آخرین اخبار
خانه / آموزش و پرورش / جای خالی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در آموزش و پرورش

جای خالی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در آموزش و پرورش

  💠

بسم الله الرحمن الرحیم

جای خالی مکتب حاج قاسم سلیمانی در آموزش و پرورش

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضی‌ نَحبَهُ

 وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر وَ ما بَدَّلُوا تَبدیلاً(احزاب ۲۳)

گاهی یک تورق کوچک در لابلای صفحات تاریخ کافی است تا انسان در جستجوی معنای زندگی ،زندگی معنادار را بشناسد و با عبور از زندگی منطقی، منطق زندگی را درک کند.

تاریخ سرشار است از دیالوگ های تاریخ ساز و همچنین از مونولوگ های تاریخ سوز !

تاریخ لبریز از آدم های فرصت ساز است و انسان های فرصت سوز!

و سراسر تاریخ آمیخته با این حقیقت است که اگر نخواهیم از گذشتگان عبرت بگیریم حتماً برای آیندگان عبرت خواهیم شد!

یکی از جاودانه ترین اظهارات و تامل برانگیز ترین اعترافات تاریخ معاصر گفتارهای عالم مجاهد و عارف مبارز شهید سید مجتبی نواب صفوی است که وقتی از او سوال می شود چرا با حضور مرجعیت وقت حضرت آیت الله بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) شما به عنوان طلبه علم اقدام را به دوش گرفته اید گفت برای این که من سرباز اسلام هستند و آقای بروجردی افسر هستند و تا زمانی که سرباز هست، افسر به میدان نمی‌رود ایشان مقامشان مرجعیت منیع جهان اسلام است و از طرفی ما هستیم ،اگر نبودیم ایشان اقدام می فرمودند و با وجود ما لازم نیست که ایشان اقدام بکند!

شاید همین چند سطر برای همیشه کفایت کند تا بدانیم مردی که آرزویش ایجاد حکومت اسلامی بود چگونه مجاهدانه و مظلومانه برای تحقق این هدف بلند گام برمی‌داشت و در عرصه تبعیت ،پشت‌سر مرجع و مقتدایش بود اما در عرصه عمل و اقدام در سنگر خط مقدم حرکت می کرد چقدر در نظام تعلیم و تربیت امروز جای شهید نواب ها خالی است.

آموزش و پرورش ما محتاج اندیشه نواب هاست که با فهم دقیق مختصات زمانی سرباز امام هستند و سنگینی بار را از دوش ولی امر می‌کاهند و چقدر این اندیشه به “مکتب قاسم سلیمانی و حاج حسن طهرانی مقدم شباهت دارد که هم زمان با اطاعت و تبعیت از فرمانده خود با جانفشانی و بصیرت منویات امام خویش را تشخیص می دادند و غیرت دینی شان اجازه نمی داد که رهبر آن ها زبان به طرح مطالبه بگشاید.

سخنرانی های مکرر رهبر فرزانه انقلاب و زعیم منیع جهان اسلام  امام خامنه ای( دامت عزه الشریف) در امورات مختلف آموزش و پرورش و نظام تعلیم وتربیت در حالی مطرح می‌شود، که آزادگانی در اقصا نقاط عالم خود را سرباز ایشان در جبهه حق می‌دانند و تمام تلاش خویش را برای تحقق این مطالبه ها به کار می گیرند حقیقت نیز همین است که اگر هر سربازی با فضای فکری فرمانده خویش همسو و هماهنگ و هم افق باشد با حفظ اصول و چارچوب های کلی در حوزه ماموریت خویش اقدام و عمل می کند.

اما با کمال تاسف باید اعتراف کنیم که اگر نیروی با نگاه فرمانده خود هم افق و هم راستا نباشد فرمانده را به خط مقدم خواهد کشاند و این تنزل ها گاهی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره اسلام وارد ساخته است با مرور فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در جمع فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش کشور  و … داغ شهید نواب ها، سلیمانی ها، طهرانی‌مقدم ها، صیادها، چمران ها در جان آدم تازه می‌شود وقتی که می‌بینیم ایشان به خاطر عدم اهتمام و کوتاهی های خواص تعلیم و تربیت شخصا مجبور به ورود در جزئی‌ترین شئون وحوزه های آموزش و پرورش می شوند.

مروری بر رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی

در خصوص مسائل آموزش و پرورش

الف) جذب و استخدام نیروی انسانی

نمى‌شود ما نگاه کنیم هرکسی بیکار بود، بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن‌هم در رشته‌هایی که خیلى اوقات اصلاً از آن‌‌ها اطلاعى ندارند. ما درس دینی‌مان را در خیلى از مدارس، به کسانى مى‌دهیم که هیچ مهارتی در این کار ندارند؛ این‌که درست نیست،(فرمان رهبری برای احیای تربیت‌معلم سال ۸۵)

مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها بگونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد،

من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم این‌طور نباشد که یک‌جوری تصویب کنند که مثلا یک جمعی، یک وقت بی‌حساب به شکل برف ‌انباری، همین‌جوری وارد آموزش‌وپرورش بشوند؛ این‌جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام می‌گیرد، ورودی معلمین [باید] از طریق این دو دانشگاه باشد       (۱۱ شهریور ۱۳۹۹).

