آخرین اخبار
خانه / همراه با شهدا / وصیتنامه و زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین شهید محمدمهدی یعقوبی

وصیتنامه و زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین شهید محمدمهدی یعقوبی

وصیتنامه و زندگی نامه حجت الاسلام و المسلمین شهید محمدمهدی یعقوبی نماینده شهید شهرستان های تربت حیدریه، مه ولات و زاوه خراسان رضوی

شهید حجت الاسلام مهدی یعقوبی در سال ۱۳۲۹در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و در در یکم اسفند ۱۳۶۴ در حالی که با عده ای از نمایندگان مجلس و نماینده امام در سپاه پاسداران بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش ایثار واحد خراسان رضوی، شهید حجت الاسلام مهدی یعقوبی در سال ۱۳۲۹در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و در در یکم اسفند ۱۳۶۴ در حالی که با عده ای از نمایندگان مجلس و نماینده امام در سپاه پاسداران بود به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگینامه شهید حجت الاسلام مهدی یعقوبی

دو روز مانده به نیمه شعبان سال ۱۳۲۹ فرزندی در خانواده غلام نبی یعقوبی در روستای علیک از بخش زاوه شهرستان تربت حیدریه چشم به جهان گشود و این بهانه خوبی بود تا پدر نام «مهدی» را برای او انتخاب کند.
مهدی در دامان مادر رشد کرد تا به سن چهار سالگی رسید. نخست به مکتب و پس از آن به مدرسه رفت. دوره ابتدایی را در روستای علیک سپری کرد. پدر خوب به یاد دارد که مهدی تابستان ها در کار کشاورزی به او یاری می رساند، دسته های گندم را جمع آوری می کرد، به اندازه قدرتش مزرعه ها را آبیاری می کرد و در بقیه اوقات سال فکر و ذکرش درس و مدرسه بود. مادر از آرامش او خاطره های بسیار در ذهن دارد و این که او بزرگتر که شد اذان می گفت و نمازش را اوّل وقت می خواند.
یازده ساله بود که به تربت حیدریه رفت، سال های نوجوانی مهدی در تربت حیدریه سپری شد وقتی که او به مدرسه هراتی و حوزه علمیه تربت آمد، پدر برایش یک زیرزمینی با ماهی دو تومان کرایه کرد و او در تنهایی و دور از پدر و مادر همه توانش را به کار برد تا بخواند و بیشتر بداند. پدر از قول صاحب خانه اش نقل کرده است که او شب های زیادی را شاهد خوابیدن مهدی روی کتاب ها بوده است. پس از چند سال بهره گیری از محضر استادان و روحانیون مدرسه علمیه هراتی تربت حیدریه در سال ۱۳۴۶ مهدی به مشهد رفت و به جمع طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد پیوست.پس از دو سال حضور در مدرسه علمیه نواب مشهد و آشنایی بیشتر با ریز و درشت مسائل موجود در کشور فعالیت مذهبی شهید یعقوبی آغاز شد. از سال ۱۳۵۲ به بعد وارد مرحله تازه ای در زندگی خویش شد. در همین سال ها بود که با دختر یک روحانی ازدواج کرد و چند ماهی را با همسرش در روستای علیک زندگی کرد.
با پخش اعلامیه های حضرت امام توأمان وارد فعالیت های سیاسی و مذهبی شد. سال هایی که در مشهد بود اقدام به تشکیل یک گروه تحقیقی پژوهشی نمود که حاصل کار این گروه چاپ کتابی بود به نام «اسلام در مقابل پیشرفت ها و نیازها». علاوه بر این به اقتضای شغل روحانیت در کار تبلیغ نیز بود. باخرز، تایباد و برخی از شهرهای شمال ایران از جمله شهرهایی بودند که پذیرای او در کار تبلیغ بودند. در همین سال ها بود که میل به دانش او را به پای دروس خارج آقای «علم الهدی» و نیز بحث های فلسفی کشاند. سال های بعد که با اوج گیری حرکت های انقلابی مردم همراه بود شهید یعقوبی نیز با تمام وجود در این جهت تلاش می کرد، دوستانش از پشتکار و انگیزه قوی او برای انتقال ارزش های اسلامی به مردم و ایجاد بیداری در آن ها خاطرات بسیار به یاد دارند. سال های نزدیک پیروزی انقلاب را همراه خانواده اش در مشهد با قناعتی که هنر زندگی زاهدان ومردان خداست، زندگی کرد.
