آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار روز / وزیر جهاد کشاورزی از عزم دولت برای جلوگیری از هدررفت آب خبر داد

وزیر جهاد کشاورزی از عزم دولت برای جلوگیری از هدررفت آب خبر داد

مشهد – ایرنا – وزیر جهاد کشاورزی از برنامه و عزم دولت به منظور جلوگیری از ۸۵ درصد هدررفت آب در بخش کشاورزی کشور خبر داد.

ˈمحمود حجتیˈ روز پنجشنبه در جریان بازدید از باغهای پسته شهرستان مه ولات در جنوب خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: منابع آبی کشور در شرایط بحرانی قرار دارند لذا باید همه توان را برای حفظ آب باقیمانده بکار بست.

وی افزود: برداشت بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی بزرگترین چالش بخش کشاورزی کشور است که تنها راه مقابله با این اضافه برداشت، مدیریت آب با استفاده از روشهای نوین می باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید با استفاده از سامانه های نوین آبیاری در تمامی زمینهای زراعی و باغی کشور مصرف آب را مدیریت و از هدررفت آن جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: دولت برای جلوگیری از هدرفت ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی برنامه دارد که در راستای آن کشاورزان با کمک بهره برداران ذخایر آبی بگونه ای عمل می کنند که حداکثر استفاده را از روان آبها در سطح دشتها داشته باشند.

حجتی گفت: طرحهای آبخیزداری متعددی از سوی سازمانهای تابعه وزارت جهاد کشاورزی در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است تا بتوان سفره های آب زیرزمینی را احیا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی باعث کاهش میزان علوفه مورد نیاز دام در دامداریها سطح کشور شده است افزود: به منظور تامین علوفه مورد نیاز دام ˈستاد حوادث در وزارت جهاد کشاورزیˈ مسوولیت این امر را برعهده گرفته است.

ˈفیض آبادˈ مرکز شهرستان ۴۹ هزار نفری مه ولات در فاصله ۲۰۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

سطح باغهای پسته در مه ولات ۲۱ هزار و ۵۵۰ هکتار است که از این میزان ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته بارور است. پیش بینی می شود امسال ۱۹ هزار تن پسته خشک از سطح باغهای این شهرستان برداشت شود.

مه ولات با حدود ۳۸ هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه ۱۰۹ هزار تن محصول کشاورزی، در تولید پنبه، زردآلو، انار و پسته دارای رتبه های نخست تا سوم در استان خراسان رضوی است.

در آستانه سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خراسان رضوی، وزیر جهاد کشاورزی به عنوان وزیر معین در شهرستان مه ولات واقع در جنوب این استان مستقر می شود.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.