آخرین اخبار
خانه / دستاوردهای انقلاب اسلامی / نقش کمرنگ رسانه ملی در گسترش فرهنگ حج و زیارت و سهم ما در مظلومیت خانه خدا

نقش کمرنگ رسانه ملی در گسترش فرهنگ حج و زیارت و سهم ما در مظلومیت خانه خدا

📚 بسم الله الرحمن الرحیم

 ✅ نقش کمرنگ رسانه ملی در گسترش فرهنگ حج و زیارت و سهم ما در مظلومیت خانه خدا

✍ یادداشتی از دکتر ابوالقاسم خسروی سهل آبادی

 

🔹️ موسم حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ « وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَج» دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفره‌ی رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشه‌ی خردورز آنان از برکات آن بهره‌مند گردد و هر سال درسها و آموخته‌های حج، به وسیله‌ی جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد. ( بخشی از پیام  رهبر معظم انقلاب اسلامی به زائران بیت الله الحرام )

🔹️حج در قرآن کریم، یکی از واجبات الهی است که در تمام ایام عمر یکبار با شرائط خاصی واجب می‌شود.
🔹️حج در بیان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام، عصاره اسلام، معادل شریعت و یکی از ارکان اسلام است.
در نهایت روح حج، ولایت است و در عصر غیبت بین این عمل عبادی سیاسی و امام مهدی (علیه السلام) پیوندی عمیق وجود دارد
امام باقر (ع) می‌فرماید: تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏.
💠یعنی در غایت سیاسی و عبادی ترین احکام الهی حتی در فریضه حج، باید به باطن کعبه توجه داشت و ولایت و امامت را در این فریضه جستجو کرد.

🔹️از همین منظر می توان به سرّ وصیت امام به حجاج بیت الله الحرام پی برد که فرمودند: در سرزمین منا بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام اقامه عزا کنند تا خط پیوند با امامت و ولایت در جغرافیای حج و تاریخ زیارت به نسلهای بعد منتقل شود.

🔹️اکنون در این ایام نورانی، در حال و هوای عرفات،مشعر،منی،عید سعید قربان و غدیر ذکر و یادآوری چند نکته را سودمند و قابل تامل  می دانم

۱. فریضه ای که آیینه تمام نمای شریعت الهی و یکی از ارکان اسلام است،  در برنامه های رسانه ملی چه جایگاهی دارد؟
۲. نگاه ما به حج ابراهیمی و ظرفیت های تمدن ساز و تاریخ ساز آن چگونه است؟!
۳. آیین حج، با میزبانی بی واسطه میلیونها مسلمان از سراسر عالم و با تاثیر غیر مستقیم بر میلیونها مشتاق و مشاهده گر، کانون انس فرزندان امت اسلامی است که می تواند چهره بدون روتوش، انقلاب و نظام اسلامی را به جهانیان معرفی کند؛ توجه به این ظرفیت اَبَر رسانه ای در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری و حاجیان ما به عنوان سفرای فرهنگی جمهوریاسلامی ایران چه اندازه است؟!
۴. امامین انقلاب اسلامی به عنوان زعمای جهان اسلام و پرچمداران بصیرت و بیداری اسلامی، در پیام های متوالی به کنگره عظیم حج، اصرار بر موضع فعال و کنشگری در عملیات حج داشته و دارند تا با این اقدامات به حج ابراهیمی و حج متعالی نزدیکتر شویم؛ میزان فهم ما و اقدام ما تا چه اندازه با منویات مقام ولایت انطباق دارد؟!
۵. بهانه های واهی و شبهات فراگیری مثل خروج ارز از کشور و انتقال سرمایه ملی به کشور عربستان باعث دلسردی بخشی از مردم از انجام این واجب الهی و فروکاست شأن این فریضه الهی و فرهنگ زیارت شده است؛ در برابر این شبهه فراگیر می باید صدا و سیما و صاحبان اندیشه و قلم و بیان،سازمان حج زیارت موضع آفندی بگیرند و با تولید و انتشار پاسخ های متقن در قالب های متعدد، تنویر افکار عمومی را رقم بزنند و غبار مظلومیت و مهجوریت را از این واجب الهی برطرف کنند.
۶. برنامه های ارزشمندی مثل سمت خدا با هدایت افکار عمومی به سمت فضیلت های اخلاقی و تربیتی و دینی،نقش بی بدیل در گسترش معارف اسلامی دارند و الحمدلله مأجورند؛ انتظار می رود که به موازات باز نشر این فضیلت ها از توجه به ضرورت ها مثل حج و برکات فردی و اجتماعی و جهانی و اخروی آن غفلت نشود. بدیهی است که این توجه از وظایف ذاتی رسانه ملی است که در حکم انتصاب رؤسای آن توسط ولی فقیه به آن اشاره شده است.
۷. در سالهای اخیر، سلایق و ذائقه های متفاوت مخاطبین و نیز فراوانی رسانه های رقیب تمدنی باعث تولید شبکه ها، برنامه ها و سریال های متنوع و جذاب دیداری و شنیداری شده است؛ اکنون یک سوال مهم وجود دارد؛یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر زائر در صف انتظار حج تمتع و نزدیک به شش میلیون نفر در صف انتظار عمره مفرد، این حجم انبوه مشتاقان زیارت بیت الله الحرام و علاوه بر آن  صدها هزار  زائرانی که با دیدار مشاهده مشرفه با خدای خود تجدید خاطره و بیعت کرده اند برای ساخت و تولید برنامه های حول محور حج و زیارت یک فرصت بزرگ به شماره نمی آید.
ارزش هایی که خداوند در فریضه حج قرار داده است هر کدام می تواند هزاران نکته مثبت و ارزنده در نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی داشته است چرا این فرصت بزرگ مورد غفلت و کم توجهی است
۸. حسب دستور العمل سازمان حج می بایست مدیران و عوامل اجرائی کاروانها، مناسک حج و قوانین و مقررات مرتبط را در شرایط سخت کرونایی برای زائران

