آخرین اخبار
خانه / علمی ، پزوهشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی / «جایگاه اصل هشتم قانون اساسی» (قسمت اول)

«جایگاه اصل هشتم قانون اساسی» (قسمت اول)

«جایگاه اصل هشتم قانون اساسی»   قسمت اول

چرا این فریضه بزرگ الهی مغفول و محجور است؟

موانع اجرایی و دلائل ناکامی های عملی در این خصوص چیست؟

13910223000157_PhotoA

حمد و سپاس خداوند متعال را که خود اولین آمر به معروف و ناهی از منکر است. درود بر پیامبران و اولیاء الهی که تمامی تعالیم آنها برای نجات بشریت از تاریکیها و گسترش توحید و عدالت و کرامت انسانها بود. سلسله مباحثی پیرامون جایگاه اصل هشتم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران « دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی بر عهده مردم نسبت به یکدیگر دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت» تلاشی است در جهت معرفت و بصیرت نسبت به یکی از بزرگترین و شریف ترین فرایض دین اسلام، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، مساله ای که روش پیامبران الهی و شیوه صالحان است و در پرتو آن سایر واجبات و احکام اسلام برپا می‌شود، راهها امن، تجارت حلال، ظلم برچیده، زمین آباد و همه امور اصلاح می شود.

پاسداری از معروف و پیکار با منکر تکلیف شرعی و حکم بدیهی عقل و نیاز فطری و ضرورت حیات اجتماعی و اجماع فقها و اندیشمندان است.

بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت و ترک امر به معروف و نهی از منکر موجب گسترش ظلم و فساد و بی عدالتی و تسلط اشرار و سقوط جامعه و ارزشهای انسانی است.

در این سلسله مباحث جایگاه اصل هشتم قانون اساسی در ادله اربعه «کتاب، سنت عقل و اجماع» بررسی، و با نگرش به اندیشه های فقهی حضرت امام (ره) در باب امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام ویژه آن رهبر حکیم و فرزانه به احیاء این قانون حیات بخش اسلام به عوامل محجوریت و موانع اجرای این فریضه الهی و اصل مهم قانون اساسی و دلائل ناکامی های عملی در این باب اشاره می شود.

بهترین دلیل بر اهمیت این فرضیه بزرگ الهی، آن است که حفظ دین و جامعه انسانی با تمام ابعادش بستگی به اقامه امر به معروف و نهی از منکر دارد. امر به معروف نشانه عشق انسان به مکتب و تعهد او به سلامتی جامعه و نشانه تولی و تبری … است

امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی در عصر حاضر احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) است. این رهبر الهی با توکل و اعتماد و ایمان به هدف برای حاکمیت اسلام و بیداری جهان اسلام قیام کرد. و در قول و عمل به احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر همت گماشت. نوع نگرش حضرت امام (ره) به این فریضه الهی باعث معماری انقلاب اسلامی و جهاد بر علیه ظلم و استبداد و بی عدالتی شد.

اسلام دین کامل الهی و در بردارنده قوانین تامین سعادت دنیا و آخرت انسان است. این دین الهی پس از سالها غربت و مظلومیت با مجاهدت ها و شهادت ها و ایثار تربیت یافتگان مکتب روح الله در عرصه مدیریت و اداره جامعه انسانی با رهبری ولایت فقیه تبدیل به الگوی عملی برای جهان بشریت به ویژه مسلمانان شده است.

قیام و انقلاب اسلامی ریشه در تعالیم انبیاء و اولیاء الهی به ویژه کربلا و عاشورا دارد. بدون تردید، حفظ آرمانهای همه مجاهدان و شهیدان و حضرت امام (ره) در پرتو رهنمودهای خلف صالح امام، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب،‌ پاسداری از معروف و نبرد و پیکار خستگی ناپذیر با منکر و جهاد در عرصه علم، ایمان، معرفت و بصیرت است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.