پیروزی انقلاب اسلامی به سال ۱۳۵۷ گشودن دفتری تازه بود، در زندگی زاهدانه شهید یعقوبی که او باید بر برگ آن دفتر نقش های دل انگیز یک زندگی توأم با شرافت و عزت را می کشید. حالا او باید پای در فعالیت های اجرایی می نهاد. ضرورت تشکیل دادگاه ها و اجرای احکام شرع سبب شد تا او نخست به عنوان حاکم شرع تربت جام و پس از آن به عنوان حاکم شرع تربت حیدریه و سپس حاکم شرع دادگاه ناحیه ۴ خراسان برگزیده شود. سعی و تلاش او در اجرای دقیق احکام که با نکته سنجی و ظرافت و دقت همراه بود از او یک قاضی نمونه در سطح کشور ساخت و در آن زمان از سوی آیت ا… موسوی اردبیلی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت به عنوان قاضی نمونه کشوری انتخاب شد.
در این سال ها علاوه بر انجام کار قضاوت از شرکت در جبهه های جنگ نیز غافل نبود و هرگاه فرصتی دست می داد به جبهه می شتافت. در سال ۱۳۶۲ شهید یعقوبی به توصیه برخی از افراد و از جمله آیت ا… معصومی امام جمعه آن زمان تربت حیدریه برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کرد و با اکثریت آرا به عنوان نماینده تربت حیدریه در مجلس انتخاب شد. به دلیل آشنایی با مسائل قضایی عضو کمیسیون قضایی مجلس شد. با این همه، حضور در مجلس مانع از آن نشد که او عشق به جنگ و حضور در جبهه را به فراموشی بسپارد، تجلیل او از شخصیت شهید چمران و حضور مداوم در جبهه ها گویای این حقیقت است. او خلوص را مستلزم حضور در جبهه ها می دانست چرا که در یکی از نطق های قبل خود گفته بود: «وای به حال ما اگر جنگ تمام شود و ما زنده بمانیم، آن وقت معلوم می شود که چقدر ناخلفیم.»
روز اول اسفند سال ۱۳۶۴ شهید یعقوبی به اتفاق شهید محلاتی و جمعی دیگر از فرماندهان ارتش و سپاه برای بازدید از جبهه ها به سمت اهواز پرواز می کنند، در آسمان خوزستان هواپیمای ایشان در محاصره هواپیماهای عراقی قرار می گیرد و از مسافران خواسته می شود میان اسارت و شهادت یکی را انتخاب کنند و همه آنان از جمله شهید یعقوبی شهادت را برمی گزینند و به این ترتیب هواپیمای حامل آنها هدف تیر دشمن قرار می گیرد و سرنگون می شود. پیکر پاک آن شهید با شکوهی خاص بر فراز انبوه دستانی که هنوز زبان زد مردم است تشییع و در بهشت عسکری شهرستان تربت حیدریه در کنار دیگر شهدای دفاع مقدس به خاک سپرده شد.
گوشه ای از وصیتنامه شهید یعقوبی
با دورود و سلام به امام زمان و نائب بر حقش امام امن و سلام بر شهیدان کربلا و کربلای ایران و دورود و سلام بر تمام بیدار دلان حق جو که به حق پیرو سالار شهیدان حسین بن علی هستند و درود سلام بر شما مادران که با مهر و محبت به خاندان عصمت و طهارت و چون فرزند شیره جان مادر را می مکد و در دامن پاک مادر پرورش یابد و مادران چون استاد و معلم برای هر فرزند می باشد و امیدوارم که ملت شهید پرور ایران (اولا: امام امت را تنها نگذارند و به راهنمایی های این رهبر عظیم الشان جامه عمل بپوشانند و ثانیا نگذارند خون شهیدان پایمال شود و ادامه دهنده راه این عزیزان به خون غلتان باشید تا پرچم لا اله الا الله در سرتاسر جهان برافراشته شود.
همچون صدر اسلام و امیدوارم که اانشالله پرچم کفر هرچه زودتر سرنگون شود و اما چند کلمه ای در رابطه با وضع زندگی خودم و سرنوشت خودم و سرنوشت آینده. تولا از مرگ برای همه ما آدمیان تا خاتم بوده و هست و از مرگ که نباید بترسیم و چه بهتر که مرگ در راه خدا و جهاد با کفار باشد و در نهایت شهادت در راه خداحافظ، ادامه دهندگان راه امام حسین (ع) و زینب (س) است.
گفتنی لازم به ذکر است شهرستان تربت حیدریه ۶۷۱ شهید ۱۶۶۷ جانباز و ۱۴۲ آزاده سرافراز را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.
سی و چهارمین جلد از مجموعه کتاب های یادنامه شهدای شاخص خراسان رضوی با عنوان “ایثار نامه” به سفارش معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تألیف شده است. فرازهایی از زندگی شهید “مهدی یعقوبی” بخشی از این مجموعه است که به معرفی آن پرداخته ایم.
ایثارنامه | فرازهایی از زندگی شهید

 بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی طی پروژه‌ای ۱۰ مرحله‌ای به معرفی سبک زندگی قهرمانان حوزه ایثار و شهادت به نسل جوان پرداخته است.