بصورت مجازی آموزش دهند در حالیکه زبان فضای مجازی ابتر است و سالخوردگی اکثریت زوار باعث شده که یا به شبکه های اجتماعی دسترسی یا آشنایی نداشته باشند و این مسئله،سه چالش جدی را بوجود آورده است؛

🔹️ اول:  سرگردانی و اضطراب زائران و ترس از خدشه در اعمال در هنگام تشرف و احرام؛

🔹️دوم: رویه های غیر واحد تدریس و ناعدالتی در آموزش؛

🔹️ سوم: استهلاک زمان، سرمایه و انرژی مدیران ۴۹۰ کاروان حج کشور  در تدارک استودیو و ضبط و تدوین و بار گذاری محتوا و…

هزاران زائر بیت الله الحرام در مناطق روستایی که اکثریت پیر و سالخورده و امکانات ارتباط با اینترنت و فضای مجازی را ندارند برای دانلود و ارتباط با برنامه های آموزش مجازی دچار رنج و مشقت هستند
سوالشان از کارگزاران نظام اسلامی این است که چرا در صدا و سیما که به برکت انقلاب اسلامی فراگیر و به راحتی در دسترس همه خانواده و زائرین است در طول سال یک برنامه آموزش اسرار، مناسک و مقررات حج بصورت ثابت و برنامه ریزی شده،هنرمندانه و جذاب تدبیر نمی شود
۹. دهه آخر ذیحجه، ایام وقوع رویداد تاریخی بسیار مهم طولانی تر شدن غیبت حضرت موسی علیه السلام در کوه طور است؛ ایامی که سامری از غیبت حضرت موسی علیه السلام را بهانه کرد و نایب او را نادیده انگاشت و با انحراف در مسیر بندگی بنی اسراییل، رویش های دینی را به ریزش تبدیل کرد؛ در دهه ذیحجه، غیبت امام، تبعیت از نایب او و وسوسه های سامری ها درس هایی نهفته است که اگر عبرت نگیریم مایه عبرت دیگران خواهیم شد.
۱۰ .دو سال است بخاطر ویروس منحوس کرونا و عدم مدیریت آل صعود، ضیوف الرحمن و عاشقان حرم نبوی ،بقیع مظلوم از تشرف به حج محروم می شوند. این درحالی است که عربستان می‌توانست با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم این مشکل را برطرف کند
آیا برای این مشکل بزرگ که برای امت اسلام و خیل  عظیم مشتاقان حرم امن الهی امکان هیچ تدبیر و برنامه ریزی آموزشی در صدا و سیما  وجود ندارد؟
رسالت صدا وسیما جمهوری اسلامی در خصوص حج ابراهیمی و ابعاد و آثار آن نباید متوقف موسم و زمان خاص مثل هفته حج باشد، بلکه باید در طول سال، در زمینه گسترش فرهنگ زیارت، به ویژه سفر عبادی و  سیاسی حج  پل ارتباطی مهمی به شمار می آید و می تواند با تعامل و همکاری با سازمان های دیگر، مانند حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، گستره ی وسیعی از خدمات اثر

گذار معنوی و بصیرت افزایی داشته باشد

🔹️ نکته پایانی و مهم این یادداشت را به یک بشارت اختصاص می دهم.

در آخرین تشرفمان به سفر حج یکی از دوستان در خیمه های مشاعر به زائران جوان یمنی می گفت همه ما به انقلاب شما و برکت خون شهدایتان ایمان داریم؛ او می گفت تجربه ما در دفاع مقدس نشان داد که شهدای ما هیمنه رژیم بعث را در هم شکستند وبرای ملت ما و همه عشاق الحسین علیه السلام به سمت بین الحرمین معبر گشودند و ما را به ضیافت اربعین حسینی مهمان کردند و دیری نمی پاید که خون پاک شهدای شما  سایه نحس رژیم آل سعود را در هم می شکنند و برای همه یکتا پرستان به سمت حرمین شریفین معبر می گشایند تا در میقات ابراهیم لبیک گویان به تماشای امام مهدی علیه السلام وارث همه انبیاء بنشینیم.

🔹️ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۰ مصادف با ۸ دی الحجه ۱۴۴۲
دکتر ابوالقاسم خسروی
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و یکی از خادمین ضیوف الرحمان

درباره خسروی ابوالقاسم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.