ب) نگاه سیاسی، حزبی و جناحی به آموزش و پرورش

مدیران آموزش و پرورش باید با نشاط، انقلابی و متدین باشند. نگاه سیاسی، حزبی و جناحی به آموزش و پرورش سمّ است. متأسفانه در دورانی، این نگاه غالب شد و خسارتهای فراوانی به همراه آورد. مسئولان آموزش و پرورش از ورود در مناقشات جناحی و حزبی و اختلافات سیاسی اجتناب کنند.

ج) وضعیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها

اظهار تأسف از رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی، گفتند:  بر اساس گزارش های رسیده وضیعت مهدکودک‌ها به‌ هیچ‌وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

د) دانشگاه فرهنگیان و مسئله‌ی تربیت‌معلّم

مراکز تربیت معلّم -که مهم‌ترین آن فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود

راجع به مسئله‌ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله‌ی تربیت‌معلّم؛ امروز مهم‌ترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی میشوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده میشوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج میشوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد.

ه) سند تحول آموزش و پرورش

با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در این سند، اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید بر اساس سیاستها، برنامه‌ی اجرائی تنظیم شود. تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای آن، تحقّق پیدا کرده؛

این سند تحوّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام میدهند برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجب‌ترین کارها است. آن‌طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده”

ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند.

«زمان‌بندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامه‌ی جامع اجرای سند تحول، ضروری است

سند تحول باید برای همه‌ی سطوح آموزش و پرورش، بروشنی و جذاب تبیین شود تا همه‌ی مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.

و) اجرای سند ۲۰۳۰

شنیده‌ام در بخشهای مختلفی، اجرای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا میکند؛ این معنایش این است که اختیار مهم‌ترین مسئله‌ی کشور در دست دیگران باشد

این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود…

دشمن قصد دارد کاری را که بوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند ۲۰۳۰ دنبال و انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.

ز) کتاب های درسی

در زمینه‌ی مواد و کتابهای درسی، نیازها را باید  سنجید ،سالهاست مسائلی را در کتابها می گنجانیم؛ بعضی‌ها خارج میکنند، بعضی‌ها بر می گردانند، باید دید طبق مفاد این سند از معارف الهی، اسلامی، مدنی، تمدن‌ساز، انسان‌ساز ومعارفی که یک ملت را سربلند ، پیشرو و پیشتاز میکند اگر در کتابهای ما وجود ندارد آنها را بگنجانیم و از آن طرف  چه چیزهائی نقطه‌ی مقابل است، تخدیر کننده و  گمراه کننده است، آنها را حذف کنیم؛ چه چیزهائی به تناسب نسلها یا جنسیتها لازم است، آنها را بگنجانیم.

ط)آموزش مجازی

آموزش مجازی در شرایط کرونا، فرصت‌هایی دارد و تهدیدهایی. هنر آموزش‌وپرورش باید شناسایی فرصت‌های بالقوه و بالفعل کردن آنها باشد و در عین حال برای جلوگیری از تهدیدها و آسیب‌های آن، فکر و برنامه‌ریزی شود. مهم‌ترین کار برای جلوگیری از آسیب‌ها، مقوله «آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها»ست

ی) نظام آموزشی ما نظام فرسوده

نظام آموزشی ما نظام فرسوده و قدیمی و کهنه‌ای است این را ما از اروپایی‌ها گرفتیم، همین‌جور نگهش داشتیم، مثل یک چیز موزه‌ای مقدّس که دست به آن نخورَد! باید نوسازی بشود. لکن این را من می خواهم بگویم، برای نوسازی نظام آموزش‌وپرورش، باز نگاه نکنیم به دست دیگران، ببینیم حالا در فلان کشور اروپایی چه اتّفاقی افتاده، ما هم همان را رونویسی کنیم. نه آقا!

ی)نگاه هزینه ای به آموزش ‌و‌پرورش

بنده بارها گفته‌ام، آموزش‌و‌پرورش و هزینه‌ کردن برای معلّم، سرمایه‌گذاری است. نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

اکنون که رهنمودهای حکیمانه امام و ولی امر نظام اسلامی را مرور کردیم ازهمه نخبگان و خواص تعلیم و تربیت ، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و … جای این سوال وجود دارد که گه چه کسانی در چه مسوولیتی ، باید با اطاعت و تبعیت به موقع و موثر از ولی امر مسلمین منویات امام خویش را به موقع تشخیص می دادنند و با بصیرت، شجاعت، ایمان و غیرت دینی شان اجازه نمی داد که رهبر آنها زبان به طرح مطالبه بگشاید و شخصا مجبور به ورود در جزئی‌ترین شئو ن وحوزه های آموزش و پرورش شوند.

وقتی ولی امر تعبیر”واجب ترین کارها ” را در خصوص امور آموزش و پرورش به کار می برند باز هم بعضی از ما از خواب غفلت بیدار نمی شویم دلیلش روشن است که دنیا زدگی باعث شده خودمان را به خواب بزنیم و توفیق بیداری نداریم؛ بسیار بدیهی و روشن است که حاصل این نوع عملکرد و تغییرات سیاست های کلان آموزش و پرورش با اهداف سیاسی و جناحی خسارات جبران ناپذیر تربیتی و اجتماعی بر روی خانواده عظیم آموزش و پرورش دارد.

  • چه کسانی آموزش و پرورش را بنگاه استخدام و مطمع اهداف سیاسی خویش کرده‌اند که…..

  • کدام چشم بیدار وتیم نظارتی می بایست از ورود خزنده ۲۰۳۰ جلوگیری می‌کرد که…..

  • چه کسانی باید درجذب و گزینش نیروی انسانی دقت کافی می‌کردند و نکرده‌اند که…..

