آخرین اخبار
خانه / علمی ، پزوهشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی / چینی ها برای تسخیر بازار زعفران خیز برداشتند

چینی ها برای تسخیر بازار زعفران خیز برداشتند

نماینده مردم تربت حیدریه،مه لات و زاوه درمجلس، درواکنش به توسعه کشت گلخانه ا ی زعفران در کشورچین،گفت: در کشت گلخانه ای زعفران میزان تولید این محصول نیز افزایش می یابد که به همان میزان تولید هم کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می یابد که به همین جهت توسعه این نوع کشت در کشور چین می تواند بازار زعفران ایرانی را بحرانی کند.

1111333366

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به توسعه کشت گلخانه ای زعفران در کشورچین، گفت: در کشت گلخانه ای زعفران میزان تولید این محصول نیز افزایش می یابد که به همان میزان تولید هم کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می یابد که به همین جهت توسعه این نوع کشت در کشور چین می تواند بازار زعفران ایرانی را بحرانی کند.

نماینده مردم تربت حیدریه ،مه لات و زاوه درمجلس شورای اسلامی،با تأکید برحمایت از تولیدات داخلی، تصریح کرد: یکی از راههای برون رفت از شرایط بد اقتصادی فعلی که در نتیجه تحریم های کشورهای غربی ایجاد شده حمایت از تولیدات داخل به خصوص محصولات کشاورزی از جمله زعفران است.

ضرورت راه اندازی بورس بین المللی زعفران

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه مذاکراتی در خصوص مشکلات حوزه ی زعفران کشور با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی  دولت یازدهم داشته است، اظهار داشت:با توجه به اینکه طبق قوانین تجارت بین المللی هرکشوری که ۵۲ درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند می تواند بورس بین الملل داشته باشد،ایران نیز ۹۵ درصد از طلای سرخ جهان را تولید می کند اما متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم هنوز بورس بین المللی برای صادرات زعفران در کشور راه اندازی نشده که به طور حتم این مهم باید در برنامه و عملکرد وزیر جهاد کشاورزی آینده قرار گیرد.

 طراحی و مدیریت بازارهای جهانی زعفران

خسروی سهل آبادی، نبود تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای جهانی ونیز سوء مدیریت در بخش صادرات را از دلایل موفق نبودن صادرات زعفران نام برد.

وی،با تأکیدبراینکه دولت یازدهم باید در جهت توسعه تولید و صادرات زعفران عملکرد مؤثر و جدی داشته باشد، افزود:با توجه به اینکه ایران نخستین تولید کننده زعفران در جهان است، وزیرجهاد کشاورزی  دولت یازدهم باید برنامه  دقیق ومدونی در خصوص عرضه و تقاضا زعفران در دنیا و نیزطراحی و مدیریت بازارهای جهانی این محصول داشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه،مه لات و زاوه درمجلس، نداشتن بسته بندی مناسب واستاندارد را یکی دیگر از دلایل نبود موفقیت در صادرات زعفران دانست واظهار داشت: کشور با تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص فوائد پزشکی و دارویی زعفران در بازارهای جهانی و نیز با  بسته بندی مناسب واستاندارد این محصول به طورحتم با توجه به تولیدات جزئی زعفران در کشور های چین و افغانستان هنوز می تواند بدون هیچ  گونه مشکلی توجه بازارهای بین المللی را به خود جلب کند.

توسعه صنعت زعفران درگرو تخصیص بودجه مناسب

 این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه توسعه صادرات زعفران به حجم سرمایه گذاری کمتری نسبت به سایر صنایع نیازمند است، تصریح کرد: اگر دولت یازدهم بودجه ای به میزان آسفالت کردن یک راه به توسعه صنعت زعفران درکشور اختصاص دهد و نیز با حمایت از صندوق مشترک بین کشاورزان و دولت به طور حتم  می تواند بربخش بزرگی از مشکلات این حوزه حائل آید.

خسروی سهل آبادی،با اشاره به قول وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از تولیدات کشاورزی از جمله زعفران، تصریح کرد: علاوه بر حمایت همه جانبه دولت یازدهم از تولیدات کشاورزی، مجلس هم نسبت به گذشته باید در خصوص صندوق حمایت از تولیدات کشاورزی از جمله زعفران نظارت و اهتمام بیش تری داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اینکه کشوربا صادرات زعفران می تواند درآمدی معادل صادرات نفت داشته باشد،گفت: دولت یازدهم علاوه برکمک به بخش خصوصی درجهت طراحی بسته بندی استاندارد و مرغوب باید قیمت خرید تضمینی مناسبی برای زعفرانکاران تخصیص دهد و طبق قانون صندوق حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله زعفران از کشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی برساند./

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.