آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار تربت حیدریه / اینجا ‌پایتخت ابریشم‌کشی ایران است

اینجا ‌پایتخت ابریشم‌کشی ایران است

 ‌پایتخت ابریشم‌کشی ایران کجاست؟

شهر بایگ در غرب شهرستان تربت حیدریه به دلیل برخورداری بیش از ۱۲۰۰ کارگاه ابریشم کشی به پایتخت ابریشم کشی ایران شهرت یافته است.

تنها تعاونی ابریشم کشی در سال ۱۳۷۴ در این شهر تشکیل شده و کارگاه‌های سنتی در این شهر به تولید ابریشم ساماندهی شده‌اند. منابع تغذیه‌ای تولید ابریشم یعنی توتستان‌های بایگ در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی دچار افت تولید شده و کارشناسان توسعه توتستان این منطقه را برای تولید برگ توت پیشنهاد می‌کنند.

کوچه‌باغ‌های این شهرستان را درختان توت سایه‌اندازی کرده و این نشان‌دهنده اهمیت برگ توت برای اقتصاد منطقه به‌شمار می‌رود.

اهالی بایگ در کارگاه‌های ابریشم کشی در شرایط بسیار سخت به تولید ابریشم‌کشی مشغول‌ هستند.

از محصولات جانبی ابریشم کشی می‌توان به پیله خشک و ضایعات ابریشم کشی اشاره کرد؛ پیله خشک مصارف خوراکی داشته، زیرا میزان پروتئین خام آن بسیار بالاست و می‌تواند جایگزین پودر ماهی وارداتی شود. ضایعات ابریشم نیز مانند “پود” تشک و متکا مصارف خانگی دارد.

‌مدیرعامل مرکز توسعه نوغانداری کشور هم در بازدید ازشهر بایگ تربت حیدریه به میان نوغانداران رفت و به مشکلات آنان گوش داد.

در پایان این بازدید جلسه‌ای با حضور مدیرعامل مرکز توسعه نوغانداری کشور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه، کارشناسان توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی و رئیس تعاونی ابریشم کشان بایگ برگزار شد.

صدور مجوز تاسیس و بهره‌برداری یک واحد تولید نهال توت در منطقه بایگ، صدور مجوز برگزاری مراکز خرید پیله در استان‌های شمالی جهت تعاونی ابریشم کشان بایگ توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور (به منظور حذف واسطه‌ها) و هماهنگی با فرمانداری، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از واردات ابریشم به منطقه و توزیع جعبه‌های تخم نوغان توسط شرکت تعاونی برای سال ۹۴ از مصوبات این جلسه بود.

محمد داداش‌پور در نشست مطبوعاتی که در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزارشد، اعلام کرد: به جهت اهمیت موضوع در سه استان گیلان و مازندران وخراسان رضوی اداره نوغانداری تشکیل شد و زیر نظر مرکز نوغانداری کشور فعالیت می‌کند و در بقیه استان‌ها به صورت یک واحد زیر نظر معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها انجام وظیفه می‌نماید.

علی سرجمعی رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی نیز گفت: به دنبال توانمندسازی شاغلین این حرفه از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی هستیم، بدین‌منظور با هماهنگی مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان و نیز سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای درحال تدوین استانداردهای آموزشی هستیم.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.