  • چه کسانی باید با تأمین معیشت و منزلت معلم از اعتبار او صیانت می کردند که…

  • کدام معلم آگاه باید دانش آموز تراز تفکراسلامی تربیت می‌کرد که …..

  • کدام مرکز تصمیم ساز و تصمیم گیرنده می بایست پیش دبستانی را مدیریت می‌کرده که…..

  • چه افراد و احزابی از رکود و فترت در دانشگاه فرهنگیان بهره می‌برند که…..

  • چگونه باید از جامعه ارزشمند نخبگان و استعدادهای درخشان حمایت می‌کردیم که …..

  • چه مدخل ها و منفذهایی در سیستم تعلیم و تربیت وجود دارد که انگیزه نفوذ توافقی را ضریب بخشیده که….

  • چه عواملی باعث بزرگترین تخلفات مالی و اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان شد که …

  • چه افراد و جریاناتی می باید اهداف و اسناد بالادستی آموزش و پرورش را تبیین کنند تا…..

  • …..

پاسخ تمام این نقطه چین ها را باید سربازانی بدهند که با اهمال کاری و غفلت و خدای نکرده خیانت ،سربار شده‌اند و به جای این که بال پرواز باشند بار پرواز هستند تاریخ که در صفحات خود روایت های فراوانی از نواب ها و سلیمانی ها و طهرانی مقدم ها را بیان کرده است حتماً از انفعال و فرصت نوری سربازانی خواهد گفت که…..

🌷تلاش‌های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت

هرچند بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ایران، رتبه اول علمی بین کلیه کشور‌های اسلامی، سریعترین نرخ رشد علمی جهان،۱۱ برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی ، جزء ده کشور اول دنیا در المپیاد‌های علمی…جزء ده کشور برتر دنیا در هسته ای، پزشکی، دفاعی،نانو،….ساخت ۳۰ درصد مدارس توسط خیرین….۳۶ هزار دانش آموز شهید ، ۵ هزار معلم شهید و ۲۲ هزار جانباز معلم و ۹۶۰۰ معلم آزاده،…بخشی از کارنامه درخشان آموزش و پرورش در نظام اسلامی است.

لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبه‌رو است و برونداد آن در تراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمی‌باشد. در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم تمام سیاستگذاری‌های آموزشی و تأکیدات بنیانگذار نظام جمهوری‌ اسلامی حضرت امام خمینی ره  و رهبر معظم انقلاب ، نظام آموزشی نتوانسته است در مسیر مناسب و البته ثابتی حرکت کند. با وجود تلاش قابل تقدیر مدیران و معلمان در طول سالیان متمادی و سرمایه گذاری فراوان مادی و معنوی، به دلایل مختلف، از جمله تحولات محیطی، شرایط آموزش و پرورش کشور رضایتبخش نیست و با کاستی ها و چالش هایی روبه رو است.  اگر امروز برای درمان این چالش ها چاره اندیشی نکنیم فردا دیر است.

🌷چالش های آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت

  • جذب و استخدام معلم و ساماندهی نیروی انسانی

  • سیاست زدگی

  • عدم اهتمام به دانشگاه فرهنگیان

  • حافظه محوری

  • نگاه هزینه ای و مصرفی به جای نگاه سرمایه ای

  • آثار و تبعات منفی کنکور سراسری

  • عدم اهتمام به پیش دبستانی و مقطه ابتدایی

  • عدم اهتمام به آموزش های مهارتی و سبک زندگی اسلامی

  • دغدغه معیشت و کاهش منزلت اجتماعی معلمان

  • آسیب های فضای مجازی و رسانه ای و اینترنت و ماهوارای،

  • سوء مدیریت و تخلف بزرگ مالی درصندوق ذخیره فرهنگیان،

  • مشکلات فضای آموزشی

  • مشکلات امور پرورشی و تربیتی …..

۱) مشکلات ساختاری آموزش‌و‌پرورش

یکی از مواردی که موجبات عدم پویایی فرهنگی هر کشوری را فراهم می‌آورد، ناکارآمدی سازمان‌‌ها و نهاد‌های فرهنگی آن کشور است”بهترین و برجسته‌‌ترین اندیشه‌‌‌ها و فکر‌ها باید به کار گرفته شود تا آموزش‌و‌پرورش از حالت روزمرگی و اسارت در چارچوب‌‌ها و روش‌ها‌ی متحجر و منسوخ بیرون بیاید و در پرتو سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح، نقش بسیار مهم خود را در افق روشن ملت ایفا کند”. (مقام معظم رهبری ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۵)  “آموزش‌و‌پرورش کنونیِ کشور ما، ساخته‌وپرداخته‌ی فکر ما و برنامه‏‌های ما و فلسفه‌ی ما نیست – آموزش‌و‌پرورش کنونیِ کشور ما، ساخته‌وپرداخته‌ی فکر ما و برنامه‏‌های ما و فلسفه‌ی ما نیست از آغاز کار – بنای کاربر آن فلسفه‌ای نبود که ما امروز دنبال آن فلسفه هستیم”. (مقام معظم رهبری ۳ آبان ۱۳۸۶)  با عنایت به چالش‌‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش در همه دولت‌ها‌، به نظر می‌رسد اصلاح ساختاری وزارت آموزش‌و‌پرورش یکی از مهم‌ترین راهکار‌های اصلی تحقق اهداف و آرمان‌های نظام تعلیم و تربیت است…..

