و پرورش در ۸۰ درصد استخدام و جذب و بکارگیری معلم اختیار نداشته است؟!

از باب وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِینَ  اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(دامت عزه) و جایگاه معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص جایگاه آموزش و پرورش را خدمت مجلسیان محترم و هیات محترم رئیسه مجلس شورای اسلامی و همه دلسوزان نظام اسلامی یادآوری می‌شود.

حضرت امام (ره) که آموزش و پرورش را مهم‌ترین رکن رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌دانند: ” فرهنگ مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت   است، اگر فرهنگ اصلاح شود ، یک مملکت اصلاح می‌شود، اگر قرار باشد جامعه اصلاح شود، این اصلاح باید از مدرسه و آموزش و پرورش آغاز شود. “(صحیفه نور جلد ۳ ص ۳۰۶)

همچنین رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با آموزش و پرورش می‌فرمایند: “مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ماست. آینده کشور در دست‌های آموزش و پرورش و معلمان کشور است.  ثروت اصلی هر ملتی،‌ نیروی انسانی آن است،‌ آموزش و پرورش این ثروت را از حالت بالقوه به بالفعل درمی‌آورد. هیچ تحولی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت در آن نقش اساسی دارد.  آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است. آموزش و پرورش دیربازده است ولی بازده آن حیاتی، تعیین کننده و ماندگار است اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد.”

فرمان رهبری برای احیای تربیت معلم و مراکز شبانه ­روزی که در سال ۸۵ صادر شد:  “مراکز تربیت معلم خیلى مهم است. ما معلم باسواد، معلم مطلع و معلم کاردان و حرفه­‌اى در کار خود نیاز داریم. نمى‌شود ما نگاه کنیم هرکسى بیکار بود، بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن هم در رشته­‌هایى که خیلى اوقات اصلاً از آنها اطلاعى ندارند. ما درس دینى­‌مان را در خیلى از مدارس، به کسانى مى­‌دهیم که هیچ مهارتی در این کار ندارند؛ این که درست نیست.”

طی حدود یک دهه تلاش گروه‌های پژوهشی، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مقرر شد که این سند مبنای تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

در سند تحول بنیادین نگاه ویژه و ممتازی به معلم شده است.در این سند معلم به عنوان پژوهشگر و استاد شناخته شده است و نه کارمند، این یک تحول عمیق و اساسی در تاریخ نظام آموزش و پرورش است که اگر در عمل هم موفق شود نظام آموزشی به معنای واقعی کلمه متحول می‌شود، چون ضامن تحول واقعی در آموزش و پرورش “معلم” است.

اگر بهترین محتوا، پیشرفته‌ترین امکانات و تجهیزات آموزشی در آموزش و پرورش پیاده شود اما معلم تغییر نیابد و یا معلم با آن محتوا وامکانات همسو نباشد تمام حرکات ابتر خواهد ماند.

استاد لحاظ نمودن معلم در سند تحول بنیادین یعنی اینکه یک معلم قبل از اینکه معلم باشد پژوهشگر است، به عبارت دیگر پژوهشگری مقدمه معلمی است و اگر معلم پژوهشگر نباشد نمی‌تواند معلم باشد و این همان نکته‌ای است که در سال‌های قبل در نظام آموزشی ما از آن غفلت شده و معلم را کارمند محسوب کرده بودند.

با این مقدمه این نکته روشن می‌شود که سند تحول بنیادین یک سند مترقی است که چشم‌انداز و افق نظام آموزشی را بسیار روشن وامیدوارکننده می‌کند.اما آنچه در این برهه اهمیت و نیاز به توجه بیشتر دارد، چگونگی اجرای سند تحول است که اگر اهمیت آن بیشتر از خود سند نباشد کمتر نیست. معلم در سند تحول بنیادین به عنوان فردی فکور، پژوهشگر و استاد معرفی شده است که در فرآیند آموزش و یادگیری فعال است و سعی دارد فرآیند یادگیری و آموزش اثربخش باشد و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه معلم پژوهشگر باشد و رمز موفقیت هر معلم فعالیت در راستای برنامه‌های سند تحول بنیادین است و براساس این سند تنها راه جذب و استخدام معلم در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است.

سیاست‌های کلی ایجاد تحول در حوزه آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد: تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه‌ تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقا کیفی در حوزه‌های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان با تأکید بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و تربیت انسان‌های مؤمن، پرهیزگار، متخلّق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، با نشاط، حقیقت‌جو، آزادمنش، مسئولیت‌پذیر، قانون‌گرا، عدالت‌خواه، خردورز، خلاق، وطن‌دوست، ظلم‌ستیز، جمع‌گرا، خودباور و ایثارگر … (مقام معظم رهبری،۱۳۹۲)

و اما در پایان سوال از دولت محترم و وزیر محترم آموزش و پرورش این است که اگر براساس این نظر کارشناسی رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش که گفتند:«سونامی بازنشستگی معلمان در پیش رو است و از امسال تا سال ۱۳۹۹، سیصد و بیست(۳۲۰) هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به ۳۰۰ هزار معلم نیاز خواهیم داشت.» با چه تدبیری جذب دانشگاه فرهنگیان که براساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دو مسیر فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و کنکور سراسری است، ظرفیت و امکان جذب معلم با تمامی ویژگی‌های جامع و کامل را داراست. متاسفانه از جذب ۲۵ هزار دانشجو در سال به پنج هزار کاهش یافته است، این با چه منطقی قابل توجیه است

براساس سند تحول بنیادی آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از بین حدود سه میلیون فارغ التحصیل و بیکار دانشگاه‌های کشور بهترین و توانمندترین و متخصص‌ترین حتی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری و یا از راه دوم از طریق کنکور سراسری که در سال‌های اخیر به خاطر تضمین شغلی رتبه‌های زیر هزار کنکور متقاضی دانشگاه فرهنگیان هستند، نکته مهم در این دو مسیر نیروها جذب شده جامع همه شرایط و متناسب نیاز آموزش و پرورش و بومی منطقه استخدام پس از آزمون و تست‌های سلامت و اتمام دوره آموزش مهارت‌های معلمی، با انگیزه خلاصه طلای ناب وارد کلاس درس می‌شود با وجود این راه‌های علمی و منطقی و کارشناسی شده، آیا کارنامه و عملکرد ما در خصوص جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش غیر از ریختن سیمان در قلب رآکتور تعلیم و تربیت است؟

«عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: ابتدا قرار بود طبق برنامه، چون تعداد بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش از سال ۹۱ تا سال ۹۵ به صد هزار نفر می ‌رسد، سالانه ۲۵۰۰۰ دانشجو معلم، از طریق آزمون سراسری دانشگاه­‌ها و پس از طی مراحل گزینش، تأیید صلاحیت­‌های عمومی، معاینات پزشکی، مصاحبه­‌های تخصصی تعیین صلاحیت‌های تخصصی، مذهبی و علمی و سرانجام انتخاب یک برگزیده از میان هر دو یا سه داوطلب،‌ در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. اما متأسفانه از همان سال اول تعداد جذب به رغم صراحت اسناد بالادستی کمتر از حد لازم بود. به طوری که از ۲۲۰۰۰ نفردر سال ۹۱ ، به ۱۷۰۰۰ نفر در سال ۹۲ و ۱۲۰۰۰ نفر در سال ۹۳ کاهش یافت. سال ۹۴ نیز فقط ۳ هزار نفر از طریق آزمون سراسری جذب شدند و ۲۲ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند و در مقابل از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب کردند.»

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.