آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / تولید یک سوم زعفران جهان در تربت حیدریه،مه ولات و زاوه/سود چند برابری ابریشم درجیب قاچاقچیان

تولید یک سوم زعفران جهان در تربت حیدریه،مه ولات و زاوه/سود چند برابری ابریشم درجیب قاچاقچیان

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه درمجلس با اشاره به وجود۵۰ هزارظرفیت اشتغال دربخش زعفران،گفت:دولت علاوه بر راه اندازی بورس بین المللی برای صادرات باید تمهیدات لازم را برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران دراین شهرستان ها در جهت اشتغال زایی فراهم کند.

49244_thum

ابوالقاسم خسروی سهل آبادیدرگفت و گو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت،درخصوص مشکلات بخش کشاورزیشهرستان های تربت حیدریه ،مه ولات و زاوه در استان خراسان رضوی،گفت: شهرستان های تربت حیدریه،مه ولات و زاوه در مرکزیت ۱۰ شهرستان و منطقه جنوبی استان خراسان رضوی با جمعیتی حدود یک میلیون نفر قرار گرفته اند.

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه درمجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه این شهرستان ها شاهراه اصلی اتصال شمال به جنوب کشورهستند،تصریح کرد: تربت حیدریه،مه ولات و زاوه از مناطق بسیار حساس اقتصادی و فرهنگی به شمار می روند که به منظور بهره گیری از امکانات بالقوه اقتصادی و فرهنگی این شهرستان ها باید برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسانه ای از سوی مسئولان دولتی صورت‌گیرد.

تولید یک سوم زعفران جهان در تربت حیدریه،مه ولات و زاوه

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تأکیدبر اینکه شهرستان های تربت حیدریه،مه ولات و زاوه در تولید بیش تر محصولات کشاورزی رتبه ی اول  استان و کشور را دارا هستند،اظهارداشت: یک سوم تولید زعفران کل جهان در این شهرستان ها کشت می شود به طوری که شهرستان های تربت حیدریه،مه ولات و زاوه با تولید سالانه ۸۰ تن زعفران مقام اول تولید زعفران را در جهان و کشور کسب کرده اند.

خسروی سهل آبادی،با اشاره به تولید ابریشم در شهرستان بای تربت حیدریه،افزود: شهرستان مه ولات با تولید۷۳هزار تن پسته مقام اول تولید پسته استان را کسب کرده است و همچنین این شهرستان ها در تولید گندم، جو و سیب زمینی در کشور بسیار حائز اهمیت اند.

وی، ادامه داد:با توجه به اینکه سال ۹۳، سال اقتصادو فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی،نام گذاری شده است به همین جهت مسئولان دولتی در راستای شکوفایی اقتصادی در این سه شهرستان باید اقدامات اساسی و لازم را انجام دهند.

قطعی شدن خرید تضمینی زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه درمجلس،با تأکید بر قطعی شدن خرید تضمینی زعفران از سوی دولت، تصریح کرد: دولت باید هر چه سریع تر صندوق حمایت از تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه زعفران را فعال کند تا در فصل برداشت زعفران با رفتن سود حاصل از کشت زعفران در جیب دلالان و واسطه گران دیگر شاهد ظلم به زعفران کاران نباشیم.

ضرورت راه اندازی بورس بین المللی زعفران

این نماینده مردم در مجلس نهم،با بیان اینکه طبق قوانین تجارت بین المللی هرکشوری که ۵۲درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند می تواند بورس بین الملل داشته باشد، اظهار داشت: در بورس بین المللی علاوه بر شفاف سازی قیمت ها نسبت به عرضه و تجارت و بسته بندی محصول تصمیم گیری جهانی می شود به طوری که می توان در بازار تولید و مصرف جهانی قرار گرفت.

خسروی سهل آبادی،با اشاره به اینکه ۹۵درصد ازطلای سرخ جهان توسط ایران تولید می شود، افزود: دولت علاوه بر راه اندازی بورس بین المللی برای صادرات زعفران باید تمهیدات لازم را برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران دراین شهرستان ها به منظور برند سازی و اشتغال زایی فراهم کند.

وجود ۵۰هزار ظرفیت اشتغال در بخش زعفران

وی ادامه داد:در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در این شهرستان ها در بخش زعفران مشغول به کار هستند به همین جهت اگر مسئولان ذی ربط برنامه‌ریزی صحیحی در این خصوص انجام دهند به طور حتم ۵۰ هزار ظرفیت اشتغال در بخش زعفران وجود دارد.

سود چند برابری ابریشم درجیب قاچاقچیان

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه درمجلس،با انتقاد از اینکه واردات بی رویه و عدم کنترل و نظارت از مشکلات اصلی بخش ابریشم شهرستان تربت حیدریه است،تصریح کرد:متأسفانه قاچاق نخ بی کیفیت ابریشم به کشور علاوه بر اینکه به تعاونی ابریشم کشان شهرستان بای آسیب می زند به فرش ایرانی هم صدمه وارد می کند به همین جهت باید از سوی مسئولان دولتی حمایت عملیاتی با مدیریت جهادی در این بخش صورت گیرد.

خسروی سهل آبادی،با انتقاد ازاینکه تا کنون متولی اصلی صنعت ابریشم درکشورمشخص نشده است، افزود:متأسفانه تا به امروزهریک ازدستگاه های ذی ربط مسئولیت صنعت ابریشم کشی را به یکدیگر واگذار کرده اند به طوری که وزارت جهاد کشاورزی ابریشم را یک کالای دستی درصنعت قالی بافی و سازمان صنایع دستی و گردشگری ابریشم را یک محصول کشاورزی می داند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،با اشاره به خرید تضمینی گندم،گفت: خوشبختانه دولت با اعلام به موقع خرید تضمینی گندم خدمت ارزشمندی به گندم کاران کشور کرده به گونه ای که رغبت و تمایل کشاورزان به کشت گندم در کشور افزایش پیدا کرده است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.