ادامه مطلب را در متن پژوهش ملاحظه فرمائید

۲) سریال غم انگیز استخدام و جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش

موضوع استخدام در آموزش و پرورش همچون مثنوی بلندی است که هر روز وزیری خوش ذوق ابیات جدیدی به آن اضافه می کند و آن را به سمت و سویی سوق می دهد که با شعرهای قبل و حتی ابیات قبل تر همخوانی ندارد و تبدیل به دیوان بزرگی شده که معلوم نیست از چه هدفی تبعیت می کند و قرار است به کجا ختم شود.

یکبار وزیری قصد می کند کمبود نیروهای خود را از میان دانشجویان برتر دانشگاهها تامین کند و دیگر بار وزیر دیگر قصد ایجاد دانشگاه مستقلی برای فرهنگیان و تربیت معلم می کند، وزیر دیگری آزمون استخدامی برگزار می کند و آن دیگری کمبودهای خود را از طریق جذب معلمان حق التدریس رفع می کند؛ وزیری از بین نیروهای شرکتی معلم را وارد کلاس درس می کند و… آموزش و پرورش همچون جغرافیای بزرگی است که هر یک از نیروهایش به طریقی متفاوت با دیگری وارد این سرزمین شده و هیچکدام با یک ویزای مشترک وارد این خطه نشده اند. رصد ساماندهی منابع انسانی در این وزارتخانه طی ۲دهه اخیر چیزی شبیه فاجعه است…

به هرحال، وضع موجود ما، در جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش نه با تجربه کشورهای موفق دنیا همخوانی دارد نه با تعالیم عالیه اسلام و نه با رهنمودهای حکیمانه امامین انقلاب اسلامی

بعنوان نمونه در ژاپن معلمین علاوه برتحصیلات دانشگاهی مرتبط با رشته تدریس باید در آزمون ویژه آموزش و پرورش قبول و تمامی صلاحیت های سلامت و روانشناسی انجام و سپس در دنشگاه تربیت معلم حداقل دو سال مهارت های معلمی و دو سال نیز کمک معلم در کلاس درس در کنار یک معلم با تجربه پس از این مسیر طولانی بعنوان معلم پایه یک به استخدام آموزش و پرورش در می آیند و هر سال باید از نظر علمی به روزرسانی شوند در این کشور داوطلبان شغل مدیریت مدارس (مدیر و معاون) بعد ۲۰ تا۳۰ سال سابقه معلمی به وسیله آزمونی تحت نام «آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای مدیران و معاونان مدارس» واجد شرایط مدیریت مدارس می شوند

ادامه مطلب را در متن پژوهش ملاحظه فرمائید

تقریبا سالی یک بار ویزاهای مختلف، متعدد

و متناقض جذب و استخدام در آموزش و پرورش….

دوره وزارت نجفی، تضعیف تربیت معلم به این بهانه که دانشگاه‌ها برای همه سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش، نیروی انسانی تربیت می‌کنند

مرتضی حاجی، در اواخر دولت هشتم تصویب لایحه ای در دولت برای استخدام از بین فارغ التحصیلان دوره کارشناسی بهترین دانشگاههای کشور 

دکتر علی احمدی درهای استخدام در آموزش و پرورش بسته شد

بازنشستگی پیش از موعد بیش از ۱۰۰ هزار معلم و فرهنگی را در طول کمتر از دو سال از آموزش و پرورش 

جدایی ۱۶۷ آموزشکده فنی- حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش

در دولت تدبیر و امید با نگاه خصوصی سازی ۵۰ هزار نفر معلم خرید خدمات وارد آموزش‌ و پرورش شدند

 قانونی که برای یازدهمین بار در مجلس دهم علی رغم مخالفت تمامی مراجع کارشناسی دولت، شورای عالی آموزش و پرورش، مرکز پژوهش ها، ….. اصلاح شد

یازده اصلاحیه مجلس شورای اسلامی بر یک قانون که در سال ۱۳۸۸ توسط مجلس به عنوان طرح، تبصره ۱۱ به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت تبدیل به قانون شد و قرار بود حدود ۶۰ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شوند تا کنون به ۶۰ هزار ۱۹۷ هزار استخدام بر آموزش و پرورش تحمیل شده است

🌷💠حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی(۲۵ خرداد ۱۳۹۹)

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این قانون تاکنون ۱۱ بار اصلاح شده و شرایط بدی را برای ما به وجود آورده است، گفت: از سال ۸۸ تا ۹۲، ۴۰۷ هزار نفر نیرو وارد آموزش و پرورش شده است، در صورتی که باید نیروها از دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شوند اما ۱۹۷ هزار نفر از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان و غیررقابتی جذب شده اند که برخی از آن ها به لحاظ شرایط سن و تحصیلات مناسب آموزش در یک منطقه نیستند اما ما براساس قانون این کار را انجام دادیم.تغییرات قانون یک آشفتگی و بهم ریختگی را به وجود آورده

🌷💠سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی(۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹)

متاسفانه به دلیل اینکه نظام مشخصی در جذب آموزش و پرورش وجود نداشته است تناسبی میان دانش آموزان و معلمان نیست و اکنون ۴٨ درصد دانش آموزان را دختران و ۵٢ درصد را پسران شامل می‌شوند، ولی در جذب معلمان ۶٠ درصد را خانم‌ها و ۴٠ درصد را آقایان شامل می‌شوند.

