آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار تربت حیدریه / کشت دیم در تربت حیدریه احیا شد

کشت دیم در تربت حیدریه احیا شد

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: بارندگیهای اخیر باعث رونق و احیا دوباره کشت دیم محصولات کشاورزی در این شهرستان شد.
سعادت علی نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارشهای بهاری در تربت حیدریه سبب شده کشت دیم نسبت به بهار پارسال از رشد خوبی برخوردار و باعث خوشحالی کشاورزان شود.

وی گفت: گرچه همه ساله کشاورزان در تربت حیدریه مبادرت به کشت دیم می کنند اما بخاطر تداوم پدید خشکسالی طی سالهای پیش بیشتر محصول آنان از بین رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه سطح زیر کشت گندم و جو آبی را در این شهرستان ۱۶ هزار هکتار و سطح کشت دیم آنها را هشت هزار هکتار اعلام و پیش بینی کرد از هر هکتار زمین دیم یک تن محصول گندم و جو و از هر هکتار کشتزار آبی پنج تن گندم و جو برداشت شود.

وی افزود: برآورد سازمان جهاد کشاورزی تربت حیدریه برای تولید گندم و جو آبی و خاکی امسال۷۰ هزار تن است باشد لذا پیش بینی می شود ۳۰ هزار تن گندم و جو مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل سیلوهای گندم شود.

رییس اداره هواشناسی تربت حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش ۴۶ درصدی بارش طی سال آبی جاری(مهر ماه ۹۳ تاکنون) در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل خبر داد.

محمدطاهر کفاش افزود: از ابتدای سال زراعی ۱۳۹۳ تاکنون میزان بارش باران در شهرستان تربت حیدریه به ۲۲۸ میلیمتر رسید در حالی که این رقم طی مدت مشابه پارسال ۱۶۶ میلیمتر بود.

وی اظهار داشت: با وجود افزایش ۴۶ درصدی بارندگی در تربت حیدریه طی سال زراعی جاری این مقدار از میانگین بارندگی مطلوب در این شهرستان شش درصد کمتر است.

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی آن به کشاورزی اشتغال دارند.

بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را در خراسان رضوی دارد.

یکی از شاخصترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح ۱۱ هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.