آخرین اخبار
خانه / علمی ، پزوهشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی / «نرمش قهرمانانه، تدبیر حکیمانه در جهت دیپلماسی فعال»

«نرمش قهرمانانه، تدبیر حکیمانه در جهت دیپلماسی فعال»

رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در سال ۸۷ در جمع زائران حرم رضوی(ع) الزامی برای چارچوب مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران را در اصل راهبردی، عزت، حکمت و مصلحت بیان کردند و همواره در این چند سال به منظور ساماندهی به مناسبات خارجی و حتی داخلی بر این استراتژی تاکید داشتند.

269637_529

در سال جاری پس از خلق بزرگ سیاسی ملت ایران در جمع فرماندهان سپاه پاسداران مفهوم راهبردی و تاکتیکی جدید تحت عنوان «نرمش قهرمانانه» برای عرصه بین المللی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بیان فرمودند.

این تدبیر حکیمانه ، تعبیر جامع در آستانه حضور دیپلماتیک ایران در سازمان ملل و همزمانی با اولین بزرگترین سفر خارجی دکتر روحانی ، رییس محترم جمهور به نیویورک و سخنرانی ایشان در سازمان ملل زمینه ساز آثار و برکات زیادی برای نظام جمهوری اسلامی گردید که به بخشی دستاوردها اشاره می شود.

نرمش قهرمانانه (HEROIC Flexibility)

در واقع تبیین نقشه راه جدیدی برای دولت دکتر روحانی است که بر اساس اصل عزت ، حکمت و مصلحت و با یک دیپلماسی هوشمندانه در قالب مذاکراتی مدبرانه و حکیمانه سیاست خارجی و مناسبات بین المللی را با حفظ اصول و حقوق ملت ایران با آرامش و تدبیر و پیگیری نماید.

خلاصه و نتیجه گیری:

در واقع باید اذعان و اعلام کرد دولت آقای دکتر روحانی بر اساس رویکرد تعیین شد مقام معظم رهبری و نقشه راه توصیف شده توسط معظم له سیاست خارجی خود را پایه گذاری و ترسیم نمود. معظم له با اطلاع از اینکه دولت جدید با اتخاذ رویکرد جدید در سیاست خارجی قصد دارد دست به اقداماتی نو و جدید بزند.

ترسیم استراتژی جدید نظام اسلامی در عرصه بین المللی با اتخاذ این رویکرد هوشمندانه و حکیمانه عملاً بر سیاست خارجی دولت یازدهم «ریل گذاری» نمود تا نیت خیر و صادقانه دولت در چهارچوب ارزشهای اصیل انقلاب در بعد خارجی مصون و محفوظ از خطا و انحراف باشد و هم در همان چارچوب در اصل عزت ، حکمت و مصلحت دست دولت برای هر نوع مذاکره و مصالحه با دنیای کنونی باز باشد و اگر دولت آقای روحانی در نیویورک به موفقیت های کلانی دست یافت نبود مگر با نقشه راه مقام معظم رهبری و حق و انصاف این است که جناب آقای دکتر روحانی هم از این فرصت طلایی بسیار هوشمندانه استفاده نمودند .

 در کنار همه دستاوردهای ارزشمند این تدبیر حکیمانه همیشه تاریخ انقلاب رسانه های بیگانه و برخی کوته فکران سیاسی بسیاری معاندین و کج اندیشان و کوته نگران عرصه سیاسی و رسانه ای در خارج و بعضاً در داخل برداشتشان این بود ایران دیگر قصه ندارد برای حفظ اصول و آرمانها بیشتر از این هزینه کند فلذا نرمش قهرمانانه را تغییر و ترجمه کرد نه به:

۱-   عدول از مواضع انقلاب و عبور از اصول و ارزشهای انقلابی

۲-   آمادگی برای پذیرش شرایط خوب در عرصه تعامل با جمهوری اسلامی ایران

۳-   کوتاه آمدن در پرونده هسته ای و آمادگی تغییر سیاست های هسته ای و توقف غنی سازی

۴-   چراغ سبز آمریکا و جهان غرب برای مذاکره هسته ای و پذیرش شرایط آنها و دهها دلیل بی اساس و بی بنیان بدور از واقعیت و ساخته و پرداخته فرهنگهای مریض و افکار مالیخولیایی جبهه معارضین و مخالفین جمهوری اسلامی بود.

و اما در طرف مقابل بسیاری از اندیشمندان و متفکران و نظریه پردازان عرصه فکر و علم و سیاست و آنهایی که با تفکرات و روحیات رهبر انقلاب آشنا بودند نرمش قهرمانانه را یک تاکتیک و اصل مهم راهبردی و استراتژیک مطرح شده که در این شرایط می تواند عملیاتی شدن آن بهترین تامین و تقویت کننده منافع ملی و ارزشهای اصیل انقلابی باشد در پایان تمامی عزت و اقتدار نظام اسلامی مدیون فداکاری ایثار و شهادت و بصیرت یاران ولایت در طول ۳۵ سال انقلاب اسلامی می باشد و همه مدیون شهدا هستیم و خواهیم بود.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.