دکتر عاملی تصریح کرد: تناسب بین رشته فارغ التحصیلی و حوزه تدریس هم در آموزش و پرورش اختلال دارد، ٣٠ درصد معلمان که جذب آموزش و پرورش شده اند تناسب تخصصی ندارند که این موضوع حتما باید رعایت شود.

ادامه مطلب را در متن پژوهش ملاحظه فرمائید

۳ ) سیاست‌زدگی آفت جدی نظام تعلیم و تربیت کشور

نگاه سیاسی، حزبی و جناحی به آموزش‌و‌پرورش سمّ است (رهبر معظم انقلاب۱۷/۰۲/۱۳۹۳) در سال‌‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم تمام سیاست‌گذاری‌‌های آموزشی و تأکیدات بنیان‌گذار نظام جمهوری‌ اسلامی حضرت امام خمینی ره  و رهبر معظم انقلاب‌، نظام آموزشی نتوانسته است در مسیر مناسب و البته ثابتی حرکت کند . تحلیل روند موجود بیانگر است که اقدامات غیر کارشناسی و عمدتاً با نگاه سیاسی باعث خساراتی در حوزه تعلیم و تربیت شده است وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌ها‌ی کشور است. وزرای آموزش‌و‌پرورش همیشه در معرض استیضاح بوده‌اند . گستردگی و نابسامانی‌‌ها در بحث اجرایی و مالی و عدم وجود نگاه کارشناسی و دخالت‌های تفکرات تند سیاسی باعث شده است همواره وزرای آموزش‌و‌پرورش در معرض استیضاح نمایندگان مجلس باشند عدم اهتمام به اسناد بالادستی و تغییرات با حب و بغض‏‌های جناحی و سیاسی یکی از آسیب‌‌های جدی نظام تعلیم و تربیت است.

دانشگاه فرهنگیان

از خرمشهر خرداد تا بهشت اردیبهشت

فتح افق‌های نو در دانشگاه فرهنگیان مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی

همزمان با تحولات سریع جهانی و مناسبات آنی منطقه ای و در هفته نکوداشت مقام  معلم ، برخلاف سنوات گذشته که دیدار فرهنگیان با رهبری معظم انقلاب در حسینیه حضرت امام خمینی ره انجام می‌شد امسال شاهد  تشریف فرمایی ایشان به دانشگاه فرهنگیان بودیم، اگرچه حکمت ظاهری آن تکریم مقام معلم بود و معظم له نیز بر آن تصریح کردند اما این حضور حکیمانه در جمع معلمان معماران روح و اندشه جامعه اسلامی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حامل پیام های دیگری نیز هست که باب ادای وظیفه برای خواص موثر در عرصه آموزش و پرورش در مجلس و دولت و وزارت آموزش و پرورش و همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت یادآوری می شود.

  ۴٫آسیب‌‌های کنکور

یکی از اشکالات آموزش‌و‌پرورش را، بیماری «دانشگاه گرایی» خواندند و گفتند: دانشگاه گرایی یک تفکر غلط و خطایی است که متأسفانه سایه آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش‌و‌پرورش، بر سر دانش‌آموزان سنگینی می‌کند (رهبر معظم انقلاب ۱۷ /۲/ ۱۳۹۶)

۵٫نگاه هزینه ای به آموزش ‌و‌پرورش

نگاه بعضی از مسئولین به آموزش‌و‌پرورش مصرف‌گرائی است. نگاه مصرف‌کنندگی به آموزش‌و‌پرورش مانعی در راستای نیل به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نگاه مصرفی به آموزش‌و‌پرورش عدم نگرش و رویکرد سرمایه‌ای به تأمین و تربیت منابع انسانی آموزش ‌و ‌پرورش از سوی برخی مراجع مهم سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه‌‌های مختلف و به‌ویژه حوزه توزیع بودجه و اعتبارات یکی از چالش‌های آموزش‌و‌پرورش است.

ادامه مطلب را در متن پژوهش ملاحظه فرمائید

🌷💠پیشنهادات راهبردی در حوزه آموزش‌وپرورش جهت تحقق اهداف و آرمان‌های نظام تعلیم و تربیت زمینه ساز ظهور وتحقق بخش جامعه عدل مهدوی🌸

  • 🌷💠اصلاح ساختاری آموزش‌و‌پرورش به نحوی که آموزش‌و‌پرورش از شئون امامت و ولایت جامعه اسلامی و مدیریت کلان آن با هدایت و تدبیر ولی امر جامعه اسلامی به‌دوراز سیاست زدگی اداره شود🌸

براساس بر اساس مبانی و اصول اعتقادی اسلام و آموزه‌‌های قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) و حضرات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، تعلیم و تربیت، در حیطه وظایفی پیامبران الهی، و اولیاء خداوند و در عصر غیبت ولی‌عصر (عج) از وظایف و رسالت‌‌های والی امر و امامت جامعه اسلامی است

ساختاری که در آن آموزش‌و‌پرورش از شئون امامت و ولایت جامعه اسلامی است و مدیریت کلان آن با هدایت و تدبیر ولی امر جامعه اسلامی اداره شود. در میدان تهاجم فرهنگی، شبیخون و ناتوی فرهنگی ضرورت دارد ساختار و مدیریت کلان آموزش‌و‌پرورش دور ازسیاست زدگی و با شاخصه‌‌های زیر برای آموزش‌و‌پرورش اداره شود

