آخرین اخبار
خانه / علمی ، پزوهشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی / نقد گزارش صد روزه رئیس جمهور

نقد گزارش صد روزه رئیس جمهور

13920806000637_PhotoA

گزارش صد روز اول فعالیت دولت یازدهم، همانطور که رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده و بعد از پیروزی در انتخابات هم بر آن تأکید داشتند در موعد مقرر انجام شد و ایشان با حضور در رسانه ملی به بیان گزارشی مفصل در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پرداختند. گذشته از آن که نفس گزارش دادن در مورد عملکرد مسئولان کشور به ویژه رئیس جمهور محترم به مردم که در راستای شفاف سازی امور و در جریان قرار دادن مردم در زمینه اقدامات انجام شده توسط خدمتگزاران شان صورت می گیرد بسیار مغتنم است و امید است این رویکرد در آینده نیز دنبال شود، در این گزارش نکات مهمی وجود دارد که خوب است رئیس جمهور محترم و همکاران ایشان با در نظر داشتن آن ها در گزارش های بعدی بر غنای گزارش خود بیفزایند. ضمن این که باید توجه داشت که صد روز زمان زیادی برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی نیست و نباید توقع ایجاد تحولی عظیم از دولت در این مدت کوتاه را داشته باشیم.

از جمله نکات مثبت گزارش رئیس جمهور که مورد توجه ایشان هم قرار داشت تأکید بر تعامل دولت و سایر قوا و عدم دامن زدن به اختلافات بود که این امر در روند اداره امور بسیار مهم و حیاتی است زیرا همانطور که در گذشته مشاهده شد اختلاف میان قوا، انرژی بسیاری از کشور، مردم و مسئولان را تلف می نماید، انرژی ای که می تواند صرف حل مشکلات کشور و رفع موانع موجود بر سر راه پیشرفت همه جانبه کشور گردد، اهتمام رئیس جمهور محترم به تعامل با قوای مقننه و قضائیه نکته مثبتی در کارنامه ایشان است که باید تداوم داشته باشد.

نکته مثبت دیگر تأکید ایشان بر قانون و محور و فصل الخطاب قرار گرفتن آن است. این امر بسیار قابل تقدیر است. بی توجهی به قانون و رفتار سلیقه ای و خود محورانه از هر کس آسیب زاست و از مسئولان اجرایی کشور آسیب زا تر و خطر آفرین تر می باشد.

نکته مثبت دیگر که بابت آن باید از ایشان تشکر کرد آن است که با روی باز از انتقاد و نقد استقبال کردند و بیان داشتند: «حتماً مردم به ویژه صاحب نظران، اندیشمندان، اهل اندیشه و قلم می توانند به دولت با نقد، نصیحت و پیشنهادات خود کمک کنند»، استقبال دولت از نقد و بیان صریح آن توسط ریاست محترم جمهوری امری مثبت و قابل تقدیر است. امید است در عمل نیز مسئولان کشور خصوصاً مسئولان دولتی نشان دهند که نقد پذیراند و تحمل لازم در این زمینه را دارند.

اما در کنار نکات مثبت این گزارش برخی نکات منفی نیز به چشم می خورد که موجب مطرح شدن انتقاداتی در فضای رسانه ای و سیاسی کشور از این گزارش شد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

نکته اول آن که دولتی که خود را به امید آفرینی وصف می نماید و امید را به عنوان شعار خود در نظر گرفته است، طی مدت زمانی که از عمر آن گذشته بارها و بارها به شیوه های گوناگون تعابیری از آن شنیده شده است که با امید آفرینی نسبتی ندارد. پرده برداری از کاستی ها مربوط به دوران تبلیغات انتخاباتی بوده و امروز پرداختن به این مسائل خیلی ضرورت ندارد. دولت محترم باید نسبت به این امر پاسخگو باشد که تا کی می خواهد همچنان با عنوان کاستی ها و کمبودها و بی تدبیری ها و نسبت دادن آن ها به دولت قبل پیش برود. امروز خواست مردم تلاش در جهت رفع کاستی ها و نه صرفاً بیان آن هاست. ضمن آن که چه خوب بود رئیس جمهور محترم اگر قرار بود گزارشی از وضعیت موجود ارائه دهند نکات مثبت و پیشرفت ها را هم بیان می کردند این روشی که معمولا زحمات و تلاشهای مدیران گذشته به کلی نادیده گرفته شود و انبوهی از تجربیات و سرمایه هایی که ملت برای تربیت این مدیران به ویژه در سطح اولین مقام اجرایی کشور می پردازند در ابعاد مختلف محو شود پسندیده نظام دینی و الهی ما نیست.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت آن است که بحث و جنجال بر سر میراث دولت گذشته برای دولت کنونی به قدری برجسته و پر رنگ شده است که مباحث دیگر و واقعیت های اصلی که باید به آن ها توجه جدی داشت، تحت الشعاع این امر قرار گرفته است. و در این بین متأسفانه مردم بزرگوار ایران قربانی اصلی این مناقشات هستند. در شرایط فعلی که رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم باید اولویت اصلی مسئولان کشور در قوای مختلف باشد ادامه این شرایط به نفع هیچ کس نیست و نباید جنجال بر سر آمارهایی که معمولا با هم متفاوت و متناقض است موجب فراموشی مسائل اصلی مردم شوند.

انتظار این است که جناب آقای دکتر روحانی در استفاده از واژه ها و تأثیر آن بر فضای افکار عمومی جامعه عنایت بیشتری داشته باشند. تأکید بر نامناسب بودن وضع مالی دولت مثل خزانه خالی یا کمبود کالاهای اساسی و…  علاوه بر ایجاد نگرانی در افکار عمومی باعث طمع دشمنان نظام اسلامی و تشدید توطئه های غیر انسانی آنها می شود.

برداشت نهایی از گزارش نکات مثبت فراوانی بود که مایه امید آفرینی، تداوم آرامش در کشور، تقویت همگرایی بین قوای سه گانه است. اطمینان بخشی به مردم در موضوع پایبندی به خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری در خصوص موضوع هسته ای مطرح کردند، تأکید بر وحدت و انسجام ملی، اقتصاد مقاومتی و ظرفیت های درونی ملت از دیگر نقاط مثبت گزارش رئیس جمهور محترم بود. اما در کنار این نکات مثبت جناب آقای رئیس جمهور به خوبی می دانند که ملت بصیر ایران اسلامی و صاحبان اندیشه به خوبی عملکرد دولت مردان را رصد و ارزیابی جامع و کامل می نمایند. و انتظار این که شعار های اعتدال ، ‌عقلانیت ،‌ تدبیر و امید در عمل ثابت شود.

امید است رئیس جمهور محترم با درنظر گرفتن نقدهای منصفانه ای که به عملکرد ایشان و همچنین به اولین گزارش ارائه شده از جانب ایشان صورت می گیرد، در جهت بهبود وضعیت عمومی کشور در مسیر تحقق آرمان های متعالی حضرت امام (ره) و شهدای عزیز مدت کوتاه خدمت به مردم را امانت بزرگ الهی بدانند.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.