آخرین اخبار
خانه / آموزش و پرورش / بایسته های وزیر آموزش و پرورش

بایسته های وزیر آموزش و پرورش

بایسته های وزیر آموزش و پرورش

بر اساس اندیشه‏ های حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) :  آموزش و پرورش مهم ترین رکن رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی است ” فرهنگ مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های ملت است” (صحیفه نور جلد ۳ ص ۳۰۶ )”

مقام معظم رهبری: مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ماست. آینده کشور در دست‌های آموزش و پرورش و معلمان کشور است( ۲۵ دی ماه ۱۳۷۰)

گام اول تحقق رهنمود های حکیمانه ولی امر جامعه اسلامی در حوزه آموزش و پرورش   را رئیس جمهور محترم آیه الله دکتر سید ابراهیم رئیسی  در  انتخاب وزیر آموزش و پرورش بر می دارد

بایسته‌های وزیر آموزش و پرورش

۱٫ وزیر آموزش و پرورش باید متخصص در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی و از تجربه لازم برای مدیریت آموزش و پرورش برخوردار باشد. حوزه تعلیم و تربیت عرصه‌هایی است که اگر وزیر خالی ذهن و فاقد تجربه و کارنامه باشد آموزش و پرورش را دچار بحران می‌کند

۲٫ وزیر آموزش و پرورش باید سلسله مراتب سازمانی را از رده عملیاتی(کلاس درس)تا حوزه صفی وستادی وحداقل مدیریت میانی آموزش پرورش را طی نموده باشد

۳٫  وزیر آموزش و پرورش باید از جنس معلمان و از بدنه آموزش و پرورش باشد.همانطور که نمی‌توان در مورد پزشکی یا مهندسی و همه علوم دیگر بدون تخصص اظهار نظر کرد. بدیهی است در حوزه تعلیم و تربیت باید تخصص،تعهد و آشنایی اقتضائات آن بیشتر مد نظر باشد. وزیر آموزش و پرورش باید در نزد جامعه فرهنگیان محبوبیت داشته باشد و از سرمایه اجتماعی اعتماد جامعه فرهنگیان برخوردار باشد

۴٫  وزیر باید دارای روحیه جهادی و توان و دانش مدیریتی همراه برنامه و کارنامه باشد تا بتواند همه دستگاه‌ها را پای کار آموزش و پرورش بیاورد؛ وزیری که در رأس آموزش و پرورش قرار می‌گیرد وزیر همه کشور و چهل میلیون مخاطب مستقیم است. لذا باید توان هماهنگی برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و قدرت اجماع سازی و توان اجرایی قوی داشته باشد.

۵٫ حل مشکلات فرهنگ و آموزش و پرورش بوسیله یک وزیر و وزارتخانه ناممکن است! مجلس شورای اسلامی، دولت و حتی قوه‌قضاییه باید آموزش وپرورش را از اولویت های اول کشور بدانند. حتی رئیس جمهور محترم باید خود وزیر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بداند

۶٫ نگاه جامع و کلانی از ضرورت های وزیر آموزش و پرورش است . وزیر آموزش و پرورش، قوه اندیشه‌ای و عاقله وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود. وزیر آموزش وپرورش باید شخصیتی جامع الاطراف از نظر علمی،تربیتی،فرهنگی،سیاسی،وآشنایی کامل به سند تحول بنیادین ومورد اعتماد تصمیم گیران کشور باشد.

۷٫  وقتی حاصل تلاش صدها دانشمند حوزه تعلیم و تربیت تحول بنیادین شده است وزیر آموزش و پرورش باید در نظام فکری و اندیشه‌ای جمهوری اسلامی زندگی کند و با توجه به نظامات دیگر آموزشی که در دنیا وجود دارد، ویژگی‌های خوب آنها را جذب کند و مقهور نظامات غرب نشود.

۸٫  آموزش و پرورش زیرساخت تربیت نیروی انسانی کشور محسوب می‌شود و بحث ایجاد و پمپاژ امید در جامعه مهم است.وزیر آموزش و پرورش و کسی که مدیریت این دستگاه بسیار حساس و حیاتی در نظام جمهوری اسلامی ایران را به عهده می‌گیرد در درجه نخست باید فردی متخلق به اخلاق اسلامی باشد و ویژگی اساسی و اصلی او، اخلاق‌محوری باشد.

۹٫  با توجه به لزوم به روز بودن آموزش و پرورش، وزیری باید مدنظر باشد که همواره تازه‌های آموزش و پرورش در جهان را رصد کند، آینده‌نگر و آینده پژوه باشد و چشم انداز خود را برای آموزش و پرورش آینده مطرح کند. وزیر آموزش و پرورش برای اداره چنین دستگاهی در عین تواضع و محبت با معلمان و دانش‌آموزان، باید دارای اقتدار شخصیتی و قاطعیت و توان اجرایی بالا باشد.

۱۰٫ موضع وزیر آموزش و پرورش درباره دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی باید مشخص باشد. با جذب فله‌ای معلم، آموزش و پرورش دچار بحران می‌شود. کار دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و نه صرفا آموزش معلمان است. وزیر باید مدافع این وضعیت باشد.

۱۱٫ ادراک کلی سازمانی وشناخت کافی از ظرفیت های منابع انسانی ،مالی وشناخت لازم از اهداف غایی نظام تعلیم و تربیت از لازمه مدیریت کار آمدی است. باتوجه به توقعات و انتظارات جامعه بویژه فرهنگیان فرهیخته کشور،ومساله تعلیم و تربیت که اساس ومبنای پیشرفت کشور است چندین میلیون ازاولیاء مترصد تربیت فرزندان خود هستند،وکوچکترین اشتباه یا اظهار نظر هجمه های به دولت و نظام را از سوی مخالفین ومعاندین در بر خواهد داشت .

انتظار جامعه فرهنگیان از نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی این است که در انتخاب وزیر آموزش وپرورش نهایت دقت، فراست،وآینده نگری را مورد توجه قرار دهند، زیراکه نظام تعلیم و تربیت کشور میدان آزمون وخطا نیست. هوشمندی نمایندگان مجلس در این زمان حساس برای تقویت همزمان کابینه از یک سو و  گزینش تیم کارآمد و توانمند برای هیات دولت از سوی دیگر، بسیار راهگشا و ضروری می نماید.

به نظر می رسد برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب چهره های موثر مثل دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، دکتر حسین هژبری، مهندس جبار کوچکی نژاد، دکتر عبدالوحید فیاضی …. از بدنه آموزش و پرورش، دارای کارنامه و برنامه عملیاتی و اجرائی، مدیریت جهادی، از پیشکسوتان جهاد و شهادت  به عنوان وزیر آموزش و پرورش و بکارگیری صدها جوان مثل دکتر باغگلی در بیش از سه هزار مدیریت های صف و ستاد آموزش و پرورش راه حل عبور از مشکلات آموزش و پرورش است.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی نماینده اداوار مجلس شورای اسلامی

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.