آخرین اخبار
خانه / اخبار / بورس زعفران را بین المللی کنیم

بورس زعفران را بین المللی کنیم

بورس زعفران را بین المللی کنیم

زعفران2

طبق قوانین تجارت بین‌المللی هر کشوری که ۵۲ درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند، می‌تواند بورس بین الملل داشته باشد؛ بنابراین ایران ۹۵ درصد از طلای سرخ جهان را تولید می‌کند و باید بورس جهانی زعفران را در اختیار داشته باشد.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این مطلب گفت: طبق این قوانین، ایران می تواند در بخش زعفران روند تولید، عرضه و قیمت گذاری آن را در کنترل خود گرفته و بر بازار این محصول استراتژیک نظارت داشته باشد.

این نماینده ادوار مجلس افزود: این در حالی است که طبق گفته مسئولان هنوز بیش از ۷۰ درصد زعفران تولیدی کشور به صورت فله ای و بدون بسته‌بندی به نام برند دیگر کشورها از جمله اسپانیا به دیگر نقاط جهان صادر می شود. با وجود این ایران حدود ۳۰۰ تن زعفران تولید می کند، اما بیش از ۱۰۰ تن آن در حالی توسط اسپانیا صادر می شود که این کشور تولیدی ندارد.

وی همچنین به افت حدود یک میلیون تومانی قیمت هر کیلو زعفران طی دو هفته گذشته همزمان با دوره برداشت سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: معنی این افت قیمت آن است که کشاورز به عنوان تولیدکننده اصلی زعفران متحمل بیشترین ضرر می شود. حال آنکه در سال جاری که به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است باید از کشاورزان و زعفرانکاران حمایت کنیم. زیرا در خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های تولیدکننده زعفران، حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است.

خسروی در ادامه ابلاغ طرح خرید توافقی زعفران در بورس کالای ایران را اقدامی مثبت از سوی وزارت جهاد کشاورزی خواند و اظهار داشت: این طرح در حالی ابلاغ و اجرایی شده که برای سال زراعی جاری قدری دیر است و باید زودتر از این به اجرا در می آمد؛ از این رو شاید امسال نتواند اثرات کاملی را برای کشاورزان در پی داشته باشد، زیرا برخی کشاورزان در سال جاری مجبور شدند برای تامین نقدینگی موردنیاز خود اقدام به عرضه محصول کنند و دلالان نیز از این امر برای خرید محصول به قیمت های کمتر سواستفاده کردند و باز هم ضرر آن به کشاورز تحمیل شد. اما از سال آینده با اجرای به موقع این طرح و برنامه ریزی برای خرید توافقی زعفران می توان از ضرر زعفرانکاران جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در فصل برداشت کشاورزانی که با رنج و زحمت این محصول را تولید کنند، متضرر می شوند، گفت: باید زمینه های فعالیت و سوءاستفاده دلالان بسته شود که با هماهنگی بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعتف معدن و تجارت و کار و تعاون با حجم زیادی از این دلال بازی ها مقابله می شود.

خسروی با تاکید بر اینکه لازم است در مبادی ورود و خروج کالا نظارت و کنترل دقیق وجود داشته باشد، تصریح کرد: دلال ها و واسطه ها به دنبال ضربه زدن به این محصول استراتژیک و مهم که ارزآوری مهمی برای کشور دارد هستند که باید این فرصت را از آنها گرفت.

وی به امکان ساماندهی بازار زعفران و تکمیل زنجیره آن در کشور به کمک اجرای طرح خرید توافقی اشاره کرد و گفت: هنوز زعفران ایرانی با بسته بندی دیگر کشورها در بازارهای جهانی معامله می شود؛ اما با ایجاد انسجام در بازار به کمک طرح خرید توافقی در بورس کالا می توان زعفران را از کشاورزان خریداری و اقدام به بسته بندی آن کرد تا صادرات به شیوه ای منسجم تر و با کیفیت و تحت برند ایرانی انجام شود.

خسروی تاکید کرد: با هماهنگی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی و مدیریت تجارت بین المللی به کمک بسترهای موجود در بورس کالا می توان در این محصول کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کرد تا محصول با کیفیت ایرانی به دنیا عرضه شود که فکر می کنم با اجرای این طرح در سال آینده اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا قدم مثبتی است، گفت: چرا ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، ولی گردش مالی بیش از ۸۰ درصد زعفران ایرانی در جیب کشورهایی است که سهمی از تولید این محصول را دارا نیستند و کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار (از گردش مالی چهار میلیارد دلاری طلای سرخ در جهان) به ایران اختصاص دارد ؟!

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: از این رو باید فضای محصول زعفران بین المللی شود و با توجه به سهم بالای تولید طلای سرخ جهان در ایران، باید بورس بین المللی زعفران داشته باشیم. ضمن این که باید با قاطعیت بازار را مدیریت کرد تا جلوی هرگونه سوءاستفاده گرفته شده و ضمن حذف دلالان، شفافیت در قیمت ها حاکم شود.

وی همچنین بر لزوم فرآوری زعفران و معرفی این محصول به مشتریان خارجی تاکید کرد و اظهار داشت: بایستی در خصوص خواص دارویی و درمانی و کاربردهای غذایی این محصول و صدها مورد فرآوری آن به جهانیان اطلاع رسانی کنیم. چرا که این طلای سرخ جایگزینی برای تولیدات و درآمدهای نفتی بوده و ارزآوری مطلوبی در حوزه صادرات غیر نفتی به همراه دارد. همچنین در حوزه اشتغال زایی نیز می توان از آن بهره برد.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه باید از تولید زعفران در کشور حمایت کرد، افزود: هنوز قیمت واقعی زعفران در بازار به دست کشاورز نمی رسد و قیمت های جهانی از آنچه عاید کشاورز می شود، بسیار بالاتر است. اما اعتقاد بنده این است که اگر تلاش مسئولین برای خرید زعفران با شیوه توافقی انجام شود، در کنار مدریت سالم بازار و اعمال نظارت های دقیق، می توان با سوءاستفاده های احتمالی مقابله کرد.

خسروی سهل آبادی تاکید کرد: در اجرای سیاست های درست بایستی به تداوم آن اهمیت داد؛ چرا که برخی سیاستهای مثبت به دلیل عدم تداوم موجب سلب اعتماد کشاورزان می شود. از این رو لازم است همزمان با خرید توافقی، برنامه ریزی بلندمدتی تدوین کنیم تا از این محصول استراتژیک حمایت های لازم صورت گیرد.

 

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.