بر این اساس کتاب‌های جیبی، الکترونیکی، و کتاب صوتی ۷۲ تن از شهیدان شاخص استان از میان شهیدان انقلاب اسلامی، ترور، دفاع مقدس، مرزبانی، دیپلمات و مدافع حرم منتشر و رونمایی شده است.

کتاب «فرازهایی از زندگی شهید مهدی یعقوبی» یکی از این آثار است که مؤلف در این یادنامه سعی داشته با گردآوری خاطراتی به مرور بخش‌هایی از زندگی آن شهید والامقام بپردازد و مخاطب را با ابعاد شخصیتی و روحیات آن شهید در چارچوب شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان آشنا سازد.

جلد سی و چهارم ایثارنامه به عبارت دیگر نگاهیست به زندگی آن شهید از منظر نزدیکترین اشخاص و اطرافیان وی که در طول زندگی ارزشمند و افتخارآفرین او تا لحظه عروج الهی ، شاهد رشد و تعالی وی بوده اند.

«مریم عرفانیان» مؤلف کتاب ، در بخش آغازین کتاب به معرفی شخصیت و خلاصه ای از زندگی آن شهید پرداخته است و در ادامه با بیان خاطرات ناب از آن شهید سعی داشته پس از کسب شناخت و معرفت نسبت به آن شهید، نگرش وی در ذهن مخاطب نهادینه گردد. بدینگونه مخاطب با همزاد پنداری و احساس نزدیکی بیشتری نسبت به زندگی خود و آن شهید نگاه کرده و به الگوهای رفتاری آن شهید توجه خواهد داشت و تأثیر بخصوصی از خصایص اخلاقی و رفتاری آن شهید خواهد پذیرفت.

اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، کتاب فرازهایی از زندگی شهید مهدی یعقوبی را به سفارش معاونت فرهنگی و آموزشی آن بنیاد در ۶۰ صفحه، قطع جیبی، شمارگان دو‌ هزار نسخه و به بهای ۵۰‌هزار ریال (غیر قابل فروش) تألیف و روانه بازار نشر کرده است.

نوید شاهد خراسان رضوی به عنوان پایگاه رسمی اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت اقدام به انتشار نسخه الکترونیکی، نسخه صوتی و پوستر های کتاب «فرازهایی از زندگی شهید مهدی یعقوبی» نموده است که در ادامه مطلب ضمن مشاهده، لینک دانلود مربوطه قرار دارد.

شایان ذکر است شناسنامه نشر کتاب مذکور به شرح ذیل می باشد:

شناسنامه کتاب

عنوان کتاب :

فرازهایی از زندگی شهید مهدی یعقوبی

عنوان فروست :

ایثارنامه (مجموعه یادنامه شهدای خراسان رضوی)

تهیه و تولید :

معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

مجری طرح :

اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی

گردآوری و بازنویسی :

مریم عرفانیان

ویراستار :

سید محمد آریا نژاد

ناظر تولید :

سید مجید حسینی

مدیر تولید :

حمید دیانی

هماهنگی تولید :

سید محمد آریا نژاد

تطبیق اسناد :

طیبه وزیری

مدیر هنری :

عباس پرچمی

دستیار صفحه آرا :

بهناز فهمیده اسکندری

شمارگان :

۲۰۰۰ نسخه

ناشر :

نشر ایمانپور

نوبت چاپ :

اول، بهار ۱۳۹۸

شابک :

۹۷۸-۶۲۲-۹۵۴۸۶-۲-۲

قیمت :

۵۰،۰۰۰ ریال «غیر قابل فروش»

(چاپ و نشر این کتاب با ذکر منبع بلامانع است)

(کلیه مطالب این کتاب بر اساس اطلاعات مرکز اسناد ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تدوین شده است)

ایثارنامه | فرازهایی از زندگی شهید

روحانی شهید مهدی یعقوبی

نام مهدی
نام خانوادگی یعقوبی
نام پدر غلام نبی
تاریخ تولد ۱۳۳۰/۱/۲
محل تولد روستای علیک بخش زاوه تربت حیدریه
مسئولیت نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ شهادت ۱۳۶۴/۱۲/۱
محل شهادت اهواز

وصیتنامه و زندگی نامه شهید محمدمهدی یعقوبی

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.