آخرین اخبار
خانه / مشاهیر و مفاخر / رجال و مشاهیر شهرستان زاوه خراسان رضوی

رجال و مشاهیر شهرستان زاوه خراسان رضوی

شیخ حسن معروف به سردار اسحاق خان قرایی

 

اسحاق خان قرایی

توضیحات مختصر :

پس از اینکه سردار اسحاق خان قرایی قدرت را از نجفقلی خان می گیرد و به مرمت و بازسازی قلعه تربت در سال ۱۲۱۱ هـ .ق می پردازد. وی که مستظهر به روابط دوستانه اش با امیر کابل بود، اداره و حکومت ولایت غوریان را که در ده تا دوازده فرسنگی هرات می باشد و این ولایت در زمانیکه حسین خان، سردار خراسان بود، به سعی او بدست آمده، به سردار اسحاق خان قرایی سپرده شده بود. سردار اسحاق خان نیز این قلعه و حکومت آنرا به برادر زاده خود یوسفعلی خان واگذار می کند و او که بعدها والی هرات می شود، با شیخ حسن و پسرش محمد علی آشنا شده و به هوش و درایت، کیاست و فراست و علم و قضاوت آنها پی برده، به آنها ارادت پیدا می کند و با توجه به اینکه آنها اصل و نسبشان از تربت و زاوه بوده است لذا او، محمد علی و پدرش را به سردار اسحاق خان قرایی معرفی می نماید….

سردار اسحاق خان قرایی و آبادانی قلعه تربت به دست او

توضیحات مختصر :

سردار اسحاق خان قرایی پس از اینکه قدرت را از نجفقلی خان امیر قرا تاتار گرفت و او را به قتل رساند، جای او را می گیرد و حاکم بر منطقه تربت و ملوک اطراف می شود. شروع به مرمت و بازسازی قلعه تربت که در اثر حملات ازبک ها، ترکمن ها و افغان ها ویران شده بود، می نماید و به همت او تربت حیدریه از نو ساخته می شود. اواخر دهه قرن دوازدهم حدود سال های ۱۱۹۰ هـ .ق و اوایل قرن سیزدهم حدود سال ۱۲۱۱ هـ .ق اقدام بزرگ این مرد در نوسازی و آبادانی تربت حیدریه صورت می پذیرد….

مروری بر زندگی شیخ حسن و فرزندش محمد علی معروف به قاضی بزرگ

توضیحات مختصر :

در سال ۱۱۹۵ هـ .ق در زاوه در خانه ی محقر شیخ حسن که یکی از علمای تراز اول و مردی درستکار و مورد وثوق مردم آن دیار بود و در حوزه علمی و امور قضایی و قضاوت دارای مسند و کرسی بوده است، خورشیدی طلوع کرد که او را محمدعلی نام نهادند. محمدعلی همانند پدر دارای هوش و ذکاوت سرشاری بود، زمان طفولیت و دوران صباوت را نزد پدر و تحت تعلیم و تربیت او، علوم دینی و قرآنی را در خانه فرا می گیرد و کم کم در جلسات درس و بحث پدر همانند طلبه های دیگر شرکت می کند و مشغول به آموزش علوم دینی، قرآنی و فقهی می گردد….

ذبیح‌الله صاحبکار

 

 

زنده یاد ذبیح الله صاحبکار

توضیحات مختصر :

استاد ذبیح‌الله صاحبکار متخلص به «سهی» فرزند کربلایی ابراهیم صاحبکار، در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در دولت‌آباد تربت حیدریه به دنیا آمد. در دوران کودکی از شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی که در منزل پدرش برپا بود، بهره‌‌ها برد. تحصیلات ابتدایی را در دولت‌آباد گذراند و سپس برای ادامه تحصیلات به نزد برادر بزرگترش که در تربت جام بود رفت و به تحصیل در مدرسه علمیّه مهدیّه این شهر پرداخت. پس از پنج سال به تأکید مرحوم غلامرضا قدسی به مشهد رفت و در مدرسه باقریه و مدرسه « نواب صفوی » مشغول تحقیق شد و با حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای همدرس گردید. وی در سال ۱۳۴۲ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به تدریس فلسفه و منطق و ادبیات در دبیرستان‌های تربت حیدریه و مشهد پرداخت….

خطیبِ دانشمند، فیلسوف شهیر و شاعر معاصر حسینعلی راشد تربتی

 

 

دو فیلسوف شرق و غرب صدرالمتالهین و اینشتین | اخبار کتابخانه | نسخ خطی و کتب کمیاب

توضیحات مختصر :

سخن گفتن درباره ی خطیبی دانشمند، فیلسوف شهیر و واعظی توانا چون استاد حسینعلی راشد تربتی کار آسان و راحتی نیست و این کار را باید به دیگران و صاحبنظرانی واگذار کرد که درباره ی استاد و مراتب علمی و اخلاقی ایشان اهل نظرند، و یا کسانی که با زندگی ایشان و نوشته هایش سر و کار داشته و پای درس و بحث او بوده و مرتب از منبرها و سخنرانی های استاد استفاده کرده است و یا حتی باید به خویشان و بستگان نزدیکشان محول نمود. در هر صورت به خود جرأت داده و در این جا به عنوان یاد بود سالگرد نکوداشت حاج آخوند ملا عباس راشد تربتی که در مهر ماه سال ۱۳۸۶ در تربت حیدریه برگزار گردید – و از آن روز بعد از برگزاری کنگره تا به امروز رو به کمرنگی می رود….

توضیحات مختصر :حاج آخوند ملّاعباس راشد

زندگینامه حاج آخوند ملاعباس تربتی

آن آفتاب کرم و احسان، آن دریای ورع و عرفان، آن مبارز میدان مجاهد، حاج آخوند ملّاعباس راشد، از علمای پرهیزکار و مجاهدین حق و حقیقت و سالکین طریقت بود، در راه خدا و برای خدا قدم برمی داشت و فقط در مقابل خدا کرنش می کرد. در تقوا و پرهیزکاری ید طولایی داشت. او عالمی عارف و خدمتگذار و سالکی سخت کوش و متعبّد بود. که، (آقا بزرگ حکیم) در مورد حاج آخوند چنین می گفت: « حاج آخوند مرد فوق العاده ای است و اگر به این شدت تعبّد نمی داشت، می توانست به جای منطقه خراسان دنیایی را تحت تأثیر قرار بدهد. » دائم در مقام قُرب و غرقه ی اُنس و محبّت بود. دائم الوضو و دائم الذکر و همیشه اوقات را بر صوم و صلات می گذراند. خستگی ناپذیر بود بطوریکه شب و روز در مزرعه کار می کرد. …

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.