  • دارای ساختاری بومی، ساخته ‌و پرداخته‏ی فکر، برنامه‏ و فلسفه ‏تعلیم و تربیت اسلامی
  • ریشه دار در مبانی، اعتقادات، باور‌ها اسلام ناب محمدی ص و  مطابق انتظارات و فرهنگ مردم مؤمن و خداجوی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران
  • ضرورت ساختار نهادی، پاسخگوی نیاز‌های انقلاب و کشور
  • دارای هویت و شاکله اصلی معنویت، با بعد ارزشی قوی
  • ساختاری انطباق پذیر‌، توانایی تشخیص واقعیت امروز، پیش‌بینی تحولات آینده
  • عناصر اصلی شکل‌گیری دل‌‌های مشتاق، زبان‌‌های صادق و نگاه‌‌های حق بین و حق‌شناس
  • 🌷💠طراحی‌، تدوین و اجرای نظام جامع تربیت‌معلم وتحول در انتخاب وگزینش معلم🌸

تجدید نظر در تلقی نسبت به معلم ومربی در برنامه درسی ملی وافزودن باوری جدید از معلم ومربی، به‌عنوان «زمینه ساز ظهور وتحقق بخش جامعه عدل مهدوی» واین‌که «معلم ومربی، خود یک منتظر واقعی والگوی عملی در تربیت نسل منتظر است».ایجاد تغییر وتحول در انتخاب وگزینش معلم متناسب با اهداف عالیه سند چشم‌انداز، و اسناد بالا‌دستی انتخاب معلمان باهوش ومتدین با ویژگی‌‌های شخصیتی بالا واخلاق اسلامی که برای تربیت نسل منتظر وزمینه ساز آمادگی دارد. طراحی‌، تدوین و اجرای نظام تربیت‌معلم و ارتقای منابع انسانی در جهت تقویت نقش معلم (مربی) به‌عنوان هدایت‌کننده و راهنمای امین و بصیر در فرایند تربیت، اسوه دستیابی متربیان به حیات طیبه و مؤثرترین عنصر در نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی، تقویت و حمایت از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در امر تربیت تخصصی– حرف‌های معلمان، کارشناسان و مدیران، بسترسازی برای تقویت مرجعیت و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان با اتکا به ظرفیت‏های درون و برون نظام تربیت رسمی وعمومی ؛ این طرح باید به تایید شورای انقلاب فرهنگی و همه مراجع برسد و امکان دخالت های سیاسی و سلیقه ای در آن وجود ندانشته باشد.

  • 🌷💠اجرای برنامه جامع و کامل در جذب معلم و تامین نیروی انسانی،مطابق اهداف سند تحول بنیادین🌸

اجرای برنامه جامع و کامل در جذب معلم و تامین نیروی انسانی،مطابق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش۱- کنکور سراسری دانش آموزان واجد شرایط و نخبه علمی با رویکرد و اولویت استخدام بر اساس نیاز و بومی   ۲- فارغ التحصیلان دانشگاهها (طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می‌تواند مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها دانشجو جذب کند و دوره یکساله مهارت‌آموزی معلمی را برای آنان تدارک ببیند و در صورت موفقیت به آنان گواهی صلاحیت معلمی اعطا نماید.( برنامه ای که ریل آن به نگاه سیاسی دولت ها و مجلس شورای اسلامی قابل تغییر نباشد. اجرایی شدن قانون با نظارت شورای انقلاب فرهنگی و تدوین راهکاری که شاخصه های جذب نیروی انسانی در سامانه الکترنیکی وزرات آموش و پرورش ثبت و اگر نیروی غیر از این مسیر بکارگیری شود جرم و امکان ثبت آنان محال باشد.  جذب معلمان دارای روحیه علمی و دانش پژوهی و نیز دارای انگیزه و علاقه وهنر معلمی باعث تحول در آموزش و پرورش است.

🌷💠طرح تجمیع پنج دستگاه تولّی گری امر تربیت نیروی انسانی🌸

تجمیع پنج دستگاه تولّی گری امر تربیت نیروی انسانی (بهزیستی، وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم‌، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در سازمان یا وزارت جدید تحت عنوانی مانند وزارت تربیت نیروی انسانی

تربیت نیروی انسانی با پنج متولی دولتی و دخالت‌‌های بخش‌های مختلف مثل این است که یک کودک متولی تربیت نداشته باشد به‌طور طبیعی آموزش و تربیت او دچار چه مشکلاتی خواهد شد

وجود دستگاه‌‌های موازی علاوه بر هدر دادن منابع، منجر به تقابل وظایف و کاهش بازدهی کلی در امر آموزش‌و‌پرورش شده و بخش قابل‌توجهی از موازی‌کاری‌‌ها و سردرگمی‌‌های موجود، مولد همین عدم‌هماهنگی‌‌های دستگاه‌‌های دخیل در عرصه تعلیم و تربیت است که بدون تغییر ساختار‌های فعلی تربیت نیروی انسانی امیدی به بهبود شرایط موجود نیست. برای رسیدن به اهداف ضرورت دارد، نقشه راه در مسیر حرکت باید داشته باشیم در غیر این صورت در جنگل متراکم از درختان دچار انحراف خواهیم شد. پنج دستگاه تولّی گری امر تربیت نیروی انسانی (بهزیستی، وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم‌، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی). با برنامه‌ریزی می‌توان مقدمات آزادسازی دستگاه‌ها را از عالم کثرت مذکور و سپس ادغام مأموریت مشابه را در وزارت جدید تحت عنوانی مانند وزارت تربیت نیروی انسانی فراهم ساخت.

