آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / نارضایتی فرهنگیان از وضع موجود/ استیضاح همه مشکلات را حل نمی‌کند

نارضایتی فرهنگیان از وضع موجود/ استیضاح همه مشکلات را حل نمی‌کند

DSC_4953عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
نارضایتی فرهنگیان از وضع موجود/ استیضاح همه مشکلات را حل نمی‌کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: حرف استیضاح‌کنندگان این است که مجموعه آموزش و پرورش و فرهنگیان از وضع موجود ناراضی هستند و تجمعاتی که معلمان داشتند و اعتراضاتی که به وضع معیشتی فرهنگیان وجود دارد نشانه آن است.

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مشکلات آموزش و پرورش، اظهار داشت: مسائل و مشکلات آموزش به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ دولت‌های مختلف بوده‌اند و وزاری آموزش و پرورش مسئولیت داشته‌اند و این مشکلات نیز پیوسته وجود داشته است.

وی ادامه داد: برای نمونه در بحث فضای آموزشی یک سوم مدارس آموزش و پرورش نیاز به بازسازی و تخریب دارند؛ در یک مقطع‌ای دولت و مجلس هماهنگی را انجام دادند و اعتبار بسیار خوبی را پیش‌بینی کردند و یک سوم مدارس بازسازی شدند و از آن به بعد دولت اعتباری که آموزش و پرورش بتواند مدارس را به لحاظ ساختمانی استاندارد کند  در اختیارش قرار نداده است.

خسروی افزود: حل مشکل فضای آموزش، وسائل کمک آموزشی و هوشمندسازی مدارس، بحث‌های است که باید کل دولت و مجلس کمک کنند تا وزیر آموزش و پرورش دستش باز بوده و این مشکل را حل کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: معاون نوسازی مدارس که اعتبارات نوسازی مدارس را هزینه کرد آقای رئیسی بود و در حال حاضر نیز مسئولیت دارد و مسئولیت نوسازی مدارس ثابت مانده است؛ بنابر این اگر بخواهد این مشکل حل شود به اینکه وزیر را استیضاح کنیم یا کسی را زیر سوال ببریم، قابل حل نیست.

وی اضافه کرد: مشکل بعدی که در آموزش و پرورش بسیار مهم است، بحث ساماندهی نیروی انسانی است و اشکالات زیر بنایی دارد که باید حل شود و در این دو سال که فانی وزیر آموزش و پرورش مسئولیت آن را دارد اتفاق نیفتاده است.

خسروی بیان داشت: ۵۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش مازاد داریم و این‌ها در کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان و بعضی مراکز استان‌ها هستند و ۵۰ هزار نیرو در مناطق محروم و شهرهای مناطق مرزی کمبود نیرو داریم که این اتفاق نیز متوجه همه وزرای آموزش و پرورش است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر بخواهد این مشکل حل شود یک رسالت جمعی است که باید همه توان دولت و وزیر آموزش و پرورش متوجه این مسئله باشد تا حل شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر در نظام جذب معلم است؛ شهیدان  رجایی و باهنر یک مسیری را برای جذب معلمان طراحی کردند که آن مراکز تربیت معلم بود که بعداً‌ به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شد.

خسروی تصریح کرد: همه کشورهای موفق در حوزه تعلیم و تربیت برای جذب معلم مسیر مشخصی را طراحی می‌کنند و از بین فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی بهترین‌ها را برای معلمی جذب می‌کند و یک خط قرمز وجود دارد که هیچ کس به آموزش و پرورش نباید ورود کند، مگر اینکه آموزش و پرورش و کلاس درس به او نیازمند باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: متأسفانه بعضاً نگاهی وجود داشته است که فکر می‌کردیم در آموزش و پرورش ایجاد شغل کنیم تا افرادی که به هر نحوی مشکل کار دارند جذب شوند که این اتفاق متأسفانه گاهاً‌ افتاده است.

وی یادآور شد: نتیجه این شده است که در شهر تهران ۷۵ درصد معلمان خانم‌ها هستند؛ در حالیکه مقصر شخص وزیر آموزش و پرورش نیست و باید ساز و کاری در مجلس تعریف شود و قانونی در آموزش و پرورش طراحی شود؛ دولت باید همه، هم و غمش این باشد تا ساز و کار ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان باشد.

خسروی گفت: دانشگاه فرهنگیان دو مسیر برای جذب معلم دارد، یکی از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که یک سال دوره ببینند و وارد آموزش و پرورش شوند و یک راه نیز از طریق کنکور سراسری پذیرش کنند و در مراکز دانشگاه فرهنگیان تربیت شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: این، مشکلاتی را در طول این مدت به وجود آورده است؛ برای نمونه در دولت اصلاحات بنابر هر دلیلی مراکز تربیت معلم تعطیل شد و متاسفانه مسیر جذب علم مسیر صحیحی را طی نکرد.

وی ادامه داد: انتقاداتی متوجه وزیر آموزش و پرورش هست که در متن استیضاح کنندگان آمده است و حق طبیعی نمایندگان است تا در قالب سوال و استیضاح، مطالب و مسائلی که متوجه آموزش و پرورش یا هر وزارتخانه دیگر است را بخواهند.

خسروی گفت: حرف استیضاح‌کنندگان این است که مجموعه آموزش و پرورش و فرهنگیان از وضع موجود ناراضی هستند و تجمعاتی که معلمان داشتند و اعتراضاتی که به وضع معیشتی فرهنگیان وجود دارد نشانه آن است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این پرسش که «راه حل مشکلات، استیضاح وزیر آموزش و پرورش است؟»،خاطر نشان کرد: بنده نظرم را قبلاً‌ گفتم که  استیضاح وزیر همه مشکلات را حل نمی‌کند؛ ممکن است یک مدیر توانمند بیاید و موثر باشد.

وی افزود: در حال حاضر فصل برنامه‌ریزی آموزش و پرورش است، آیا اگر در این مدت که باید برنامه‌ریزی آموزش و پرورش صورت گیرد، با سرپرست می‌توانیم کاری کنیم تا در مهر آینده آموزش و پرورش با موفقیت باشد و فکر می‌کنم با استیضاح مشکلات قابل حل نخواهد بود.

انتهای پیام/

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.