آخرین اخبار
خانه / اخبار / اخبار زاوه / زاوه سرزمین طلای سرخ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

زاوه سرزمین طلای سرخ آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

73790517012570647036تربت حیدریه – ایرنا – شهرستان زاوه استان خراسان رضوی که به سرزمین طلای سرخ (زعفران) شهرت دارد آماده پذیرایی از زائران حضرت امام رضا (ع) و مسافران نوروزی است.

شهرستان زاوه با مرکزیت دولت آباد از شهرستانهای استان خراسان رضوی است که از شمال با فریمان و تربت جام، از غرب با تربت حیدریه، از جنوب با رشتخوار و خواف و از شرق با تایباد و تربت جام همسایه است.

کشاورزی از بخش های تاثیر گذار در اقتصاد زاوه است و این شهرستان استعداد خوبی برای کشت زعفران به عنوان مهمترین محصول استراتژیک منطقه دارد.

شهرستان زاوه همچنین مستعد تولید انواع محصولات زراعی، باغی و پرورش دام، طیور و آبزیان می باشد و رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زعفران را در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.

بیشترین زعفران کشور و دنیا در زاوه تولید می شود و روستاهای صفی آباد، شهن آباد و مرغزار بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند به طوری که سالانه ۴۰ تن زعفران خشک در این شهرستان تولید می شود.

گذشتگان این شهرستان را به نام شهر زو نیز نامیده اند و برخی نیز اعتقاد دارند زاوه همان سبای بلقیس است که سلیمان بن داوود تخت ملکه را از این منطقه به سرزمین بنی اسراییل برده است.

تپه ها و محوطه های باستانی که در نقاط مختلف شهرستان زاوه توسط باستان شناسان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته حکایت از وجود زیستگاه های انسانی مربوط به دوران پیش از تاریخ در این ناحیه دارد.

براساس مطالعات تاریخی، اولین نشانه های زیست انسانی در زاوه به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد به طوری که پس از آن نیز زاوه یکی از آبادی های پر رونق در قلمرو پارتیان بوده است.

از آثار تاریخی زاوه می توان به مسجد جامع و حمام نجف خان و از اماکن زیارتی این شهرستان به امامزاده سلطان حسین واقع در چخماق و بی بی شهربانو در ۲۰ کیلومتری دولت آباد مرکز این شهرستان اشاره کرد.

شهرستان زاوه را به نام ملاعباس کاریزکی نیز می شناسند وی عالمی بود که در سراسر زندگی به حقوق دیگران ارج نهاده و هنجار های اجتماعی را رعایت می کرد.

مرحوم حاج آخوند ملا عباس تربتی در سال ۱۲۸۸ قمری مصادف با ۱۲۵۱ شمسی در پانزده کیلومتری شرقی تربت حیدریه و روستای کاریزک ناگهانی‏ در زاوه متولد شد و تا حدود چهل سالگی ساکن آنجا بود.

این دانشمند معاصر خدمات ارزنده ای برای دروس اسلامی داشته به طوری که شاگردان بسیاری را تعلیم داده است.

مردم شهرستان زاوه به ویژه ساکنان روستاها به گرمی و مهربانی از گردشگران و مسافران نوروزی پذیرایی می کنند و همواره خاطره خوش و به یادماندنی را برای گردشگران و خانواده هایی که به این منطقه سفر می کنند به یادگار می گذارند.

دولت آباد مرکز شهرستان ۷۲ هزار نفری زاوه در ۱۷۴ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

درباره

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.