v🌷💠 اجرای طرح هیئت امنایی شدن وزارت آموزش‌و‌پرورش🌸 

  • اجرای این طرح باعث شفاف سازی اعتبارات آموزشی و پرورشیمی‌شود
  • ساماندهی نیروی انسانی، جذب و به‌کارگیری نیرو به‌صورت بومی و منطقه‌ای
  • دقت در تدبیر هزینه‌ها‌، اعتبارات آموزش‌و‌پرورش
  • توسعه مشارکت و تمرکز زدائی و افزایش اختیارات مراکز استان‌ها و شهرستان‌‌ها
  • کاهش تمرکز گرایی و چابک‌‌سازی
  • پویا و عملیاتی‌تر شدن طرح اداره آموزش‌و‌پرورش
  • چابک سازی وزارت آموزش‌و‌پرورش
  • کاهش هدر رفت منابع مالی و صرفه‌جویی در منابع مالی

v🌷💠 طراحی و اجرای الگو‌‌های موفق پیوند میان مسجد و مدرسه🌸

ترویج الگو‌‌های موفق پیوند میان مسجد و مدرسه، پیوند عمیق و مؤثر میان مسجد و مدرسه و خانواده، مسجد به‌عنوان مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی بر گرفته از آموزه‌‌ها و مفاهیم اسلامی و سیره پیامبر اسلام ص و اهل‌بیت علیهم السلام کانون فعالیت‌‌های آموزشی و پرورشی مدارس است. شناخت «مسجد» در آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان نماد مکتب اسلام و مهم‌ترین عنصر سبک‌ساز در زندگی مسلمانان، تقویت مشارکت مردم، مومنین و نمازگزاران در امور مختلف آموزش‌و‌پرورش

🌷💠تبدیل وزارت آموزش‌و‌پرورش از یک ساختار علمی و آموزشی صرف به یک نهاد فرهنگی و تربیتی🌸

حرکت در مسیر اندیشه‌‌های امام خمینی ره و مقام معظم رهبری در حوزه نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی، زمینه‌سازی تلفیق آموزش با پرورش، تمرکز بر مدرسه به‌عنوان کانون اصلی تحول و تحقق تعلیم و تربیت، طراحی الگوی فضای مطلوب تربیتی و تدوین استانداردهای فضا وتجهیزات موردنیاز مدارس و تصویب آن در مراجع ذیربط، طراحی و ساخت فضا‌های تربیتی متناسب با اقتضائات برنامه‌ی درسی، ساحت‌‌های شش‌‌گانه تربیت، استاندار‌های تربیتی، تحولات جمعیتی‌، اصول شهرسازی و شرایط اقلیمی‌با تأکید بر استفاده از زمین‌‌های مناسب و معماری ایرانی -اسلامی؛

v  🌷💠طراحی و اجرای طرح حق انتخاب مدرسه و آموزش فرزندان به اولیاء دانش آموزان🌸

راهکار تحول مدرسه و آموزش‌وپرورش این است که از جمله حقوق شهروندی مردم حق انتخاب مدرسه و آموزش فرزندان را به اولیاء دانش آموزان اعطا کند دولت سهم خودش را برای آموزش کشور در اختیار ولی دانش آموزان قرار دهد. و با ساز و کار مشخص همراه با نظارت و رعایت عدالت آموزشی دانش آموزان و والدین حق انتخاب مدرسه، معلم و نحوه آموزش فرزندان خود را در اختیار داشته باشند اگر از جمله حقوق شهروندی حق انتخاب آموزش به والدین داده شود مدرسه و معلم متحول خواهد شد در این صورت است که معلم مجبور می شود خودش را از نظر دانش و مهارت معلمی تقویت کند اگر معلم به روز نباشد به طور طبیعی امکان اشتغال در مدرسه پیدا نمی‌کند رگ حیاتی اشتغال معلم به این است که خودش را از نظر دانش و مهارت و توانمندی آموزش‌وپرورش به روز کند. در این راهکار یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه ممکن است در اثر تبلیغات و ظاهری در انتخاب مدرسه دچار اشتباه شود و از حق شهروندی خود درست استفاده نکنند برای حل این نگرانی می‌توان شهرداریها و شورای آموزش‌وپرورش محلات هر محله از طریق انتخابات تعیین شوند و دولت اعتبارات و بودجه آموزش‌وپرورش را به شهرداری ها پرداخت می کنند و این این شورا که معمولا افراد نخبه و توانمند هستند بر هزینه و نحوه اقدامات آموزش مدارس نظارت خواهند کرد در واقع حق شهروندی آموزش‌وپرورش اولیا از طریق نمایندگان منتخب اولیاء دانش آموزان اعمال می شود با این رویکرد می‌توان اطمینان بیشتری حاصل شود که کارکرد مدرسه و معلم در مسیر اثر بخش قرار گیرد در این طرح دولت و حاکمیت بجای تصدی گری بر فرآیند اجرای آموزش‌وپرورش کشور نظارت دقیق، ارزیابی و بازرسی مؤثر می کند.

🌷💠  تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز متربیان و مدارس🌸

طراحی و نهادینه‌سازی الگوی ارتباطات و تعاملات اجتماعی در فضای واقعی، مجازی و بهره‌گیری مناسب و هوشمندانه از فناوری‌‌های نوین و فرصت‌‌های فضای مجازی برای نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی در محیط‌‌های آموزش‌و‌پرورش، تعمیم سواد رایانه‌ای مربیان و توسعه‌ی بهره‌برداری از فناوری‏های آموزشی نوین، جهت اثربخش کردن فرآیند یاددهی یادگیری، طراحی بازی‌ها‌ی رایانه‌ای متناسب فرهنگ و اقتضای جامعه اسلامی، هنجارسازی‌ها‌ی مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.

