آخرین اخبار
خانه / علمی ، پزوهشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی / راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه ها با نگاهی به برنامه های معاونت فرهنگی وزارت علوم

راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه ها با نگاهی به برنامه های معاونت فرهنگی وزارت علوم

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۳ را، سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام نهادند و در بیانات خود در حرم مطهر رضوی در اولین روز سال جدید نکات مهم و روشنگر متعددی مبتنی بر تحلیلی جامع از وضع نظام اسلامی و جهان معاصر بیان کردند بطوری که سخنان ایشان در حوزه‌ی فرهنگ را می‌توان به عنوان راهبردی در این حوزه قلمداد نمود، راهبردی که در آن مبانی معرفتی حرکت فرهنگی، تحلیل شرایط فرهنگی کشور، فهم اهداف و نقشه های دشمنان نظام اسلامی، درک امکانات داخلی و اهتمام گروه های مختلف سیاسی و فرهنگی اعم از مسئولان، عالمان، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهد و نیز جوانان مؤمن و متعهد در زمینه مسائل فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است و بر بصیرت، تعهد و فعالیت مبتنی بر تبیین روشن، منطقی و نقادانه و دوری از جنجال آفرینی، تکفیر کردن و متهم کردن دیگران تأکید نمودند.

71

ایشان در فرازی از بیاناتشان دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور را موظف دانستند وظایف خودشان را در مقابل هجمه های فرهنگی دشمن در تخریب فرهنگی به درستی انجام بدهد و وظیفه این نهادها را به دو بعد ایجابی و دفاعی تقسیم نمودند و بر انجام گرفتن هر دوی آن ها تأکید داشتند؛ و بیان نمودند که از هوچی‌گری رسانه‌های بیگانه یا رسانه‌هایی که زبان بیگانه را در کام خودشان دارند، نباید بهراسند و رفتارشان را با آنها نباید تنظیم کنند. ایشان همچنین از مراجع فرهنگی خواستند تا نگاه نقّادانه ای نسبت به اوضاع فرهنگی کشور داشته باشند و نسبت به آن تذکّر بدهند بر همین اساس در مطلب پیش رو نگاهی به سیاست های فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری اطلاعات برای سال ۹۳ خواهیم انداخت و آن ها را مورد ارزیابی قرار داده و نکاتی پیرامون آن ذکر خواهیم نمود.

در جلسه ای که در پایان سال گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد دکتر سید ضیاء هاشمی معاونت محترم فرهنگی وزارت علوم محورهای ده گانه برنامه های فرهنگی این معاونت را تشریح نمودند که به این قرار می باشد:

  1. توسعه کرسی های آزاد اندیشی
  2. تقویت نشریات علمی و فرهنگی دانشجویی
  3. تقویت کانون های دانشجویی
  4. اهتمام در سند دانشگاه اسلامی و اسلامی شدن دانشگاه ها
  5. نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی
  6. تقویت انجمن های علمی دانشجویی
  7. مدیریت فرهنگی و پرهیز از سیاست زدگی محیط های دانشگاهی
  8. قانون مندی و عقلانیت و تدبیر
  9. تعامل فرهنگی اجتماعی با دانشگاه های جهان اسلام
  10. اهتمام نسبت به تقویت تشکیلات قانونی در دانشگاه ها

برنامه های اعلام شده توسط ایشان در آن جلسه امید بخش و اهداف آن بسیار ارزشمند است و در عرصه جهاد فرهنگی در دانشگاه ها از اهمیت حیاتی و بسیار مهم برخوردارند، اما آن چه مهم است آن است که این نسخه های شفا بخش در عرصه فرهنگی دانشگاه ها وقتی اثر بخش خواهد بود که در مقام عمل و اجرا با روحیه جهادی و اخلاص و فداکاری و به دور از افراط و تفریط و سیاست زدگی عملیاتی و اجرائی شود. در غیر این صورت نمی تواند موجب بهبود شرایط فرهنگی دانشگاه ها شده بلکه موجبات ایجاد تنش در دانشگاه ها را نیز ممکن است فراهم نمایند به همین منظور برای ارتقای وضعیت فرهنگی دانشگاه ها چند نکته را باید مورد توجه قرار داد:

  1. اهتمام هر چه بیشتر به منویات و مطالبات رهبری معظم انقلاب در خصوص دانشگاه ها و اسلامی شدن دانشگاه
  2. به کار گیری نیروهای متخصص در زمینه های فرهنگی متناسب با اهداف و برنامه های عالی انقلاب اسلامی
  3. ترسیم سند چشم انداز فرهنگی دانشگاه ها متناسب با سیاست های کلی نظام اسلامی
  4. جدی گرفتن آموزش و پژوهش برای رفع مشکلات فرهنگی دانشگاه ها
  5. ثبات مدیریتی در بخش های فرهنگی دانشگاه ها و حاکمیت برنامه های دراز مدت به جای حاکمیت سلیقه ها
  6. استفاده از ظرفیت های فکری و فرهنگی و مشارکت تمامی متفکران در طراحی برنامه های فرهنگی دانشگاه ها
  7. جلوگیری از موازی کاری و توجه بیشتر به کیفیت برنامه های فرهنگی و خروجی آن ها. برنامه های فرهنگی نباید به سمتی حرکت نمایند که به جای کار فرهنگی سرگرمی فرهنگی تولید شود.

رصد مستمر فرهنگی دانشگاه ها و شناسایی آسیب های فرهنگی که دانشگاه و دانشجو را تهدید می نماید و برنامه ریزی برای مقابله با آن ها.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.