آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / نمایندگان استانهای خراسان خواستار دخالت رئیس جمهوری در رفع مشکل قیمت زعفران شدند

نمایندگان استانهای خراسان خواستار دخالت رئیس جمهوری در رفع مشکل قیمت زعفران شدند

81815502-70261152تربت حیدریه- ایرنا- نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آنچه اوضاع نابسامان بازار محلی زعفران دانست گفت: ۲۶ نماینده استانهای خراسان رضوی،شمالی و جنوبی در مجلس طی نامه ای به رئیس جمهوری خواستار رفع مشکل قیمت زعفران شدند.

 ابوالقاسم خسروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این نامه از دکتر روحانی درخواست شده است با کمک وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای سر و سامان دادن به بازار زعفران هر چه سریعتر تدبیری اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب از سوی وزارتخانه های ذیربط تاکنون هیچ گونه اقدامی برای ساماندهی بازار زعفران صورت نگرفته و همه ساله در فصل برداشت محصول زعفران، دسترنج کشاورزان بازیچه دلالان می شود.
خسروی ضمن تایید قاچاق پیاز زعفران گفت: اگر آمایش سرزمینی در کشور تاکنون به درستی انجام می شد تا شناخت دقیق از امکانات و نیازهای کشاورزی در اقلیم های مختلف به دست آید، شاهد این پدیده زشت نمی شدیم.
وی افزود: مشکل دیگر نبود آمار درست و معتبر در کشور می باشد که البته محدود به جامعه کشاورزی نیست.
به گفته خسروی، تمام مسئولان دست اندرکار زعفران از میزان قاچاق پیاز زعفران اطلاع دارند اما به دلیل نظارت های ضعیف امکان اعلام دقیق آن میسر نیست .
مهدی عباسپور، معاون اداری و مالی فرمانداری تربت حیدریه نیز دیروز از کاهش ۵۰ درصدی قیمت زعفران خشک در این شهرستان خبر داده و خواستار تحقق قیمت توافقی شده بود.
محمد کریمی مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: به زودی موضوع خرید توافقی محقق می شود.
غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد نیز پیشتر گفته بود: با وجود اینکه قاچاق پیاز زعفران وجود دارد هنوز نمی توان آمار دقیق از میزان آن ارایه کرد.
پارسال از مجموع هشت هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در تربت حیدریه ۴۰ تن محصول برداشت شد و طبق اعلام جهاد کشاورزی این شهرستان پیش بینی برداشت امسال نیز همین رقم است.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار و معادل حدود ۱۲ درصد آن به شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
از دو هفته پیش بازار خرید و فروش گل زعفران در تربت حیدریه آغاز شده است.
در حالی که میزان تولید زعفران در ایران ۳۰۰ تن در سال است، این رقم در تربت حیدریه ۳۲ تن در سال است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.