🌷💠حل مشکلات ساختار مدیریتی حوزه پیش‌دبستانی🌸

یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه پیش از دبستان، «فقدان متولی ملی و عدم مدیریت راهبردی، موازی‌کاری و اختلافات عمیق و بعضا با نگاه منافع اقتصادی» است. در حال حاضر در کشور حدود چهارده نهاد و موسسه مختلف به کودکان پیش از دبستان خدمات ارائه می‌دهند، ازجمله وزارت آموزش‌وپرورش، شهرداری، وزارت ارشاد، سازمان بهزیستی‌، بسیج، سپاه پاسداران، وزارت بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و…. بخشی از این مؤسسات تبعیت از سیاست‌‌های کلان ملی را ضروری می‌دانند. اما برخی دیگر به دلایلی تصور می‌کنند که در صورت اعمال مدیریت یکپارچه قدرتشان کم می‌شود و با مدیریت یکپارچه مخالفت می‌کنند. اگر باور کنیم کودکان سرمایه اصلی کشور هستند است این مسائل حل خواهد شد. چرا دربرخی از کشور‌ها بالاترین مدارج تحصیلی و حرف‌های در پیش دبستانی و دوره‌ی ابتدایی حضور دارند؟ چون کار را تخصصی وبسیار مهم و حیاتی می‌دانند.باید مراکز تخصصی آموزش مربیان پیش‌دبستانی وجود داشته باشد و  دوره آموزش پیش‌دبستانی با همکاری مادران و با تدوین محتوی و متون متناسب با مبانی و اصول اسلام و مقتضیات سنی و فرهنگی کودکان‌، با رویکردهایی که نظام کلان مهندسی کشور تبیین می‌کند تحت حمایت  و مشارکت اولیاء و برنامه‌‌های نظام تعلیم و تربیت اداره شود.

  • 🌷💠طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام‌‌های سند تحول با محوریت سبک زندگی اسلامی🌸

بسترسازی ابتناء فرایند طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام‌‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش شامل ” رهبری ومدیریت تربیتی‌، تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی، برنامه درسی،‌، تأمین و تخصیص منابع مالی، تأمین فضا و تجهیزات و فناوری وپژوهش وارزشیابی” با محوریت سبک زندگی اسلامی

  • 🌷💠طراحی‌، تدوین و اجرای محتوای و کتب متناسب با اهداف نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی🌸

استفاده از هنر اسلامی و متعهد در ترویج سبک زندگی اسلامی در محتوی و کتب درسی، طرح مفاهیم، مصادیق، تصاویر، ابعاد، مؤلفه و شاخص‌‌ها و آسیب‌‌های سبک زندگی اسلامی مانند: الگوی تغذیه‌، ورزش و تفریحات سالم، الگوی صحیح مصرف، نظم و انضباط اجتماعی، قانون گرایی… در متون و کتب درسی، طراحی ساختار مناسب برای بهره گیری از تجربیات و نظرات و پیشنهادات معلمان و دانش‌آموزان، برگزاری همایش‌‌های علمی و پژوهشی و معرفی آثار برتر در طراحی و تنظیم محتوی و کتب درسی

  • 🌷💠بانک اطلاعات جامع و یکپارچه🌸

راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع و یکپارچه در آموزش‌و‌پرورش و سامانه رصدسالانه در خصوص نشان­گر‌های حوزه سبک زندگی در بین معلمان و دانش‌آموزان به گونه­ای که تغییرات و نوسانات مهم و اثرگذار در شاخص‌‌های مهم سبک زندگی در سطح خرد و کلان را رصد نماید و با اعلام به مراجع ذیصلاح متناسب با آن تدابیر لازم صورت پذیرد

🌸به هرحال، وضع موجود ما، معلول پیشینه ماست و اگر این روال ادامه یابد، به همان جایی می‌رسیم که تاکنون رسیده‌ایم، بنابراین، برای منفعت سالانه باید گندم کاشت، برای منفعت ۱۰ ساله باید درخت کاشت و برای بهره‌مندی از منافع یک قرن و یک عمر باید، آدم‌ها را به ثمر رساند و این مهم میسر نمی‌شود مگر در آموزش و پرورش و با دست توانای معلم که «همه چیز آنجاست»

یک جهان حادثه در پشت نگاه من وتوست       

  لحظه ها گر نخروشند گناه من وتوست
ننشینیم و به دیوار سکون تکیه دهیم         

 در و دیوار در اینده گواه من و توست.

🌸اَللَّهُـمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّـدٍﷺ
🌸وَآلِ مُحَمـَّدﷺ
🌸وَ عَجِّـل فَرَجَهُـم
✍  پایگاه اطلاع رسانی 👇👇👇
https://khosravisahlabadi.com/
#از_عسل_شیرین_تر
#در_راه_پیشرفت_وخدمت_توقف_ممنوع
🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋🌷🎋

💠در راه تحقق آرمان های امام بزرگوار و شهدای عزیز تا آخر ایستاده ایم🌷

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی خادم کوچک تعلیم و تربیت

🌷🎋🎋دکترای تخصصی مدیریت راهبردی فرهنگی

🌷🎋کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی

🌷🎋نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی

🌷🎋عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دوره نهم

 

     

 

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.